בפעם השנייה: מק'אפי יוצאת להנפקה

המהלך של ענקית הגנת הסייבר סולל את הדרך לחזרתה לשוק המניות, לאחר שנסחרה בפומבי מ-1999 עד 2011 - עד שאינטל רכשה אותה ● ענקית השבבים מכרה אותה לאחר שש שנים, בהפסד של מיליארדים רבים

מטה מק'אפי בסנטה קלרה, קליפורניה. צילום: BigStock

מק'אפי חוזרת לוול-סטריט: החברה הגישה אתמול (ב') בקשה להנפקה ציבורית ראשונית (IPO) והסבירה כי המהלך מבוצע לטובת האצת "חלק נכבד" ממכירותיה.

ענקית האבטחה, שבסיסה בסן חוזה שבקליפורניה, רשמה לעצמה הערכת שווי של 100 מיליון דולר במסמכים שהגישה ל-SEC, הרשות לניירות ערך בארצות הברית, אם כי השווי שלה בפועל צפוי להיות גבוה יותר.

"אנחנו נסמכים באופן משמעותי על שותפי צד שלישי שלנו (הכוונה למכירות באופן עקיף – י"ה) כדי להקל על מכירת המוצרים והפתרונות שלנו", נמסר ממק'אפי. "אנחנו מוכרים חלק ניכר מהפתרונות שלנו באמצעות צד שלישי, כגון חברות הפועלות עמנו בשיתופי פעולה, מפיצים, מסחר אלקטרוני, יצרני מחשבים אישיים (שמתקינים מראש את מוצר האבטחה של מק'אפי במחשבים – י"ה) ושותפים אחרים לערוצי הפצה".

במסמך שהוגש ל-SEC צוינו שלושת המפיצים העיקריים של ענקית האבטחה: אינגרם מיקרו, ארוו אלקטרוניקס וטק דטה. החברה מסרה כי שלוש החברות תרמו כמעט רבע מהכנסותיה נטו במחצית הראשונה של 2020 – 15%, 3% ו-5%, בהתאמה. הסכום הכולל של הכנסות מק'אפי בתקופה זו עמד על 1.4 מיליארד דולר – גידול בהשוואה ל-1.2 מיליארד בתקופה המקבילה ב-2019.

לקראת ההנפקה המיועדת, מק'אפי חיזקה את היבט המכירות שלה: במאי היא גייסה את לין דוהרטי, לשעבר ראשת מערך המכירות המסחרי של סיסקו בארצות הברית, ומינתה אותה כסגנית נשיא בכירה למכירות ושיווק עולמיים. חודש לפני כן היא גייסה את קתלין קארי, לשעבר מנהלת מכירות באפל, שמונתה כסגנית נשיא בכירה לערוצים גלובליים, OEM ובריתות אסטרטגיות.

בינואר האחרון מינתה מק'אפי את פיטר ליאב לתפקיד המנכ"ל החדש. ליאב שימש בעבר כנשיא ומנכ"ל BMC וכמנכ"ל פוליקום, ולו יותר מ-20 שנות ניסיון בתפקידים בכירים וניהוליים בחברות טכנולוגיה גדולות, ביניהן סיסקו, NCR, פרופפוינט ומוטורולה.

רכישת ענק שעוררה תמיהות

ב-2010 אינטל רכשה את מק'אפי, שהייתה אז יצרנית תוכנת האנטי וירוס השנייה בגודלה בעולם, תמורת 7.7 מיליארד דולר. לאחר הרכישה, אינטל הפכה את מק'אפי לחטיבת אבטחת המידע שלה, תחת השם אינטל סקיוריטי. היא התכוונה לשבץ פונקציונליות של אבטחה בשבבים שלה והבטיחה כי תספק את היכולת לזהות איומים ברמה עמוקה יותר.

כבר בעת הרכישה הועלו תמיהות של אנליסטים ומתחרים אודותיה. כך, ביל רובינס, שהיה אז סגן נשיא בכיר למכירות בסימנטק ומספר שתיים בחברה, אמר לאנשים ומחשבים כי "הרכישה באה לנו בהפתעה. לא רק לנו, אלא גם לאנליסטים טכנולוגיים ולפרשנים כלכליים בכירים. לא הצלחנו להבין את ההיגיון שבכך, אף שגירדנו בפדחתנו לא מעט. הרכישה בלבלה אותנו מעט, למען הכנות, ולא רק אותנו. היא נראית כאילו הגיחה משום מקום. את ההיגיון הטכנולוגי שבה הרי בוודאי שאין להבין: ברגע שאתה מרכיב רכיב אבטחת מידע על השבב, הוא שם לנצח ואין לך כל יכולת לעדכן אותו. הדבר בלתי נתפס בעולם אבטחת המידע של היום, המתאפיין בהופעתם של איומים חדשים בתצורות מתחלפות ואינסופיות. בכל מקרה, אם מישהו מכם, העיתונאים, ידע את סיבת הרכישה – הוא מוזמן לצלצל אליי".

בחלוף השנים התברר כי רובינס ושאר מבקרי הרכישה צדקו: ב-2016 נמכרה מק'אפי ל-TPG במחיר הפסד של מיליארדים – 45% פחות ממה שאינטל שילמה עליה.

ג'ון מק'אפי: חיים ססגוניים ואישום ברצח

ג'ון מק'אפי, שעל שמו נקראת החברה שייסד ב-1987, לא לוקח בה חלק מאז 1994. מק'אפי עשה הון עם תוכנת האנטי וירוס של החברה, שהייתה מחלוצות התחום. בהמשך הדרך הוא הואשם בשימוש בסמים, יחסי מין חסרי עכבות ואפילו ברצח בבליז. לאחר שמכר את החברה עסק מק'אפי ביוגה (ואף חיבר כמה ספרים בנושא) ובטיסה בגובה נמוך, ולאחר מכן החל לחקור תרופות בבליז, בחיפוש אחר אנטיביוטיקה טבעית.

ג'ון מק'אפי. צילום: גייג סקידמור, ויקיפדיה

ג'ון מק'אפי. צילום: גייג סקידמור, ויקיפדיה צילום: גייג סקידמור, מתוך ויקיפדיה

ידיעות על סגנון החיים הססגוני של מק'אפי נפוצו בעבר, ובין השאר נטען כי הוא מתרועע עם דמויות ידועות מעולם הפשע, עורך ניסויים בחומרים (חוקיים) מעוררי הזיות ומבלה עם נערות צעירות. ביולי 2019 היזם התמהוני יצא בהודעה מהיאכטה שלו, שעוגנת בנמל הוואנה, שבה הכריז כי הוא ירוץ לנשיאות ארצות הברית בבחירות שיתקיימו בעוד כחודש וחצי – מקובה. הריצה הזאת לא קרתה ומק'אפי לא ייכנס לבית הלבן, לפחות לא הפעם. בעבר הוא הכריז כי יאכל את איברי המין שלו אם מטבע הביטקוין לא יגיע לערך של מיליון דולר עד 2020. הביטקוין אמנם התאושש, אבל לא לגבהים שמק'אפי חזה.

מזה שנים מתעוררות שאלות באשר לבריאותו הנפשית של היזם הפרובוקטור, שנולד בבריטניה בבסיס של חיל האוויר האמריקני. הוא אמנם היה מדען בנאס"א, אבל גם הצליח להתחמק מהאישום ברצח שכנו בבליז. ב-2016 הוא כבר ניסה לרוץ לנשיאות ארצות הברית, כחלק מהמפלגה הליברטריאנית, אך נכשל כשהוכרע על ידי מועמד אחר של המפלגה, שהמשיך במרוץ וזכה רק בקצת יותר מ-3% מהקולות.

כבר מזמן לא שנייה

במשך שנים מק'אפי נחשבה כשנייה בהצלחתה רק לסימנטק בשוק אבטחת הסייבר. כעת, סימנטק כבר מזמן לא זוהרת – לאחר שפוצלה ונמכרה לברודקום ב-10.7 מיליארד דולר בשנה שעברה, ומק'אפי כבר מזמן לא מספר שתיים בתחום. כך או כך, על לקוחותיה נמנים 86 ארגונים מרשימת הפורצ'ן 100, 78% מרשימת הפורצ'ן 500 ו-61% מ-2,000 הארגונים הגלובליים הגדולים בעולם.

מק'אפי היא חברת אבטחת הסייבר השנייה שהודיעה על הנפקה בשנת 2020. סומו לוג'יק הגישה בקשה להנפקה בחודש שעבר והחל להיסחר החודש. בשנה שעברה היו ארבע הנפקות בתחום: אלה של פינג איידנטיטי, קראוד סטרייק, קלאוד פלייר ותופין הישראלית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים