לא בדיחה: פוטין הטריל את ארה"ב והציע הפסקת אש בסייבר

הבית הלבן דחה את הצעתו של פוטין ● באופן לא מפתיע, ההצעה של קצין הקג''ב לשעבר גררה גל תגובות של בדיחות במדיה החברתית

בעד מטבעות וירטואליים - עם הסתייגויות. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

אין גבול לציניות: האיש שממשלו הואשם על ידי סוכנויות המודיעין של ארה"ב כי התערב בבחירות לנשיאות ב-2016, ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, קרא בסוף השבוע ליצור "תכנית מקיפה של צעדים מעשיים לאתחול יחסינו בתחום האבטחה בשימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת, ICT". הבחירות לנשיאות ארה"ב ייערכו, כזכור, בתוך מעט יותר מחודש.

פוטין הציע מעין הפוגה, הפסקת אש במרחב הסייבר בין שתי המדינות, אולם לא השתמש במילים מפורשות אלו. הצעתו של הקצין לשעבר של הקג"ב הייתה רחבה ומעורפלת. בהצהרה שנשא, פוטין לא הזכיר דבר על המעשים המתועדים היטב של רוסיה במרחב הקיברנטי, ולא העלה האשמה כלשהי בנוגע למה שארה"ב יכולה לעשות בתגובה. הבית הלבן דחה את הצעתו של פוטין בהצהרה שמסר לניו יורק טיימס. ההצעה, באופן לא מפתיע, גררה גל תגובות בדמות בדיחות במדיה החברתית.

מעבר לסירוב, הצפוי, מצדו של הבית הלבן, אנליסטים לתחום הגנת הסייבר הביעו ספקנות לגבי השאלה האם "הפוגה בסייבר" אפשרית בפועל. זאת, לאור האתגרים שבייחוס פעולות סייבר לישויות המבצעות אותם, כמו גם הנטייה של הממשל הרוסי להעביר "עבודות מלוכלכות" ל"קבלני משנה" – קבוצות האקרים שפועלות באזורים האפורים שבין איסוף מודיעין לפשע בינלאומי.

קיבל רוח גבית מפוטין בבחירות 2016? דולנד טראמפ. צילום: BigStock

קיבל רוח גבית מפוטין בבחירות 2016? דולנד טראמפ. צילום: BigStock

ברצונו להעניק להצעה נפח ותוכן, פוטין מיסגר אותה בהסכמים קודמים שנערכו בין מוסקבה לוושינגטון. כך, הוא הזכיר את ערוצי התקשורת ששתי הממשלות מקיימות בשל איומי נשק גרעיני, כמו גם ההסכם להגנה מפני טילים בליסטיים בין-יבשתיים ששתי המעצמות חתמו עליו ב-1972. האנליסטים ציינו כי הסכם מ-2015 בין ארה"ב לסין לגבי התנהלות השתיים במרחב הקיברנטי התפרק לאחר שמוסמס – ב-2018.

פוטין לא התבלבל ואמר כי "שתי המדינות צריכות להחליף, במתכונת מקובלת הדדית, ערבויות לאי התערבות בעניינים פנימיים זו של זו, כולל בתהליכי בחירות".

"דבריו של פוטין מגיעים על רקע הדיווחים לפיהם סוכנויות הביון של רוסיה, במישרין או באמצעות קבלני משנה, ממשיכות בפעולות השתלת ידיעות כזב והזרקת דיעות למדיה החברתית – שמטרתן להעצים את השסעים והמחלוקות בין המצביעים", אמרו גורמים אמריקניים.

לערער את הסדר הליברל-דמוקרטי

כמה ימים לפני כניסת דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב, בינואר 2017, קבעה קהיליית המודיעין האמריקנית בדו"ח רשמי שהותר לפרסום, כי פוטין הורה על ביצוע מתקפות סייבר שנועדו להטות את תוצאות הבחירות בארצות הברית לטובת טראמפ. המתקפות, כך נקבע, נועדו לסייע לטראמפ הרפובליקני לגבור על יריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון. על פי הדו"ח, "מדובר בקמפיין חסר תקדים (בעוצמתו)".

נטר לה טינה על הערותיה שתפש כמזלזלות. הילרי קלינטון וולדימיר פוטין. צילום: עיבוד מחשב

נטר לה טינה על הערותיה שתפש כמזלזלות. הילרי קלינטון וולדימיר פוטין. צילום: עיבוד מחשב

המבצע עליו הורה פוטין, לפי סוכנויות הביון האמריקניות, כלל מתקפות סייבר רחבות ופעולות פריצה שכוונו נגד גופים במפלגה הדמוקרטית וכן נגד יחידים, לרבות ג'ון פודסטה, ראש מטה הבחירות של קלינטון. זאת, לצד פרסום מידע באתר ההדלפות ויקיליקס (Wikileaks) ובאתרים נוספים. הדו"ח המודיעיני שילב בין הערכות של גוף הריגול, ה-CIA, הבולשת הפדרלית, ה-FBI, והסוכנות לביטחון לאומי, ה-NSA. על פי הדו"ח, "מדובר בהסלמה משמעותית במסגרת ניסיונותיה של רוסיה – ניסיונות רבי שנים – לערער את הסדר הליברל-דמוקרטי אותו מובילה ארצות הברית".

"רוסיה חפצה לערער את אמון הציבור בתהליך הדמוקרטי בארצות הברית", נכתב. "להשמיץ את קלינטון ולפגוע ביכולת שלה להיבחר לנשיאות – או לפגוע בשלטונה אם היא תיבחר. בנוסף, אנו מעריכים כי פוטין וממשלת רוסיה העדיפו העדפה ברורה לכך שטראמפ יהיה זה שייבחר לנשיאות ארצות הברית. יש לנו (לסוכנויות הביון – י"ה) ודאות גבוהה להערכות הללו".

על פי הדו"ח, "נראה כי פוטין רצה להבאיש את ריחה של קלינטון. הוא האשים אותה באופן פומבי מאז 2011 – בהסתה להפגנות המוניות נגד משטרו בסוף אותה שנה ובתחילת שנת 2012. הוא נטר לה טינה על הערותיה – הערות אותן הוא פירש כמזלזלות בו". רוסיה הכחישה בעבר כי פעלה על מנת להתערב בבחירות בארצות הברית. היא לא הגיבה על הדו"ח שפורסם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים