מדוע דל נפרדת מ-VMWare – תרנגולת שמטילה ביצי זהב?

דל עשויה ליהנות מיתרונות רבים ממהלך הפרידה שלה מענקית הווירטואליזציה ● מהם? ולמה גם כאן נכון הביטוי מפרשת ווטרגייט - Follow the money?

VMware. צילום אילוסטרציה: BigStock

Follow the money (לכו בעקבות הכסף) הוא ביטוי שהפך פופולרי בעקבות הסרט כל אנשי הנשיא מ-1976. במקור, האמירה מרמזת על "עקבות" של כספים, או על שחיתות בדרג גבוה (הסרט עוסק בחשיפת פרשת ווטרגייט, שבעקבותיה התפטר ריצ'רד ניקסון מתפקידו כנשיא ארצות הברית). במקרה שלנו, איש לא מרמז על שחיתות, אלא על כך שהמניע למהלך היה כלכלי נטו – פשוטו כמשמעו.

במה מדובר? לאחר פרסומים שונים בשנה האחרונה על כוונתה להפריד את VMware, הודיעה דל בשבוע שעבר שהיא אמנם עומדת לעשות זאת. דל אוחזת בבעלות על 81% מ-VMware, מאז שרכשה אותה ב-2016, במסגרת רכישת הענק, בסך 67 מיליארד דולר, של EMC. כך, VMware תהפוך לחברה נפרדת, כשהצפי להשלמת המהלך הוא הרבעון הרביעי השנה. זה מותנה בהתקיימות של כמה תנאים, דוגמת חוות דעת שהמהלך יביא לפטור ממס עבור בעלי המניות של דל.

מאז רכישת הענק, גורלה של ענקית הווירטואליזציה נדון לא מעט. באפריל 2018 דווח כי המיזוג של דל עם VMware, שנדון לפני כן – לא צפוי לקרות. שלושה חודשים לפני כן, בינואר 2018, דווח כי ענקית הווירטואליזציה, שנסחרת בנסדא"ק וששווי השוק שלה עמד אז על 60 מיליארד דולר, תבצע עסקה סיבובית של מיזוג הפוך עם דל, כדי להקל על מצבה הכספי של זו האחרונה.

חובות ענק

בשל רכישת הענק, הגדולה ביותר בהיסטוריה של הענף, דל נותרה חייבת עשרות רבות של מיליארדי דולרים. עד 2018 היא שילמה חובות בהיקף של 10 מיליארד דולר. שוויה של דל לא ידוע, בשל היותה אז חברה פרטית. כשהיא הפכה לכזו, שווי העסקה עמד על 24.4 מיליארד דולר.

דל הפכה לפרטית ב-2013 כשמייסדה, מייקל דל, חבר לחברת ההשקעות סילבר לייק. המהלך סייע לחברה לקצץ בעלויות ולהפוך לספקית גדולה יותר של חומרה ותוכנה עבור דטה סנטרים ארגוניים, ופטר אותה מהצורך בדיווח רבעוני למשקיעים.

מייקל דל, מנכ"ל דל. צילום: יח"צ

מייקל דל, מנכ"ל דל. צילום: יח"צ

הצמיחה של VMware – מתונה מבעבר

VMware נחשבת, ובצדק, לתרנגולת שמטילה ביצי זהב, עם שליטה בשוק שבו היא פועלת – הווירטואליזציה. אלא שעל אף שהטכנולוגיה שלה נמצאת בשימוש רחב בקרב ארגונים, צמיחתה של VMware הפכה למתונה יותר: הארגונים הצביעו ברגליים ופנו לעננים, דוגמת אלה של AWS, מיקרוסופט וגוגל.

ב-2016, ענקית הווירטואליזציה הסכימה לאפשר ללקוחותיה הארגוניים להפעיל את התוכנה שלה על הענן של המתחרה, AWS, ובמעשה זה היא הודתה למעשה שהענן קודם לכל, גם אם היא לא אמרה זאת בפה מלא. ענקית הווירטואליזציה עשתה מהלך דומה של שיתוף פעולה בענן עם יבמ.

היתרונות שדל מרוויחה מהמהלך

העילה לפרידה של דל מ-VMware טמונה ברצון לפשט את מבנה ההון של החברות, שכן המשקיעים העריכו את שוויין בערך נמוך יותר ממה שהיה יכול להיות להן אילו הן היו מופרדות. זאת, בשל אי הוודאות הקשורה למבני הון מסובכים. אנליסטים ציינו בעקבות ההודעה על הפרידה כי "עם מבנה הון חזק עוד יותר, דל עומדת לנצל עוד יותר את מה שקורה בעולמות התשתית והמחשוב האישי, מודלים חדשים להפעלת ענן – המניעים צמיחה של משהו כשירות (X as a Service), מעבר המחשוב לקצה ויוזמות טרנספורמציה דיגיטלית ארוכות טווח של לקוחות. כך, דל תוכל להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם VMware כדי להניע חדשנות ולשמר סינרגיות בשוק, תוך יצירת הזדמנויות צמיחה חדשות, באמצעות מערכת סביבתית פתוחה".

לדברי אותם אנליסטים, "המהלך יביא לדל חיזוק נוסף של הובלה בעולם התשתיות, עם פוטנציאל לגידול בנתח השוק ולהעמקת החדירה בקרב לקוחות קיימים; הרחבה לאזורי צמיחה חדשים – של ענן היברידי, דור 5, מחשוב קצה, טלקום וניהול נתונים; והענקת חוויית לקוח מודרנית, בסביבות כלכליות המתאפיינות ביכולת לקבל שירות מכל מקום, כולל מעבר מהיר למודלים של תפעול וצריכת ענן".

כאשר דובר על מיזוג בין דל ו-VMware, המצדדים במיזוג אמרו כי הוא עשוי ליצור סינרגיות טכנולוגיות אדירות. השוללים אותו טענו כי השארתה של ענקית הווירטואליזציה עצמאית תאפשר לה לשמור על שותפויות טכנולוגיות אסטרטגיות חזקות עם חברות שמתחרות באופן מלא או חלקי ב-EMC, דוגמת HPE ולנובו. נראה כי השוללים את האיחוד ניצחו בוויכוח זה. כך או כך, דבר אחד בטוח – Follow the money.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים