האם 2020 הייתה שנה טובה כלכלית להיי-טק?

למרות הקורונה, גיוסי ההון של הסטארט-אפים הישראליים עלו ב-2020 ב-14% ● לעומת זאת, באקזיטים נרשמה ירידה חדה ● דו"ח IVC-מיתר מציג את המגמות הכלכליות הבולטות בענף ההיי-טק הישראלי השנה

עוד שנה של גיוסים. אילוסטרציה: BigStock

2020 הייתה שנה ברוכה בגיוסים של חברות היי-טק וסטארט-אפ ישראליות, אך פחות באקזיטים, שאף הגיעו בשפל – כך עולה מהדו"ח השנתי של IVC-מיתר, שפורסם הבוקר (ג'). הדו"ח סוקר את פעילות ההיי-טק הישראלי בגיוסי הון, מיזוגים ורכישות, ושוק ההון הציבורי.

לפי נתוני הדו"ח, למרות הקורונה, העשור נפתח עם שנה של צמיחה מואצת בגיוסי ההון: ב-2020 היו 578 גיוסי הון בהיי-טק הישראלי, בסכום השקעה כולל של 9.9 מיליארד דולר – גידול של 14% במספר העסקאות ובצמיחה של 27% בהון המושקע בשנה שעברה. השנה נרשם גידול גם במספר העסקאות שסכומן עלה על 200 מיליון דולר – לשבע עסקאות לעומת שלוש אשתקד.

מקור: דו"ח ההיי-טק הישראלי 2020 של IVC-מיתר

מקור: דו"ח ההיי-טק הישראלי 2020 של IVC-מיתר

כמו כן, נרשם שיא בגיוסי ההון בזירת חברות ההיי-טק הנסחרות בבורסות – בין אם בתל אביב או במקומות אחרים: 121 חברות גייסו השנה 6.55 מיליארד דולר לעומת 68 חברות שגייסו 1.95 מיליארד ב-2019. מבחינת המשקיעים, המגמה הבולטת ב-2020 הייתה התמקדות בחברות הפורטפוליו הקיים וגידול בהיקפי השקעות ההמשך. ב-IVC-מיתר אומרים שמספר ההשקעות מסוג זה גדל השנה מחוץ לטווחי ההשקעות שהכרנו בשנים האחרונות.

עוד עולה מהנתונים שגם בהשתתפות של קרנות הון-סיכון בגיוסים של חברות ישראליות חלה השנה עלייה לעומת אשתקד: הן נטלו חלק ב-371 עסקאות, בהשקעה כוללת של 8.74 מיליארד דולר.

השנה האירה גם לחברות צמיחה – כאלה שמצויות בשלבים מתקדמים מבחינת בשלות המוצר וההכנסות, שסך ההשקעה בהן הסתכם ב-8.33 מיליארד דולר לעומת כ-1.6 מיליארד דולר בחברות בשלבים מוקדמים, שירדו בהשוואה לשנה שעברה.

ירידה נרשמה גם במיזוגים וברכישות – ובמקרה זה ירידה חדה. ב-2020 היו 93 עסקאות כאלה בסכום כולל של 7.8 מיליארד דולר בהשוואה ל-143 עסקאות בסכום כולל של 14.24 מיליארד בשנה שעברה (בנטרול עסקאות של חמישה מיליארד דולר ומעלה). כמה מאותם אקזיטים הם מכירת פורסקאוט לאדוונט אינטרנשיונל, שהייתה אמורה לצאת לדרך בפברואר אך בוצעה בספטמבר – תמורת 1.7 מיליארד דולר (200 מיליון פחות מהסכום המקורי); רכישת צ'ק מרקס על ידי קרן הלמן אנד פרידמן תמורת 1.15 מיליארד; קניית ארמיס על ידי אינסייט פרטנרס ב-1.1 מיליארד; ועסקה קטנה יותר – רכישת ספוט על ידי נט-אפ תמורת "רק" 450 מיליון דולר.

מקור: דו"ח ההיי-טק הישראלי 2020 של IVC-מיתר

מקור: דו"ח ההיי-טק הישראלי 2020 של IVC-מיתר

"המשך ההתבגרות והבשלות של ההיי-טק הישראלי"

לדברי מחברי הדו"ח, שירה עזרן, מייק רימון ואיתי פרישמן – שותפים במשרד מיתר, "בעוד שב-2020, בעיקר לאור מגפת הקורונה, ראינו ירידה משמעותית בפעילות המיזוגים והרכישות של חברות ישראליות, הרי שבמקביל חלה עלייה משמעותית בגיוסי ההון על ידי משקיעים ישראלים וזרים – הן במספר העסקאות והן בהון המצטבר שהושקע. באופן ספציפי, מספר הגיוסים של חברות בשלבי צמיחה גדל באופן משמעותי, כמו גם סכומם הכולל – מה שמצביע על המשך ההתבגרות והבשלות של עולם ההיי-טק הישראלי. דבר זה בא לידי ביטוי בין היתר בגידול במספר החברות חדות הקרן – שחצו את שווי מיליארד הדולרים".

"במקביל", ציינו, "השנה אופיינה בגידול משמעותי בגיוסים של חברות ישראליות בשווקי ההון, בין היתר בגלל שיעורי ריבית נמוכים, שנבעו מחששות כלכליים לאור מגפת הקורונה. תחום נוסף שחווה המשך צמיחה ב-2020 היה של עסקאות ה-Secondary, שמזה מספר שנים מהוות אפיק הנזלה משמעותי לבעלי מניות לפני הנפקת או מכירת החברה. המגמות הללו צפויות להימשך ב-2021, ורבות מהחברות הגדולות שצמחו בשנים האחרונות יבחנו את גיוסי ההון הציבוריים לצורך המשך צמיחה והתפתחות, מה שעשוי להביא בעקבותיו צמיחה במיזוגים ורכישות של חברות אלה, בתמורה למניות".

לסיכום הם אמרו כי "2020, שברובה הייתה תחת עננת הקורונה, מסתיימת באופן חזק ועם תקווה להמשך הפעילות המשמעותית בגיוסי ההון ובהנפקות, ולצמיחה מחודשת במיזוגים וברכישות".

גיא הולצמן, מנכ"ל IVC, העריך כי "לאחר שנה מאתגרת אך מוצלחת מאוד עבור חברות סטארט-אפ ישראליות, ההיי-טק הישראלי ימשיך להוות מקור משיכה לשחקנים בינלאומיים מובילים, פיננסיים ואסטרטגיים. בשנה החולפת פעילות המשקיעים הזרים בישראל גדלה משמעותית, והביאה לזינוק בהיקפי ההון שהגיע לחברות צעירות ובשלות. אל מול האתגרים הפיננסיים בתעשייה, נראה בשנה הקרובה את המשקיעים המוסדיים הישראלים מגדילים את המעורבות שלהם בתחום, והם יסייעו לחברות המקומיות להגיע לשיאים חדשים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים