ניצחון לעובדי להב"ה: חלקם ייקלטו כעובדי מדינה

בית המשפט קיבל את טענות העובדים וקבע שאמנת וטלדור, שזכו במכרז, נחשבות לקבלניות כוח אדם ולכן, על המדינה היה לקלוט אותם אחרי תשעה חודשי העסקה ● בינתיים ייקלטו 16 עובדים, לצד ארבעה שכבר נקלטו, והתביעה בעניינם של 80 נוספים ממשיכה להתנהל

פרויקט להב"ה

עובדי להב"ה יכולים לרשום לעצמם הישג: שופט בית הדין האזורי לעבודה דניאל גולדברג פסק אתמול (ב') כי 16 מעובדי פרויקט האוריינות הדיגיטלית ייקלטו כעובדי מדינה, החל מיום מתן פסק הדין. כמו כן, הוא קבע כי כל אחד מהעובדים הללו יקבל פיצוי בסך של 3,000 שקלים.

בכך קיבל השופט במלואן את טענות העובדים, שהגישו תביעה לבית הדין לפני כשנתיים. העובדים הועסקו עד כה כעובדי קבלן, במסגרת מכרז לשירותי כוח אדם שערכה המדינה. רובם מועסקים כמדריכים במרכזי להב"ה, בעיקר בפריפריה. 16 מתוכם הועסקו על ידי אמן מקבוצת אמנת והיתר על ידי טלדור. בינתיים, תוך כדי הדיון בתביעה, הודיעה המדינה כי קלטה את העובדים שהועסקו על ידי טלדור, למעט עובדת אחת.

השופט קבע, כפי שטענו העובדים, כי על אף שהחברות הנתבעות, אמן וטלדור, שילמו להם את השכר, המעסיקה בפועל הייתה המדינה, ולכן לפי החוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התובעים, שכל אחד מהם עבד יותר מתשעה חודשים, ייחשבו עובדי מדינה לכל דבר ועניין, רטרואקטיבית.

בפסק הדין צוין שהפרויקט מתקיים במתקנים של המדינה, דרך הרשויות, ושבכניסה למרכזי להב"ה יש שלט של משרד האוצר, שהיה אחראי על הפרויקט עד 2014, או משרד המדע והטכנולוגיה, שאחראי עליו בשנים האחרונות. בנוסף, המדינה היא זו שאחראית להחלפת הציוד, ולמעשה החברות הספקיות שימשו כצינור להעברת משכורות בשיטת קוסט פלוס.

העובדים הועסקו במסגרת מכרז לאספקת כוח אדם, שהסתיים באפריל 2015. המדינה הודיעה אז לאמן ולטלדור שבאפשרותן להמשיך להעסיק את העובדים במסגרת מכרז מ-2009, שהחליף את מכרז הקודם. שתי החברות פנו לעובדים והציעו להם להמשיך לעבוד. אולם דרישה זו נתקלה בהתנגדות נחרצת מצד יותר מ-100 עובדי להב"ה. 20 מהם התארגנו באופן פרטי והגישו את התביעה לבית הדין לעבודה. במסגרת התביעה השיגו העובדים צו לסעדים זמניים שאסר על החברות המעסיקות לשנות את תנאי השכר שלהם עד לסיום הדיון בה.

השופט גם דחה את טענת המדינה ופסק שהחברות שזכו במכרז מוגדרות לצורך העניין כקבלני כוח אדם ולא כספקיות שירותים, ומכאן שהחוק האמור חל עליהן.

האם המדינה תמשיך להעסיק את העובדים?

פסק הדין מעלה סימן שאלה האם המדינה תמשיך להעסיק את העובדים, או שתקלוט ותפטר אותם. היא מסבכת מהלך אחר, שקשור למכרז אחר, להקמת מרכזי להב"ה – מכרז שגם בו זכתה אמן, אולם הוא מתעכב מאחר שמשרד האוצר הקפיא כל תוספת כוח אדם ללהב"ה עד לסיום המשפט, כולל קליטת עובדים חדשים במקום אלה שפרשו.

אברהם אסף, יו"ר אמנת, אמר בתגובה כי "אנחנו לומדים את פסק הדין. אני יכול רק לומר שההישגים שלנו בפרויקט זה זכו להערכה של משתתפים, עובדים ולקוחות. זכינו גם במכרז ההמשך ואנחנו מקווים להמשיך כך, לשביעות רצון כל הנוגעים בדבר".

נועה כהן אורלוב, דוברת מטה המאבק של העובדים, ציינה כי "אנחנו שמחים על החלטת בית הדין לעבודה לחייב את המדינה לקלוט אותנו, קבוצה של עובדי להב"ה שעד כה הועסקו כעובדי קבלן, במשך שנים ארוכות. אנחנו מקווים שהפסיקה תביא לפתרון המשבר בלהב"ה – לסיום הקפאת גיוס כוח האדם, לביטול מכרז ההפרטה הפוגעני והרשלני המתוכנן ולהפעלת תכנית להב"ה החשובה והמצליחה במתכונת ממשלתית מלאה, כפי שהייתה עד היום, אך בהבדל אחד – שגם העובדים יהיו חלק בלתי נפרד מהממשלה, ולא עובדי קבלן, כפי שהיו עד כה".

כהן אורלוב הוסיפה שקבוצה שנייה של עובדי להב"ה (כ-80 איש) ממתינה לפסק דין בתביעה דומה, שהוגשה בהמשך לתביעתה של הקבוצה הראשונה על ידי אותו עורך הדין – עמי כהן. תביעה זו נדונה אף היא בבית הדין האזורי לעבודה, בפני אותו השופט.

לא נמסרה תגובת משרד האוצר עד לרגע זה. ממשרד המדע והטכנולוגיה נמסר כי הוא "לומד את פסק הדין ויפעל בהתאם".

יצוין כי מאבק העובדים הגיע גם לכנסת: בתשובה לשאילתה של ח"כ מיכל בירן אמר שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, כי פרויקט להב"ה לא יופרט. ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דנה גם היא בנושא. באחד הדיונים אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, ש-"יש פער גדול בין תכלית והצלחת פרויקט להב"ה לצורת ההעסקה של העובדים. לא יעלה על הדעת שבפרויקט מוצלח כל כך וארוך טווח, לעובדים אין שום ביטחון תעסוקתי. ההתעמרות בעובדים חייבת להיפסק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים