אנשי סייבר לא חייבים להיות רק גברים, חילונים ויוצאי 8200

זהבה ארקיי היא אישה, חרדית, עולה, ממוצא חצי אפריקני ותושבת הפריפריה ● אלא ש-"דווקא העובדה שאני לא באה מהאוכלוסיות ה-'טבעיות' של תחום הסייבר מעוררת בי מוטיבציה להשתלב בענף", היא אומרת ● בימים אלה היא עושה הרבה מאוד כדי להצליח

זהבה ארקיי. צילום עצמי

כשחושבים על עובדים ומנהלים בתחום הסייבר, האסוציאציה היא שמדובר ביהודים, יוצאי 8200 או יחידה טכנולוגית אחרת של צה"ל, ובדרך כלל גברים. שלא לדבר על כך שרבים מהם מגיעים בשיטת חבר מביא חבר. דוגמאות בולטות לכך הן ארבעת מייסדי אדאלום ו-Wiz – שני סטארט-אפים מאוד מצליחים בתחום הסייבר, שהכירו בשירותם המשותף ב-8200 – ומקימי Team8, שגם חלק מהם הגיעו מה-יחידה.

יש בכך יתרונות: יוצאי היחידות הטכנולוגיות של צה"ל הם בדרך כלל אנשים מוכשרים, בעלי ניסיון והכשרה שהחברות לא צריכות לשלם עליהם, וחושבים בתוך הקופסה אבל גם מחוצה לה. לראייה, תעשיית הסייבר הישראלית משגשגת. אבל יש בכך גם חסרונות, ובמרכזם שבכך שתעשיית הסייבר שלנו כל כך הומוגנית מבחינת ההרכב האנושי שלה, מפוספסות הזדמנויות להכניס אליה עובדים.ות שיכולים.ות להיות אנשי.נשות סייבר מצוינים.ות, גם אם הם.ן לא שירתו בצבא, או שכן גויסו – אבל לא ליחידות ה-"נכונות".

אישה מרשימה שלא שייכת ולו לאחת מהקבוצות הפריבילגיות בתעשיית הסייבר אבל מאוד רוצה להשתלב בה היא זהבה ארקיי. המקרה שלה מעניין ודי ייחודי, כי מדובר בילידת ארצות הברית, ממוצא חצי אפריקני (היא בת לאב ניגרי ואם אמריקנית), שהתגיירה, הפכה לחרדית, עלתה לארץ וגרה בפריפריה – בבאר שבע. לכאורה, כל הרקעים שתעשיית הסייבר הישראלית רחוקה מהם כרחוק מזרח ממערב (עם כוכבית: בבאר שבע יש תעשיית סייבר, אם כי היא הרבה יותר קטנה מאשר במרכז הארץ). אלא שהיא אמרה בראיון לאנשים ומחשבים שזה דווקא מגביר את המוטיבציה שלה להתקבל כעובדת בתעשייה.

לארקיי אין ניסיון רב בעולם הטכנולוגי – בניגוד לאביה, שעבד במשך שני עשורים בסיסקו ובמוטורולה. כדי לצבור את הידע הדרוש היא הצטרפה לקורס סייבר אימפקט של סייבינט ועמותת בוגרי 8200, שקם במסגרת תוכנית של רשות החדשנות ומיועד לאנשים עם מעט או בלי רקע בעולם ההיי-טק, שמעוניינים לקבל הזדמנות לעסוק בתחום. מדובר בתוכנית לימודים מזורזת, בת שלושה חודשים, שבה המשתתפים לומדים את מקצועות הסייבר, והיא כוללת ניסיון לשלב את הבוגרים שלה בתעשייה. התוכנית היא חינמית ובסייבינט אומרים שקורס כזה שווה 30 אלף שקלים.

זהבה ארקיי ובני משפחתה. צילום: בוני וורן

זהבה ארקיי ובני משפחתה. צילום: בוני וורן

ארקיי עלתה לישראל לפני שבע שנים ועבדה בכמה מלכ"רים, בהם תנועת אור, שמשימתה היא ליישב את הנגב והגליל. היא עסקה בשיווק דיגיטלי במסגרת סטארט-אפ שהקימה יחד עם שותף לכתיבת תוכן ולמיתוג. אלא שכמו הרבה עסקים, גם הסטארט-אפ שלהם קרס בקורונה. "במהלך הזמן הזה חשבתי על הקריירה שלי ועל מה מעניין אותי לעשות. הבנתי שאני רוצה להעביר את הפוקוס והקריירה שלי לביטחון (תחום שבו יש לה תואר אקדמי – י"ה), ועתיד הביטחון הוא אבטחת סייבר", ציינה.

לדבריה, "לפני שהגעתי לקורס היה לי חשש, לא הייתי בטוחה שאני עומדת בכל הדרישות, כי אין לי את הניסיון. אבל עורכי הקורס אמרו לי שהוא מיועד למתחילים ושהם מלמדים את המשתתפים על עולם הסייבר מ-א' ועד ת'. בקורס משתתפים.ות בעיקר א.נשים מאוכלוסיות כגון עולים, אנשי פריפריה, נשים וחרדים".

לרבים מהחרדים אין כמעט בכלל ידע במקצועות חול, כי הם לא לומדים לימודי ליבה. אין בעייתיות בכך בכניסה לעולם ההיי-טק?
"אני לא רואה בעייתיות כזאת, כי הלימודים בישיבה מכשירים חרדים לחשיבה אנליטית, והם יכולים להיכנס לעולם הסייבר בקלות. רבים מהכישורים שנדרשים לעולם הסייבר לא מצריכים בהכרח לימודים באוניברסיטה. מה גם שבקורס מקבלים את כל הכישורים הנדרשים".

אבל לחלק גדול מהם אין ידע במתמטיקה – מקצוע נדרש לחלק ניכר ממקצועות הטכנולוגיה.
"לא בכל ההיי-טק צריכים ידע נרחב במתמטיקה. מה גם שניתן ללמוד את המתמטיקה הבסיסית, ואת מה שמעבר לזה – ללמוד במכינה".

לדבריה, "חשיבה ביקורתית ואנליטיות, כמו שיש לבוגרי ישיבה, זה חשוב, כי מי שיכול לחשוב חשיבה ביקורתית ולהבין זוויות שונות הוא בדרך כלל יותר מוצלח מעובדים אחרים. לימודי גמרא כוללים חשיבה מהרבה פרספקטיבות ובמובן מסוים, לחרדים יש כאן יתרון על החילונים".

"להבין איך הטרוריסטים פועלים בסייבר"

התחום שבו מתמקדת ארקיי בקורס הוא אחד הנושאים האקטואליים בעולם הסייבר – טרוריזם אונליין, "להבין איך טרוריסטים משתמשים ברשת, כיצד הם יכולים לבצע טרור סייבר ולהוריד אתרים, כמו שהחמאס מנסה לעשות. זה סוג חדש של טרור שהם יכולים לבצע מבלי לעזוב את הבית שלהם", אמרה. "בהמשך הקריירה שלי, אני רוצה לחקור איומי סייבר, ולעבוד עם לקוחות ולהסביר להם את הסיכונים, איך הם ניגשים אליהם ומה עליהם לעשות כדי להגן על עצמם. אנחנו נוגעים בקורס בין היתר בדברים האלה. בקורס מכינים אותנו להיות SOC אנליסט (חוקר.ת במרכזי אבטחת סייבר – י"ה), וזה מקום טוב להתחיל בו בעולם הסייבר. משם אני רוצה לגדול – והסייבר הוא עולם שאפשר לגדול בו באופן עקבי, כי תמיד יש טכנולוגיות חדשות ואיומים חדשים, ותמיד יש מה ללמוד".

דן חכימי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בסייבינט ומנהל תוכנית סייבר אימפקט. צילום: יח"צ

דן חכימי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בסייבינט ומנהל תוכנית סייבר אימפקט. צילום: יח"צ

סייבינט היא חברת הכשרות בינלאומית, שפועלת במזרח הרחוק, אוסטרליה, הודו, אירופה, ארצות הברית ואפריקה. הקורס הנוכחי הוא הראשון שהיא מפעילה בישראל. "כששמענו שרשות החדשנות מוציאה מכרז להכשרות של א.נשים לעולם הסייבר, הבנו שמדובר בהזדמנות עבורנו", אמר דן חכימי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בסייבינט ומנהל התוכנית. "מקימי החברה הם יוצאי 8200 והחלטנו לחבור לעמותת בוגרי 8200 כדי להוציא לפועל את התוכנית. על אף שמותר לנו, החלטנו לא לגבות כסף מהמשתתפים. התמקדנו בקבוצות שיש להן תת ייצוג בתעשייה, כמו עולים חדשים ונשים. כשפרסמנו קול קורא פנו אלינו כ-1,000 מועמדים. העברנו אותם תהליך מיון אגרסיבי שבסופו נבחרו 55 למחזורים שפתחנו".

ספר קצת על הפעילות הבינלאומית שלכם.
"בארצות הברית אנחנו שותפים של עשרות אוניברסיטאות שמכשירות אנשי.נשות סייבר ומכניסות אותם.ן לתעשייה. בסינגפור אנחנו חברת ההכשרה לסייבר היחידה במימון ממשלתי. ביפן השקנו לא מזמן תוכנית הכשרה דומה ובאירופה – אנחנו פועלים ברוב המדינות. אנחנו ברוב המקרים לא מעבירים את ההכשרה אלא מפתחים את התוכן ומדריכים את המקומיים. בישראל אנחנו גם מעבירים את ההדרכות עצמן, עם עמותת בוגרי 8200".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים