ד"ר איה סופר מונתה למנהלת מעבדת המחקר של יבמ בחיפה

ד"ר סופר עובדת בענק הכחול מזה 22 שנים, שבמהלכן היא הייתה שותפה לפיתוחים בולטים של החברה, כגון מחשב העל ווטסון ופרויקט הדיבייטר ● היא תחליף את עודד כהן, שפורש מהתפקיד אחרי 16 שנים

ד''ר איה סופר, המנהלת הנכנסת של מעבדות המחקר של יבמ בחיפה. צילום: ניב קנטור

יבמ הודיעה היום (ג') כי מינתה את ד"ר איה סופר למנהלת מעבדת המחקר שלה בחיפה. ד"ר סופר תחליף את עודד כהן, מנהל המעבדה ב-16 השנים האחרונות, שיפרוש בהמשך השנה. במקביל, היא תמשיך לכהן כסגנית נשיא לטכנולוגיות בינה מלאכותית ב-IBM Research – זרוע המחקר העולמית של הענק הכחול. במסגרת תפקיד זה היא מובילה חוקרים בישראל ובחו"ל, שמתמקדים בעיבוד ובהבנת שפה טבעית ומערכות שיח מבוססות AI למגזר העסקי.

המעבדה בחיפה היא הגדולה ביותר של יבמ מחוץ לארצות הברית, והיא מתמקדת במחקר טכנולוגי עמוק בכמה תחומי ליבה של החברה, כגון בינה מלאכותית, טכנולוגיות ענן היברידי, סייבר, הצפנה וקריפטוגרפיה, בלוקצ'יין, מחשוב קוונטי ורפואת העתיד. ב-49 שנות קיומה הולידה המעבדה שורה של פיתוחים חדשניים, בעלי השפעה משמעותית על תעשיית ההיי-טק ועל יבמ עצמה – בעולמות הבינה המלאכותית, האינטרנט של הדברים, האחסון, ה-וריפיקציה והרפואה הדיגיטלית.

בשנותיו כמנהל, כהן ביסס אותה כמעבדה המשלבת בין מחקר עמוק ליישומים עסקיים, כדי להבטיח שלחדשנות הטכנולוגית תהיה השפעה משמעותית על מציאות חיינו. הוא חתר למחקר מוכוון תוצאות פרגמטיות ובנה מערכת קשרים עם האקו-סיסטם הטכנולוגי הישראלי – חברות צעירות ו-ותיקות, מרכזי פיתוח של חברות בינלאומיות, משקיעים וגופים במגזר הציבורי והחברות הרב לאומיות האחרות בישראל.

עודד כהן, המנהל היוצא של מעברת המחקר של יבמ בחיפה. צילום: יניב פאר

עודד כהן, המנהל היוצא של מעברת המחקר של יבמ בחיפה. צילום: יניב פאר

פעילות אקדמית ופיתוחית ענפה

ד"ר סופר היא בעלת תואר ראשון במדעי המחשב מהאוניברסיטה העברית ותארים שני ושלישי מאוניברסיטת מרילנד. היא החלה את דרכה ב-IBM Research, אולם שימשה גם בתפקידי ניהול בכירים בחטיבות אחרות בחברה. ב-22 שנותיה ביבמ ד"ר סופר הובילה מחקרים שהפכו לפתרונות מסחריים בתחומי הביג דטה והבינה המלאכותית. בין היתר, היא הייתה שותפה לפיתוח של ווטסון – פלטפורמת הבינה המלאכותית של ענק הכחול, והייתה ממובילי פרויקט דיבייטר – מערכת שמסוגלת לייצר שיח עם בני אדם בזמן אמיתי וללא התערבות אנושית. ד"ר סופר השתתפה בכתיבת יותר מ-50 מאמרים אקדמיים ושימשה כחברה בכירה בוועדות היגוי של כנסים אקדמאים בתחומי המחקר שלה. לפני שהצטרפה לענק הכחול היא שימשה כחוקרת בנאס"א וכעמיתת מחקר בטכניון.

"אני נרגשת לקבל עליי תפקיד כה משמעותי ביבמ, שיש לו השפעה שמהדהדת גם מעבר למחקר הטכנולוגי ומעבר לתחומי הפעילות של החברה", אמרה ד"ר סופר. "אני מקבלת על עצמי אחריות רבה להוביל מעבדה שהצמיחה דורות של חוקרים ומחקרים, והיא אחד מעמודי התווך של המחקר הטכנולוגי הישראלי מזה עשרות שנים. אני משוכנעת שנמשיך לשמש כמקור של ידע ומקצוענות, ומקווה שנוכל לשמש גם כמקור השראה, סקרנות וחתירה למצוינות עבור צעירות וצעירים. טכנולוגיה אינה מטרה כשלעצמה, אלא נועדה לשרת את האדם ולאפשר לו לפתור את הבעיות העמוקות של האנושות ולהתמודד עם אתגרים ומשברים כמו זה שאנחנו חווים כיום – ובשביל זה אנחנו קמים בבוקר בכל יום והולכים לעבוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים