יבמ במחקר עולמי: קידום נשים אינו בראש סדר העדיפות ברוב הארגונים

כ-2,700 בכירים במגוון ענפי תעשייה, בתשע מדינות מפותחות, העידו על ירידה בשיעור הנשים המיועדות לתפקידי מפתח ● בארגונים המציבים את השוויון המגדרי בעדיפות גבוהה, הביצועים העסקיים, החדשנות ושביעות הרצון של לקוחות ועובדים גבוהים יותר

רוב הארגונים - עדיין רחוקים משוויון מגדרי. צילום אילוסטרציה: BigStock

מחקר חדש של מכון המחקרים העסקיים של יבמ, IBV (ר"ת IBM Institute for Business Value) – מגלה כי למרות המודעות העולה לאתגרים אשר עומדים בפני נשים במקום העבודה בשנים האחרונות, ובמיוחד על רקע מגיפת הקורונה, שוויון מגדרי עדיין אינו ניצב בראש סדר העדיפויות של 70 אחוז מהארגונים העסקיים בעולם. עוד עולה מהמחקר כי שיעורן של הנשים המיועדות לתפקידי ניהול בכירים נמצא בירידה, ושהעובדים עצמם פסימיים לגבי הצלחת המסע לשוויון שכזה במקומות העבודה.

המחקר, "נשים, מנהיגות והפסד הזדמנויות" בוצע בין סוף 2020 ל-ינואר 2021 בקרב כ-2,700 אנשי עסקים, נשים וגברים בחלוקה שווה, הנושאים בתפקידים בכירים (C-suite), מנהלים ומנהלות בדרג ביניים ומומחים, ב-10 ענפי תעשייה (בנקאות, חינוך, ממשל, טכנולוגיה, קמעונאות, שירותי רפואה, ביטוח, ייצור, מוצרי צריכה וטלקום) ובתשע מדינות (ארה"ב, בריטניה, סין, יפן, גרמניה, ברזיל, הודו, קניה והמדינות הנורדיות).

הוא עקב אחר מחקר דומה שנערך ב-2019, ומלמד כי המסע לעבר שוויון מגדרי במקום העבודה נמצא בפרשת דרכים משמעותית, והיקף עתודות הנשים המיועדות לתפקידי ניהול מצטמצם. כיום, פחות נשים שנכללו במחקר ממלאות תפקידים בכירים – כגון: סגנית נשיא/ה בכירה, סגנית נשיא/ה, דירקטורית או מנהלת – לעומת הממצאים בשנת 2019.

ממצאי המחקר של יבמ

ממצאי המחקר של יבמ

מועדון של בנים

המחקר מגלה כי ישנה שונות בתפישות באשר למגוון המגדרי במקומות העבודה, גם במדינות בהן מדיניות שוויון מגדרי היא מקובלת ומבוססת, כמו במדינות הנורדיות. שם למשל, כ-30% מהנשים ורק 13% מהגברים השיבו כי מקום העבודה הוא ברובו גברי. בארה"ב, 25% מהנשים ו-16% מהגברים סבורים כי מקום העבודה נתפש כ"מועדון של בנים".

פחות ממחצים הנשאלים (48%) השיבו כי הארגון שלהם מציב יעדים לשוויון מגדרי – ירידה לעומת 66% במחקר ב-2019. 57% ידעו לומר כי ההנהלה הבכירה בארגונם נמדדת בסוגיית השוויון המגדרי, אך 32% אמרו שאינם בטוחים בנושא, ו-11% אמרו שההנהלה הבכירה לא צריכה לתת דין וחשבון בנושא כלל.

המחקר גם מצביע על כך שהעובדים שנשאלו חשים עייפים ופסימיים באשר למאמצים הבלתי יעילים לטיפול בשוויון המגדרי במקומות העבודה. רק 62% מהנשים שנכללו במחקר (ירידה של 9 אחוז לעומת המחקר מ-2019) ו-60% מהגברים (ירידה של 7 אחוז לעומת 2019) מצפים שהארגון שלהן ישפר משמעותית את התמהיל המגדרי בחמש השנים הקרובות.

ממצאי המחקר של יבמ

ממצאי המחקר של יבמ

חלוצי השינוי

המחקר זיהה קבוצה (11%) של ארגונים המכונים "חלוצי שינוי", כאלה שמסמנים את קידום הנשים כעדיפות עסקית רשמית, שרואים בגיוון מגדרי גורם המניע ביצועים פיננסיים, והם בעלי מוטיבציה גבוהה לנקוט בפעולה בנושא.

"חלוצי שינוי" אלה דיווחו על ביצועים פיננסיים חזקים יותר – בשיעור צמיחה ממוצע גבוה יותר של 61% בהשוואה לממוצע שדווחו על ידי ארגונים אחרים במחקר – כמו גם על חדשנות חזקה יותר ושביעות רצון גבוהה יותר של לקוחות ועובדים.

ממצאי המחקר של יבמ

ממצאי המחקר של יבמ

על פי המחקר, יותר ארגונים מקיימים תכניות שיעזרו בשיפור תמהיל ההון האנושי והגיוון המגדרי בהשוואה למצב בשנת 2019. בין היתר הארגונים נוקטים בתהליכי גיוס אגנוסטיים למגדר (סינון מועמדים "עיוור") ומיישמים חופשות הורות לנשים.

עם זאת המחקר מגלה כי מאמצים אלה לא תורגמו לתוצאות טובות יותר, בין היתר משום שמקבלי ההחלטות בארגונים והתרבות הארגונית לא השתנו מספיק לצד התכניות. כך למשל, בהשוואה לשנת 2019, פחות משיבים מבין הארגונים שנכללו בשני המחקרים הסכימו כי נושאי תפקידים בכירים מערערים בגלוי על התנהגויות ושפה מוטות מגדר.

"הנתונים מראים שרבים מקרב המנהיגים והמנהיגות במגזר העסקי מתמודדים עם אתגרים בנושא המגדרי בימים אלה. אם לא יטפלו בנושאים הללו באופן יסודי יותר מהטיפול בשנים קודמות, ישנו סיכון של נסיגה לאחור", אמרה ברידג'ט ואן קרילינגן, סמנכ"לית בכירה לשווקים עולמיים ביבמ. "עלינו לנצל פתרונות יצירתיים כעת ולהכפיל את מאמצינו לבצע שינוי משמעותי ומתמשך בשוק העבודה, שיכול לעזור לכל הנשים למצות את מלוא הפוטנציאל שלהן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים