מה מציע חוק ההסדרים בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה?

מחשוב הענן, השירות הדיגיטלי לאזרחים, פריסת הסיבים האופטיים, בנקאות פתוחה והסדרת נושא שמות המתחם בעברית - כל אלה נמצאים בטיוטת חוק ההסדרים, שמשרד האוצר פרסם בסוף השבוע להערות הציבור ● בכתבה זו מובאים בפניכם עיקרי הדברים

האם חוק ההסדרים ותקציב המדינה ייטיבו עם התקשוב הממשלתי ועם ההיי-טק בכלל? צילום אילוסטרציה: BigStock

כמה סעיפים בחוק הסדרים, שמסונף לתקציב המדינה, עוסקים בתחומי המחשוב והטכנולוגיה, בהם עולמות התקשוב, הענן, שירותי הדיגיטל של הממשלה, וכן נושאים כמו בנקאות פתוחה ושמות מתחם בעברית.

בסוף השבוע פרסם משרד האוצר את טיוטת החוק להערות הציבור. הממשלה עתידה לדון ולהצביע על תקציב המדינה, ואתו על חוק ההסדרים, בשבוע הבא – בדיון שיחל ב-1 באוגוסט. על פי החוק, היא מחויבת לסיים את הליך חקיקת התקצבים בכנסת עד ל-4 בדצמבר. מאחר שאין הרבה זמן, נראה שהדיון בממשלה הפעם על התקציב וחוק ההסדרים יהיה קצר מבשנים עברו – אז הוא עמד על שלושה ימים.

מחשוב ענן: מכרז נימבוס

בעקבות מכרז נימבוס, שבאפריל האחרון הוכרזו AWS וגוגל כזוכות בו, נכתב בטיוטת חוק ההסדרים כי הממשלה תיערך למימושו באמצעות כמה הצעות מחליטים שיוגשו לה. זאת, בהמשך להחלטות קודמות של הממשלה, שאפשרו את המכרז ואת קידום השירותים הדיגיטליים. אותן החלטות אמורות לעסוק במימוש המעבר של משרדי הממשלה לענן, קביעת אסטרטגיה וחלוקת משאבים תקציביים לכל משרדי הממשלה, בהיקף של 210 מיליון שקלים. זהו תקציב מופחת ב-40 מיליון שקלים לעומת התקציב המקורי שאושר בזמנו בממשלה.

התקצוב למשרדים יהיה על פי כמה קריטריונים: מוכנות המשרד להגירה לענן, הוכחה שהמעבר יחסוך וייעל את עבודת המשרד ופירוט האמצעים הדיגיטליים שהוא ישתמש בהם. בנוסף, ההצעה קובעת שהממשלה תהיה רשאית להפחית את סכום התקציב שיינתן לכל משרד מפעולות עתידיות שלו, בעקבות ההתייעלות שהמשרד יציג. כמו כן יוצע לממשלה לקבוע שמשרד ממשלתי יוכל להקצות כסף מתקציבו לטובת הפרויקט, באישור הממשלה.

הענן - בחוק ההסדרים. עיבוד מחשב: BigStock

הענן – בחוק ההסדרים. עיבוד מחשב: BigStock

בהצעות המחליטים נקבע שיוקם צוות בין משרדי למעבר לענן בראשות ראש מערך הדיגיטל (תפקיד שעדיין לא קיים), ויהיו חברים בו מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ראש מינהל הרכש וראש מערך הסייבר הלאומי. מטרתו תהיה לגבש אסטרטגיה ממשלתית ארוכת טווח בתחום הענן. המדיניות שאותה הם ינסחו תכתיב עקרונות להגירה לענן של משרדי הממשלה, קביעת קריטריונים ועקרונות בתחומי האבטחה והבקרה בסייבר, ענן ציבורי ועוד. על פי ההצעה, הצוות יגבש את העקרונות בתוך 100 ימים, לאחר שיעביר אותם להערות המנכ"לים של המשרדים השונים.

פרט מעניין נוסף שמופיע בטיוטת חוק ההסדרים הוא כוונת הממשלה לא להמתין עד שמכרז נימבוס יושלם וכל המשרדים יהיו ערוכים למעבר אליו. כך, ההצעה קובעת שמערך הדיגיטל יקים בתוך 260 יום תשתיות ענן שמותאמות למכרז וישרתו את משרדי הממשלה. הכוונה היא לתשתיות לניהול מיילים, ניהול זהויות, וניהול ושיתוף מסמכים. משרדי הממשלה יהיו מחויבים להשתמש בשירותים אלה ולא יתאפשר להם להקים שירותים דומים או מקבילים.

הצעה נוספת, ומשמעותית, קובעת שראש רשות התקשוב הוא המוסמך היחיד לאשר לכל משרד לפתח מערכות לענן בכל סכום שמעל 10 מיליון שקלים. בכך מחזקת הממשלה את מעמדה של הרשות ומהדקת את הקשר בינה לבין מנמ"רי המשרדים השונים. עד כה, בהעדר סעיף בחוק, כל משרד היה רשאי להתייעץ עם הרשות אבל לקבל החלטות בעצמו, וזה דבר שגרם ללא מעט כפילויות, בזבוז כספים ותקלות.

יצוין כי בהצעה בנושא הענן אין התייחסות לשילוב הרשויות המקומיות במכרז נימבוס ולעתירה של אורקל, אחת המפסידות בו, נגד תוצאותיו.

קידום פריסת הסיבים אופטיים ובנקאות פתיחה

עוד מציעים במשרד האוצר לממשלה להחליט לפטור מהליכי ועדות בניין ערים הקמת מתקני שידור לתקשורת על סמך סיבים, על מבנה שאינו עולה על שישה מטרים, כפוף לתקנות והגבלות של קרינה ומגבלות אחרות. אם היא תאשר זאת, הממשלה תוריד עוד חסם שמונע מחברות התקשורת להאיץ את קצב פריסת הסיבים ברחבי הארץ.

ההצעה אף כוללת עדכון של החוק למתן שירותי מידע פיננסי והוספה של פרק שבו תוסדר מחדש הפעילות הפיננסית שבה מרוכז מידע על הלקוחות. היא מחייבת בנקים ומוסדות פיננסיים לאפשר לגופים בעלי רישיון לקבל גישה אונליין, בהסכמת הלקוח ובכפוף לרגולציה. באוצר אומרים שמהלך זה יסייע להקטנת הריכוזיות בשוק הפיננסי ולהגדלת התחרות, כדי להוזיל מחירים לצרכנים

חקיקה דיגיטלית

סעיף נוסף יעגן עוד את החיוב של משרדי הממשלה להציע שירותים דיגיטליים. על פי ההצעה, בתום שנה וחצי ממועד שייקבע על ידי הממשלה, כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך יחויבו לשלוח מסרים באופן דיגיטלי בלבד – למעט מקרים חריגים שיוגדרו מראש. בכך מתכוונת הממשלה לעשות סדר בחקיקה זו, שהייתה מלאה חורים, ועדיין מאפשרת למשרדי ממשלה לדרוש מהאזרחים לשלוח טפסים באמצעות הפקס או הדואר.

בסעיפים אחרים, טיוטת חוק ההסדרים לא כוללת שורה של רפורמות שהממשלה הכריזה עליהן או פורסם שהיא מתכוונת לבצע: הרפורמה ברגולציה, ייקור תעריפי הארנונה, התוכנית להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות בגוש דן ואף רפורמת הכשרות, שמעוררת את זעמן של המפלגות החרדיות. לעומת זאת, בטיוטה נמאת רפורמת החקלאות, כמו גם ההצעה להעלאות את גיל הפרישה לנשים ל-65 בתוך 11 שנים ואישור להפיכת 30% מהמשרדים לדירות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים