האם אמזון הזניחה את ביטחון עובדי מחסניה בתקופת הקורונה?

ענקית הקמעונאות אונליין הגישה עתירה נגד התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, בכוונה למנוע ממשרדה להניע הליכים משפטיים וקנסות שיושתו עליה בשל הטענה שלא שמרה מספיק טוב על בריאות הצוותים שלה בעיתות הפנדמיה

לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק.
אמזון. צילום: BigStock

אמזון. צילום: BigStock

בסוף השבוע (ו') הגישה אמזון (Amazon) תביעה נגד התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, עקב חקירה שערך משרדה, ושמסקנותיה עלולות להביא לכך שאמזון תיקנס ותיענש.

החקירה הושקה באביב האחרון, בשל חשד להזנחת אמצעי הבטיחות במקום העבודה בזמן קורונה בשניים ממרכזי ההגשמה של ענקית המסחר האלקטרוני בארה"ב. משרד התובעת הכללית התגייס לחקור את הדברים בעקבות מחאה של עובדים במחסן אמזון בסטטן איילנד שבניו יורק ועתיד לשחרר את המסקנות ולדרוש ענישה לענקית מסיאטל.

בתביעה שהגישה אמזון כעת טען כי ג'יימס יישמה תקן "לא עקבי ולא הוגן" לבטיחות במקום העבודה במהלך בדיקתה. בנוסף גרסו עורכי הדין של אמזון שלתובעת הכללית אין את הזכות לעסוק בענייני מקום העבודה, שנמצאים בכלל בסמכות פדרלית דרך חוקי עבודה לאומיים.

"אמזון לא יכולה לקבל את ניסיון התובעת הכללית להכפיף את אמזון לסטנדרט לא עקבי ולא הוגן לבטיחות במקום העבודה, שמוקדם על ידי החוק הפדרלי ומוקצה לתחום השיפוט העיקרי של הרגולטורים הפדרליים – במיוחד כאשר העובדות הבסיסיות מראות שאמזון עשתה עבודה מופתית בתגובתה למגיפה העולמית חסרת התקדים", ציינו עורכי הדין בתביעה נגד ג'יימס.

הרוויחו מיליארדים על גב העובדים שבטיחותם הוזנחה

אמזון טוענת בנוסף כי התובעת הכללית לא זיהתה את מאמציה לטפל בעובדים שלה, כמו למשל את 800 מיליון הדולרים שהוצאו במחצית הראשונה של 2020 על אמצעי בטיחות סביב הקורונה. יצוין כי סכום מרשים זה מייצג בערך 0.2 אחוז מההכנסות הכלליות של אמזון, שעמדו ב-2020 על 386 מיליארד דולר.

בתגובה חריפה במיוחד לתביעה נגדה, שפרסמה התובעת הכללית של ניו יורק בהצהרה, נטען כי עובדי אמזון "נאלצו לעבוד בתנאים לא בטוחים, כל זאת בזמן שהחברה ומנכ"לה הרוויחו מיליארדים על גבם".

ג'יימס המשיכה וציינה כי "פעולה זו של אמזון אינה אלא ניסיון עצוב להסיח את הדעת מהעובדות ולהתרחק מאחריות על כישלונותיה בהגנה על עובדים חרוצים מפני נגיף קטלני".

בטיחות העובדים הוזנחה? מחסן של אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

בטיחות העובדים הוזנחה? מחסן של אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

"תנו לי להיות ברורה", המשיכה ג'יימס את דבריה, "לא נבהל מאף אחד, במיוחד מבריונים תאגידיים ששמים רווחים לפני בריאותם ובטיחותם של אנשים עובדים. אנו נותרים בלתי פגיעים במאמצינו להגן על עובדים מפני ניצול, ונמשיך לבדוק את כל האפשרויות המשפטיות שלנו".

הפרשה והחקירה החלו כאמור במרץ 2020, עקב שני מקרים של פיטורי עובדים במחסן בסטטן איילנד – תחילה אמזון פיטרה את כריס סמולס, עובד במחסן שעזר בארגון מחאה על תנאי העבודה הקשורים למגיפה, בגין הפרת כללי הריחוק החברתי והסגר. פיטוריו של סמולס עוררו את התנגדותה של ג'יימס וקריאה מצידה לחקירה של המועצה הלאומית ליחסי עבודה.

אמזון ידועה בסלידתה מאיגודים ומעובדים שמעזים לחבור אלו לאלו ולתבוע ממנה שינויי בתנאיהם – כפי שניתן ללמוד מפרשת איגוד העובדים של אמזון שעל הפרק באלבמה כיום, ושאותו ניסתה אמזון למסמס באמצעים שונים.

יצוין כי זמן מה לאחר פיטורי סמולס החברה פיטרה עובד אחר מאותו מחסן, דריק פאלמר שמו, שהתקומם נגדה ונגד התנהלותה באותה תקופה. פאלמר נמנה עם קבוצה של עובדי אמזון שתבעה את החברה בשנה שעברה בטענה כי היא "ביקשה ליצור חזית של תאימות", תוך הסתמכות "על תקשורת מוטעית מכוונת עם עובדים", וכן על "תרבות הפחד במקום העבודה", וכל זאת בכדי "לשמור פרודוקטיביות תוך הפחתת עלויות". תביעה זו נדחתה בנובמבר 2020. באותו חודש הגיש סמולס תביעה נגד אמזון בטענה כי החברה מפרה את זכויותיו האזרחיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים