"הקורונה האיצה שנים רבות קדימה את מהפיכת הבינה המלאכותית"

כך אמר איתי יוגב, מנהל ארגון הבינה המלאכותית בחטיבת ה-IT של אינטל העולמית, בראיון לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "בסופו של דבר הבינה המלאכותית תהפוך לבסיס המשמעותי ביותר לתחרות בין ארגונים"

איתי יוגב, מנהל ארגון הבינה המלאכותית בחטיבת ה-IT של אינטל העולמית. צילום: יח"צ

אחד הדברים שהשוק העסקי לומד לומר וגם לבחון הוא ההשתנות של ה-IT הארגוני. בשנים האחרונות הוא עובר המרה מתת-ארגון, שליד הסעיף שלו בדו"ח השנתי רושמים רק הוצאות, לגוף שהמטרה שלו היא באופן חד-משמעי לתרום לשורה העסקית התחתונה של החברה.

אחד הביטויים הטובים ביותר לכך הוא דו"ח הביצועים השנתי האחרון של קבוצת המחשוב באינטל (Intel). בדיווח יש התייחסות חד-משמעית ורב-ערכית לתרומת הקבוצה מבחינה כספית, וזו עומדת על 1.56 מיליארדים לתקופת הדו"ח, שמכסה את 2020 ואת תחילת 2021. זה דו"ח שפורסם באחת התקופות העסקיות הקשות של החברה, בגלל COVID-19 כמובן, ודו"ח שמציין עד כמה התרומה של הבינה המלאכותית להשגת השורה הזו הייתה חשובה, אם לא מכרעת.

"לדעתי הקורונה האיצה שנים רבות קדימה את מהפיכת הבינה המלאכותית. עזוב את הדו"ח המסוים הזה של אינטל, תראה מה קורה בתחום הבריאות, בהישג של החיסונים. העולם עכשיו מבין שאפשר להכין חיסונים בשנה ולא צריך עשר שנים. נראה לך שיחזרו אחרי זה אחורה? אז זה גם מה שקרה לנו בקורונה. העסק קיבל טלטול ודחף קדימה חזק מאוד את המהפכה – לא הייתה ברירה כי הביקוש משתנה כל הזמן, ונוצרו היבטים שלוחצים לכאן ולכאן, ועכשיו אפשר לעשות בינה מלאכותית אפילו יותר פולשנית, ברמת הייצור, כדי להוציא יותר שבבים ללקוחות", אמר איתי יוגב, מנהל ארגון הבינה המלאכותית בחטיבת ה-IT של אינטל העולמית, המדווח ישירות למנמ"ר החברה, בראיון לפורטל אנשים ומחשבים.

הואצה בזכות הקורונה. מהפיכת הבינה המלאכותית. אילוסטרציה: BigStock

הואצה בזכות הקורונה. מהפיכת הבינה המלאכותית. אילוסטרציה: BigStock צילום: BigStock

פתרונות בינה מלאכותית עבור כל שרשרת הערך 

יוגב מצביע על כך שהארגון שלו חייב לעזור גם בשורה העליונה וגם בשורה התחתונה, מצד אחד לעזור לחסוך כסף, אבל מצד שני לעזור לכל המערכת מעל להכניס יותר כספים. "עברנו תהליך עמוק של שינוי בשנים האחרונות, ובסוף אנחנו מייצרים עבור כל שרשרת הערך פתרונות בינה מלאכותית, ברשת, בענן, בקצה, בפתרונות ורטיקליים וזה צד אחד. הצד השני זה אינטל עצמה, כחברה, וגם לצרכים הללו אנחנו משתמשים בבינה המלאכותית, כדי שתפעל טוב יותר, ושיהיה לה את הייצור הטוב יותר, ושיהיה לה יתרון תחרותי. זה בעצם התפקיד שלנו, של הארגון שלי", הוא מסביר.

בשיחה הזכיר יוגב עוד היבט מעניין בדו"ח – זה שמתייחס לתפוקת השבבים בפועל. לפי הדו"ח, החברה השתמשה באלגוריתמים של בינה מלאכותית לשיפור תפוקת המפעלים ב-3.7 מיליון יחידות נוספות. שימוש באנליטיקה מתקדמת עזר לעבד מיליארדי נקודות נתונים מדי יום, כך שהמהנדסים הצליחו למצות מידע תוך שניות במקום בשעות.

גם בדיקות התיקוף של המעבדים השתפרו, כך שיותר מעבדים אכן הגיעו בסופו של דבר לשוק, לרבות כאלו שפעם היו נפסלים בגלל בדיקות פחות מדויקות, וזאת למרות ירידה של 70% במספר הבדיקות, ויחד עם עלות תיקוף מפוחתת וזמן לשוק קצר הרבה יותר.

"תראה כמה בינה מלאכותית יש כיום באינטל. יש את הארגון שלי בתוך ה-IT, יש את מובילאיי (Mobileye), יש את הבאנה (Habana Labs). בסופו של דבר הבינה המלאכותית תהפוך לבסיס המשמעותי ביותר לתחרות בין ארגונים. כשאני מסתכל חמש או עשר שנים קדימה, לשם אנחנו לוקחים את הפעילות שלנו כל הזמן: איך אני עוזר לאינטל לרוץ מהר יותר, להוציא מוצרים טובים יותר ולעשות את זה שוב ושוב", אמר יוגב.

אז איך אתה משפר את ה-IT?
"אני מתעסק בחברה. כל המנמ"רים של אינטל אמרו לי אותו דבר: אל תתעסק ב-IT, לך תעזור לעסקי הליבה של אינטל. אז הפעילות שלי בתחום ה-IT היא למעשה מינימלית. 90% ממה שאנחנו עושים זה לעזור להוציא מוצרים יותר טובים, יותר מהר, לייעל את הייצור, למה שנותן לנו את היתרון התחרותי. כוכב הצפון שלי הוא להזיז את המחט כדי שהמנכ"ל יהיה מרוצה".

אז ה-IT זה תוצאה?
"ברור שלא, כי בדרך לחברה אני משתמש בבינה המלאכותית גם כדי לספק תובנות לקבוצה, כדי לייעל את הענן החיצוני והפנימי של החברה, לנהל משאבים יותר חכם, לעזור להבין ולזהות תקלות כמה שיותר מוקדם, עדיף לפני שהן מתרחשות, לפני שיש לך בעיה ברמת החברה, לעשות אוטומטיזציה להרבה מאוד תהליכי Devops. והכל זה כוח התוכנה".

אתה עוזר גם למכירות?
"בוודאי. יש לאינטל 2,500 אנשי מכירות, ואנחנו מספקים להם שירותי בינה מלאכותית שעוזרים להם להגדיל את המכירות מול למעלה מ-30 אלף לקוחות. זה מתקשר לשורה העליונה, איך אנחנו עוזרים להגדיל הכנסות, וזה בא לידי ביטוי בכך שיצרנו מעין ישות דיגיטלית שמנסה לחקות את התהליך שעובר איש מכירות בהכנה לקראת כל ישיבה עם לקוח. היא יודעת לקרוא את כל החומרים שצריך, רק ממקורות גלויים כמובן, להעריך מה התובנה אליה היה מגיע איש המכירות אחרי שהוא קרא את כל החומרים הללו, מה הוא היה מזקק, ולעשות אחד משניים: או לתת תובנות, או לבצע פעולות באופן אוטונומי מול הלקוחות בהיבטים מסוימים".

וזה מצליח?
"עבור אנשי מכירות התובנות הללו זה דבר שלא יסולא בפז, ואחוז הפגיעה מאוד גבוה. היום עומדים על 90% הצלחה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים