הצעיר הישראלי-צרפתי שבנה חד קרן – והוא עוד לא בן 28

אלכס בואזיז ייסד את דיל, שבשבוע שעבר סגרה סבב גיוס לפי שווי של 1.25 מיליארד דולר ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מספר על החברה, על מודל העבודה המבוזרת, שבו היא דוגלת, ועל הצמיחה המטאורית שלה בתקופת הקורונה

אלכס בואזיז, מנכ"ל וממייסדי דיל. צילום: יח"צ

הסיפור של אלכס בואזיז הוא אחד הסיפורים היותר מעניינים בהיי-טק הישראלי – או, אם תרצו, הישראלי-בינלאומי: בחור צעיר שגדל בפריז, עבר לישראל, לאחר מכן העתיק את מקום המגורים שלו לארצות הברית, משם לבריטניה ללימודי דוקטורט, שאותם הפסיק, ועכשיו הוא "בתהליכי עלייה לישראל", לדבריו – ואולי הכי חשוב: ייסד חברה שהפכה לחד קרן. כל זה כשהוא עוד לא בן 28.

החברה של בואזיז היא דיל (Deel), שמציעה לארגונים פלטפורמה לניהול חוזי ההעסקה ותשלומי השכר לעובדים מרחוק שלהם. בשבוע שעבר היא הכריזה כי גייסה 156 מיליון דולר והפכה לחברה בשווי של 1.25 מיליארד דולר. בסך הכול, היא גייסה 200 מיליון דולר – כולם ב-11 החודשים האחרונים, כלומר – בתקופת הקורונה. זה לא פלא, שכן היא פונה בעיקר לחברות שפועלות או רוצות לפעול במודל העבודה המבוזרת: בלי משרדים, כשהעובדים מפוזרים ברחבי העולם. לדוגמה, חברה שהמנכ"ל שלה יושב בישראל, יש לה 20 עובדים באוקראינה, עוד 30 בצרפת ועוד עובדים במדינות אחרות.

דיל עצמה היא כזאת: בואזיז יושב כיום בלונדון ומתעתד לעלות לישראל, ואת השותפה שלו להקמת החברה, שואו וואנג, הוא הכיר כשהשניים עשו תואר שני ב-MIT. בואזיז המשיך אחר כך ללימודי דוקטורט בבריטניה, אבל פרש מהם, כי "הבנתי שחבל לי על הזמן", לדבריו.

בבחינת נאה דורש – נאה מקיים, או כדוגמה ללקוחות, דיל עצמה עובדת בשיטה של עבודה מבוזרת. היא התחילה בכך מסיבה פשוטה: כסף, או העדרו. "לא היה לי כסף לשלם למהנדסים בתל אביב ובסן פרנסיסקו, שהן ערים יקרות מבחינה זו", הוא אמר בראיון שמתקיים באנגלית מתובלת בעברית. "התחלתי בתהליך ארוך ומייגע, ממש נורא, של שכירת מהנדסים, והבנתי שמודל העבודה המבוזרת הרבה יותר טוב בשביל דיל". החברה התחילה עם ארבעה אנשים, בנוסף לשני המייסדים: שניים באוקראינה, אחד בסרביה ואחד בירושלים. מאז היא התרחבה ל-120 עובדים (מהם 20 בישראל), כש-100 מתוכם גויסו בשנה האחרונה.

לא בלי כישלונות

מאחורי בואזיז כמה סטארט-אפים שהקים, וכמו הרבה סטארט-אפיסטים, גם הוא חווה כישלונות. המרכזי שבהם הוא לייף סלייס – חברה שמטרתה הייתה ליצור קשרים בין אנשים באמצעות סרטוני וידיאו דוגמת אלה שמועלים לטיקטוק. בואזיז מכנה אותה "חברה שבזבזתי עליה הרבה מאוד זמן". לאחר שהבין את זה, הוא ייסד חברות נוספות, ובמרכזן דיל. המוצר של דיל הוא פלטפורמה ליצירת חוזי העסקה ותשלומי שכר לשכירים, צוותים מבוזרים ועצמאיים שעובדים מרחוק, לפי המטבע המקומי ובהתאם לדיני העבודה באחת מ-150 המדינות שבהן היא פועלת. הפלטפורמה מבוססת על שותפויות עם מעל 200 משרדי עורכי דין ורואי חשבון ממדינות אלה.

את הקפיצה הגדולה שלה רשמה דיל, כאמור, בשנה האחרונה – מאחר שהיא פועלת בשוק גדול ומתפתח, ועקב הקורונה. "הדבר הראשון שחברה ישראלית עושה הוא לשכור מישהו בארצות הברית. לכל חברה מודרנית יש אנשים במדינות שונות", מציין בואזיז לדוגמה. "הקורונה האיצה את התהליכים האלה, ואם פעם יציאה לחו"ל הייתה במודל של מיקור-חוץ, כיום מדובר בחברים שלך לצוות, רק שהם במדינה אחרת".

"כל מנכ"ל שרוצה לשכור עובד במדינה אחרת מעוניין שזה ייעשה בכמה קליקים. המוצר שלנו מראה שזה קל, ושתהליך קבלת עובד לעבודה במדינה אחרת הוא כמו באותה המדינה – ואנחנו עושים את זה תוך שאנחנו נותנים לארגונים חוויית לקוח טובה", הוסיף.

הכנסות החברה קפצו ב-2020 פי 20 (!). בואזיז תולה את זה בשלוש סיבות: "ראשית, בשנה אחת בנינו מוצר, וב-2020 יצאנו אתו לשוק. הדבר השני הוא הקורונה – גייסנו את הסבב השלישי שלנו כשהסגר הראשון התחיל בישראל. חברות רצו לברר מה הן עושות ואיך, ופנו למודל העבודה המבוזרת, וכתוצאה מכך למוצר שלנו. ושלישית, אנחנו פשוט טובים".

פיליפ בואזיז, מייסד ויו"ר פרודוור. צילום: עיבל רונן

פיליפ בואזיז, מייסד ויו"ר פרודוור. צילום: עיבל רונן

אבא ובן בהיי-טק

בואזיז בא מרקע של היי-טק: אביו הוא פיליפ בואזיז, שייסד לפני יותר מ-30 שנים את פרודוור, שמציעה פתרונות טכנולוגיים לייצור ופועלת בעולם המוליכים למחצה. הסניף הישראלי שלה נמכר לפני קצת יותר מחצי שנה לבבילון (65%) ולמנכ"ל שלו, יוסי חיימוב (35%), תמורת 16 מיליון שקלים. כיום נסחרת החברה העולמית בבורסה בפריז על פי שווי של 44 מיליארד דולר – כך שלבן יש עוד דרך ארוכה.

"אבא שלי מעורב מאוד ב-דיל, הוא סמנכ"ל הכספים. הוא חבר בחבר המנהלים ומעורב ככל שהוא יכול. אני לומד הרבה מהניסיון הרב שלו בחברה כמו פרודוור, שיש לה עובדים ב-30 מדינות", אמר בואזיז.

מה השאיפה שלכם, בדיל? איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים?
"אנחנו רוצים לבנות את החברה הכי טובה בעולם, חברה של 100 מיליארד דולר. בשנה הקרובה, אנחנו מתעתדים לפתוח עוד 80 נציגויות במדינות שונות. בעוד חמש שנים, עדיין אהיה בהנהלת החברה, בין ישראל לסן פרנסיסקו. נמשיך לפתח אותה כחברה הכי טובה להיות לקוח שלה. מה שחשוב לי הוא חוויית הלקוח והמוצר".

איך זה להיות מולטי מיליונר כשאתה עוד לא בן 28?
"זה לא אכפת לי, אני לא ממש מתייחס לזה, וזה לא מעיף אותי, אני נשאר עם הרגליים על הקרקע. יש לי עוד הרבה לעשות, אני מהנדס, אני מתרגש לבנות דברים – ואני לא הולך לנוח על זרי הדפנה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים