מועצת הביטחון של האו"ם קיימה דיון רשמי ראשון בנושא אבטחת סייבר

ארה"ב ורוסיה, והמאבקים ביניהן בגזרת הסייבר, עלו על סדר היום של מועצת האו"ם במהלך דיונה בהתעצמות מתקפות הסייבר ברחבי העולם

מפגש ראשון על סיכוני הסייבר. המועצת הביטחון של האו"ם. אילוסטרציה: BigStock

מועצת הביטחון של האו"ם קיימה אתמול (ג') את הפגישה הרשמית הראשונה שלה בנושא אבטחת סייבר. ברקע הדיון עמדו היחסים המתוחים בין המעצמות רוסיה וארה"ב, ועליית הפעילות בחזית מתקפות הסייבר, שעל פי האו"ם תיצור יותר ויותר סכנות ותפתח את הדלת לסוגים חדשים של סכסוכים.

איזומי נקמיצו, מזכ"לית האו"ם לענייני פירוק נשק. צילום: ויקיפדיה

איזומי נקמיצו, מזכ"לית האו"ם לענייני פירוק נשק. צילום: ויקיפדיה

במהלך הדיון, שנערך אונליין, אמרה איזומי נקמיצו, מזכ"לית האו"ם לענייני פירוק נשק כי "בזמן שהטכנולוגיות הדיגיטליות ממשיכות לחולל מהפיכה בחיי האדם, עלינו לשמור על עירנות בהבנתנו את השימוש הזדוני בטכנולוגיות אלה, שעלול לסכן את ביטחונם של הדורות הבאים". לדברי נקמיצו, טכנולוגיות חדשות בוחנות יותר ויותר את הסטנדרטים החוקיים, ההומניטריים והאתיים בעולם, תוך סיכון השלום והביטחון העולמי.

במובן זה הצביעה נקמיצו על "הגידול הדרמטי" בשימוש זדוני בטכנולוגיות בשנים האחרונות, החל ממסעות דיסאינפורמציה ועד התקפות על רשתות מחשבים.

להחיל את החקיקה הבינלאומית הקיימת או לכונן כללים חדשים?

הסוגיה עלתה לאחרונה לסדר היום, עקב גל התקפות הסייבר שהושקו נגד חברות אמריקניות על ידי קבוצות האקרים שמוצאן מרוסיה, ושלהן לעיתים קשרים עם השלטונות במדינה. בין המקרים הללו נכללת למשל ההתקפה נגד חברת קולוניאל פייפליין (Colonial Pipeline), שבבעלותה רשת צינורות הנפט הגדולה ביותר בארה"ב. מתקפה זו השפיעה על אספקת הדלק בחופה המזרחי של ארה"ב במשך מספר ימים, גרמה לקולוניאל פייפליין לשלם דמי כופר בסך כחמישה מיליון דולר, ועוררה תהיות אודות פגיעות מהותיות בתשתיות חיוניות באמצעות לחימת סייבר מטעם מדינות אויב, או בחסותן. הנושא גם הועלה בהרחבה באחרונה על ידי ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, ומקבילו האמריקני, הנשיא ג'ו ביידן, וגם עמד בליבת הפגישה שערכו מנהיגי ארה"ב ורוסיה באמצע החודש בז'נבה.

הסדרת פעילויות במרחב הסייבר - כו או לא? ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, וג'ו ביידן, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

הסדרת פעילויות במרחב הסייבר – כו או לא? ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, וג'ו ביידן, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

את הדיון שנערך אתמול יזמה אסטוניה, שעומדת החודש בראש מועצת הביטחון של האו"ם, וששגרירה, סוון יורגנסון, ניהל את המפגש.

ראשת ממשלתה של אסטוניה, קאג'ה קאלאס, הסבירה באחרונה כי אבטחת סייבר הפכה לאחד הנושאים החשובים ביותר בזמננו. "מוטלת עלינו האחריות לבנות עתיד בו כל השחקנים ימלאו אחר חובות מסוימים בהתנהגותם במרחב הסייבר", הדגיש קאלאס.

למועצת הביטחון יש את הכוח לקבל החלטות מחייבות, שהממשלות החברות באו"ם מחויבות לבצע, ואולם במהלך הדיון ביקשה הנציגה האמריקנית במועצה, לינדה תומאס-גרינפילד, מהמדינות החברות בה רק לכבד מסגרת פעולה קיימת, ולא לכונן תקנות חדשות. מאידך הנציג הרוסי, השגריר וסילי נבנזיה, קרא דווקא לגיבוש אמנה חדשה בנושא. גם סין צידדה בקביעת כללים חדשים בתחום הסייבר.

"הסיכון ברור", אמרה שגרירת ארה"ב, והוסיפה "המסגרת שהמדינות החברות באו"ם עבדו כל כך קשה לפתח מספקת את כללי הדרך. כולנו התחייבנו למסגרת זו. עכשיו הגיע הזמן להוציא אותה לפועל". לדבריה, בכדי להילחם במתקפות מסוג זה, "שיתוף פעולה הוא חיוני". השגרירה לא נקבה בדבריה בשמה של רוסיה, המואשמת לעיתים קרובות על ידי מדינות המערב באירוח האקרים או בעיסוק ישיר בתחום הסייבר, אך הדגישה את הצורך להבטיח התנהגות אחראית במרחב הסייבר, ויחד עם זאת להגן על החירויות של האזרחים באינטרנט.

הדיון התרחב גם לכך שהכללים החדשים שמבקשות רוסיה וסין עלולים לפגוע בזכויות הביטוי ובחופש המידע של משתמשי האינטרנט, והשגרירה תומאס-גרינפילד הדגישה את הצורך להבטיח התנהגות אחראית במרחב הסייבר, אך יחד עם זאת להגן על חירויות האדם באינטרנט. "אותן זכויות שיש לאנשים 'במצב לא מקוון', כולל חופש הביטוי, ההתאגדות וההתכנסות השלווה, חייבות להיות מוגנות גם באופן מקוון", אמרה שגרירת ארה"ב.

נבנזיה הדגיש כי למרות שלא ניתן לומר כי התחום הדיגיטלי אינו מוסדר, הדיון כיצד ניתן ליישם את החוק הבינלאומי בכל הכרוך במרחב הקיברנטי "רחוק מלהיות סגור". השגריר הרוסי האשים את מדינות המערב בבחירה להשתמש בכללים המתאימים להן, בלא התחשבות במה שיטיב עם כלל העולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים