דווקא עכשיו: משרד המדע מפסיק את פרויקט להב"ה לאוריינות דיגיטלית

פרויקט להב"ה נודע להגביר את האוריינות הדיגיטלית לאוכלוסיות שאין להן נגישות דיגיטלית ● המשרד יעביר אותו לרשויות המקומיות שירצו ויפטר כ-40 עובדים, בטענה ש-"חלה ירידה במספר הנרשמים ויש חוסר שביעות רצון מהפרויקט; נתקצב את הרשויות שיהיו מעוניינות להמשיך אותו"

פרויקט להב"ה

משרד המדע והטכנולוגיה הודיע בסוף השבוע לכמה עשרות עובדי פרויקט האוריינות הדיגיטלית להב"ה כי בכוונתו להפסיק את פעילותו בסוף השנה, להעביר אותו לרשויות המקומיות ולתמוך כספית באלה מהן שירצו להמשיך אותו – כך נודע לאנשים ומחשבים. כמו כן, הודיע המשרד לחברות הספקיות, שמפעילות חלק ממרכזי להב"ה במיקור-חוץ, על הפסקת ההתקשרות איתן בסוף שנה זו. כתוצאה מכך, כ-40 עובדים שמועסקים במרכזים השונים צפויים לפיטורים ולעובדים אחרים, שנקלטו כעובדי מדינה לאחר מאבק משפטי ממושך, יוצעו תפקידים אחרים.

פרויקט להב"ה הוא אחד מפרויקטי הדגל של הממשלה. הוא הושק ב-2001 במטרה לצמצם את הפער הדיגיטלי ולקדם את האוריינות הדיגיטלית בקרב האוכלוסיות השונות, בעיקר בפריפריה, וכן בקרב בני מיעוטים בכל הארץ. במשך שנים לא מעטות הפכה הפעילות במרכזי להב"ה לממשק היחידי שיש לאותם אנשים עם עולם הדיגיטלי.

פרויקט להב"ה: עליות, מורדות ומאבקים

הפרויקט ידע עליות וירידות במהלך השנים, כאשר בשנים האחרונות יצא המשרד למכרז להפעלת חלק מהמרכזים במיקור-חוץ, וזכו בו מספר ספקים מובילים בשוק. במשך השנים ניהלו עובדי להב"ה מאבקים על שכרם ועל תנאי עבודתם – רובם מדריכים, שעבדו ללא קביעות.

חלק מהעובדים פנו לבית הדין לעבודה, בתמיכת ההסתדרות, בדרישה להכיר בהם כעובדי מדינה – דבר שמשרדי המדע והאוצר לא היו מוכנים לתת לו יד. הדיונים נמשכו מספר שנים, כאשר הדיון האחרון התקיים בשבוע שעבר, והמדינה קיבלה את התביעה.

שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי. צילום: אלעד מלכה

שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי. צילום: אלעד מלכה

עובדים שקיבלו את המכתבים – כאמור, אלה שלא התקבלו כעובדי מדינה – אמרו לאנשים ומחשבים כי הם מזועזעים ופגועים. הם ציינו כי מאז פרוץ הקורונה הם ביצעו את פעילות האוריינות הדיגיטלית של להב"ה ברשת – דבר שזכה להצלחה רבה.

אחד מהם ציין כי "אף אחד לא דיבר איתנו היינו בעיצומן של הכנות וישיבות הכנה ופתאום, ללא כל התרעה, קיבלנו את ההודעה הזו, ואנחנו לא יודעים מה יהיה איתנו".

"יחס שלילי של עלות מול תועלת"

במשרד המדע והטכנולוגיה מסבירים את המהלך בכך שבשנים האחרונות חלה ירידה דרמטית, של כ-70%, בכמות הנרשמים לקורסים של להב"ה. "נתון זה מעיד על חוסר שביעות רצון של הציבור מהשירות, אך צורת המכרז הנוכחית לא מאפשרת שינוי של תקצוב או איכות השירות – עובדה המובילה ליחס שלילי של עלות מול תועלת", נכתב בתגובה. "זאת, לצד ביקורות של מבקר המדינה וגורמים ממשלתיים שונים, המצביעים על כשלים בניהול הפרויקט במתכונת הנוכחית".

"לאחר עבודת מטה משותפת של המשרד עם משרד האוצר, נציבות שירות המדינה ומטה ישראל דיגיטלית במשרד הדיגיטל הלאומי, הוחלט כי החל מינואר 2021 תעבור פעילות מרכזי להב"ה לאוריינות דיגיטלית להפעלה על ידי הרשויות המקומיות, בנוהל של תמיכות", ציינו במשרד. בסוף השבוע שעבר פרסם המשרד קול קורא לתמיכה ברשויות המקומיות שיהיו מעוניינות להמשיך את פרויקט להב"ה, בהיקף של 55 מיליון שקלים לשלוש השנים הקרובות. במשרד מציינים כי רשות שתבקש להמשיך את הפרויקט תקבל את כל הסיוע, הציוד והמחשבים שקיימים במרכזי להב"ה.

לגבי פיטורי העובדים נמסר כי "סיום ההתקשרות עם עובדיו המסורים של הפרויקט הינו החלק הכואב ביותר במהלך. עם מרבית העובדים (כ-50) נחתם הסכם פשרה או שהם נקלטו כעובדים בשירות המדינה. בימים אלה אנחנו ממשיכים במגעים עם יתר העובדים (39), על מנת לסיים את ההתקשרות עימם ברוח טובה, במסגרת הסכם פשרה, כמתאפשר בהוראות החוק".

לדברי המשרד, "המהלך כולו נעשה בתיאום מלא עם נציבות שירות המדינה ומשרד האוצר, ובאישורים של הגורמים המשפטיים במשרד ובנציבות. אנחנו נחושים לפעול ברגישות מרבית לסיים את הנושא בצורה החיובית ביותר. חשוב לציין בהקשר הזה שהרשויות שיחליטו להמשיך בתפעול מרכזי להב"ה יוכלו לשכור מחדש את שירותיהם של העובדים הנוכחיים בפרויקט".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים