ארה"ב: וושינגטון הבירה מגישה תביעת הגבלים עסקיים נגד אמזון

התובע הכללי הגיש את התביעה נגד אמזון בטענה שהעלתה מחירים לצרכנים בצורה לא הוגנת ודיכאה חדשנות ● התובע גורס כי אמזון שמרה על כוח מונופול שלא כדין, באמצעות חוזי תמחור עם מוכרי צד שלישי, שעליהם נאסרה הוזלת מחירים

תביעת הגבלים עסקיים נגדה מטעם מדינות בארה"ב. גוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock

קארל ראסין, התובע הכללי של מחוז קולומביה, בו שוכנת וושינגטון הבירה, הודיע אתמול (ג') כי הוא תובע את אמזון (Amazon) בגין העלאת מחירים, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל.

תביעת ההגבלים העסקיים עוסקת בכללים שמטילה אמזון על מוכריה, שלדברי התובע הכללי מונעים מהם להציע מחירים נמוכים יותר באתרים אחרים, אפילו לא באתריהם שלהם.

על אף שמדובר בתביעה דרמטית למדי, מחירי מניות אמזון כמעט שלא הגיבו לבשורה וירדו רק באחוז בודד אתמול. 

קארל ראסין, התובע הכללי של מחוז קולומביה בארה"ב. צילום: ויקיפדיה

קארל ראסין, התובע הכללי של מחוז קולומביה בארה"ב. צילום: ויקיפדיה

ראסין – שהוא ככל הנראה המועמד של הנשיא ג'ו ביידן לתפקיד יו"ר ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, הבא – התייחס להסכמים בין אמזון למוכרים המשתמשים בפלטפורמת המסחר שלה, Amazon.com. הוא סבור כי הסכמים אלה מובילים בסופו של יום למחירים גבוהים יותר עבור הצרכנים. ראסין אמר כי הוא מעריך שעסקאות אלה מהוות יותר ממחצית מכלל עסקי הקמעונאות אונליין.

לפי דיווחים בתקשורת העולמית, בהסכם בין אמזון למוכרי צד שלישי, אמזון יכולה לדרוש עמלות שעלולות להגיע עד כדי 40 אחוז ממחיר המוצר הסופי. זאת בנוסף לעובדה שלא ניתן להציע את המוצרים למכירה במקום אחר בעלות פחותה.

הטענות נגד אמזון: התנהלות מונופולית ופגיעה בחדשנות

התובע הכללי של וושינגטון הבירה סבור גם כי ההסכמים בין אמזון למוכרים מובילים לפגיעה בחדשנות. הוא מאמין שהפגיעה הזו נובעת מכך שאמזון שולטת בתמחור בסחר הקמעונאי באינטרנט. "המגבלות הללו (על המוכרים – ג"פ) מאפשרות לאמזון לבנות ולשמור על מונופול", אמר ראסין באופן מפורש.

העובדה שאמזון אוסרת על המוכרים שלה להציע את סחורותיהם במחירים זולים יותר באתרים ושירותי מסחר מקוון אחרים אינה חדשה. עד סוף שנת 2019 הנחיות החברה אסרו על מוכרים להציע מחירים זולים יותר בכל מקום שהוא אחר. ההנחיות הללו הוחלפו מאוחר יותר בהנחיות חדשות שנקראו "מדיניות תמחור הוגן", אך בתביעה של ראסין נטען כי הנחיות אלה היוו בעצם תחליף זהה שהמשיך להגביל את המוכרים מלהתחרות באמזון. ראסין הדגיש כי הוא מקווה שהתביעה תתמצה בעצירה יעילה של תופעת הסכמי המחיר הללו.

אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

אמזון לא לבד – התביעה מגיעה חודשים לאחר רשויות פדרליות ומדינות הגישו תביעות הגבלים עסקיים נגד גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) בהאשמה שענקיות אלו מתנהלות כמונופולים. לצורך התביעות הללו נוצרו קואליציות גדולות של מדינות שהתאגדו יחדיו, אך במקרה הנוכחי של התביעה נגד אמזון, היא בלעדית ללשכתו של ראסין.

בתגובה לבשורה שלחה אמזון הצהרה לתקשורת ובה נטען כי היא שומרת לעצמה את הזכות לא להדגיש הצעות ומחירים שאינם תחרותיים. "התובע הכללי יאלץ את אמזון להדגיש מחירים גבוהים יותר ללקוחות – ההפך ממה שהוא מטרתה של חקיקה בתחום ההגבלים העסקיים", הוסיפה אמזון את פרשנותה לדבר התביעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים