גם יוטיוב חסמה את טראמפ מלתקשר עם תומכיו דרכה

ערוץ הנשיא בפלטפורמה שבבעלות גוגל לא יוכל להעלות סרטונים חדשים או שידורים חיים במשך שבוע לפחות, והתגובות בו הושעו לצמיתות ● ההחרמה אונליין החלה מפייסבוק וטוויטר, אך התפשטה ומתרחבת עוד לאפיקים רבים, כולל שירותי תשלומים דיגיטליים

האינטרנט מפנה לו עורף. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

פלטפורמת שיתוף והזרמת סרטוני הווידיאו, יוטיוב (YouTube), החליטה שהחל מהיום (ד') תקפיא את ערוץ נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בפלטפורמה למשך שבוע לפחות, ואולי יותר מכך. המצטרפת החדשה לחרם על טראמפ הודיעה על ההשעיה של הערוץ לאחר שסרטון שפורסם בו הפר את מדיניות יוטיוב בגין הסתה לאלימות.

בהודעת החברה נמסר כי "סרטון אחרון בערוץ טראמפ עורר אלימות, והסרטון הוסר כעת". עם זאת, יוטיוב סירבה לשתף פרטים על הווידיאו שזיכה את טראמפ במה שמכונה 'סטרייק' (strike) בשירות, שמשמעו חסימה לפרק זמן קצוב – אך אמרה כי לאחר פסק הזמן בן השבוע, היא תשקול מחדש את ההחלטה.

טראמפ חווה שרשרת חסימות וחרמות של רשתות חברתיות מאז הפריצה של תומכיו לגבעת הקפיטול, שהתרחשו לפני שבוע.

המחאה האלימה והפריצה לקפיטול, שביצעו כמה אלפי תומכי הנשיא טראמפ בזמן שהקונגרס ביקש להעביר את השלטון לידי הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, הביאה את ענקיות הטכנולוגיה לנקוט בסנקציות בכוונה לחסום את ערוצי התקשורת של טראמפ עם הפעילים בארגוני הימין הקיצוניים, המקדמים בין השאר "עליונות לבנה", ואשר מוחים באופן אלים כנגד ההפסד שלו בבחירות. התנהגותם משולחת הרסן של המתפרעים, שאף רצחו שוטר במו-ידיהם לכאורה, נחשדת ככזו שלובתה על ידי טראמפ, למשל באמצעות ציוצים רבים בטוויטר (Twitter).

ערוץ טראמפ נחסם ביוטיוב

ערוץ טראמפ נחסם ביוטיוב

החרם ביוטיוב – לקראת הליך ההדחה היום

כדי לעצור את ההסתה מטעמו, נחסם הנשיא האמריקני מהרשתות החברתיות הדומיננטיות, פייסבוק (Facebook), אינסטגרם (Instagram) ובעיקר ממגרשו הביתי, טוויטר. הרשת החברתית המצייצת סילקה את טראמפ לצמיתות ונעלה בפניו את שעריה לעד. במקביל הודיע מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, ביום שלאחר ההתפרעות בקפיטול כי שתי הפלטפורמות החברתיות שבבעלותו יאריכו את החרם על חשבונותיו של טראמפ אצלן לתקופה בלתי מוגבלת.

יוטיוב, שבבעלות גוגל (Google), המשיכה לארח את ערוץ הנשיא, ואולם כעת היא מבהירה כי: "לנוכח החששות המתמשכים בנוגע לאלימות, אנו גם נשבית ללא הגבלת זמן את התגובות בערוץ הנשיא טראמפ, כפי שעשינו לערוצים אחרים שבהם ישנם חששות בטיחותיים במדור התגובות".

נראה שהקפאת הפעילות של טראמפ מטעם יוטיוב מגיעה לקראת הצבעת הדחה (impeachment) נגד הנשיא, שתתקיים בבית הנבחרים האמריקני מאוחר יותר היום. הדמוקרטים הציגו ביום ב' רשמית דרישת הדחה נגד טראמפ, והאשימו אותו ב"הסתה להתקוממות" עקב נאומו שהניע, לדבריהם, את האלימות בקפיטול.

מתרחב. החרם אונליין על טראמפ. איור: BigStock

מתרחב. החרם אונליין על טראמפ. איור: BigStock

שירותים וחברות אונליין מצטרפים למחרימים

ההחרמה אונליין של הנשיא טראמפ ותומכיו החלה, כאמור, מפייסבוק וטוויטר, אך התפשטה ועודה מתרחבת אל חברות פחות מוכרות המפעילות את תשתיות האינטרנט. בין אלו מתרבים השירותים שמגיפים את דלתותיהן בפני הנשיא הרפובליקני ותומכיו. מדובר באקט שמהווה למעשה איום על יכולת הנשיא ואנשיו לגייס כסף, לארגן תומכים ולהישאר כוח פוליטי ותרבותי לאחר שטראמפ יעזוב את תפקידו ב-20 בינואר עם השבעת הנשיא הנבחר, ביידן.

חברות אבטחת אתרים, חברות אירוח ותשלומים רבות מפסיקות לספק את שירותיהן הן לטראמפ והן לארגונים שנחשבים כמייצגים את הימין הרדיקלי, מהחשש שהאלימות הפוטנציאלית מטעמם מסוכנת לדמוקרטיה ולציבור.

בתוך כך עצרו גם השירותים הפיננסיים המובילים סטרייפ (Stripe) ופיי-פאל (PayPal) וסקוור (Square) את האפשרות להעברות תשלומים דרכם עבור הקמפיין והתומכים של טראמפ.

סטרייפ – חברה לעיבוד תשלומים מסן פרנסיסקו – לא תעבד עוד תשלומים באתר הקמפיין של טראמפ, כך אמרו מקורות לוול סטריט ג'ורנל השבוע (א').

פיי-פאל גם היא סגרה את החשבון שהחזיקה הקבוצה Joy in Liberty, שסיפקה 30,000 דולר לתומכי טראמפ על מנת לנסוע לוושינגטון הבירה ביום ד' האחרון, כך על פי בלומברג.

"פיי-פאל בודקת בקפידה חשבונות, כדי להבטיח את השימוש בשירותים שלנו בהתאם למדיניות ארוכת השנים שלנו", אמרה החברה לאתר החדשות. "אנו לא מאפשרים להשתמש בשירותי פיי-פאל לקידום שנאה, אלימות או צורות אחרות של חוסר סובלנות", הדגישו בפיי-פאל.

נזכיר כי הרשת החברתית פארלה (Parler – בצרפתית: לדבר), הנחשבת כזירת פעילות לגורמי ימין קיצוניים, איבדה אף היא את האפשרות לפעול באחרונה. פארלה היוותה שירות אלטרנטיבי בו יכלו המתקוממים להתארגן, ולהמשיך ולהפיץ הסתה שנאה. האפליקציה של פארלה סולקה מחנויות היישומים של אפל (Apple) וגוגל, ואז החליטו גם שירותי האינטרנט של אמזון, AWS, להפסיק לארח אותה – גם כאן, כסנקציה עקב ההתפרעויות בבניין הקפיטול האמריקני. פארלה אף תבעה את אמזון בנדון, ואולם לעת עתה היא פשוט מושבתת מפעילותה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים