22 ממאה עשירי תבל המובילים – מעולמות ההיי-טק, האינטרנט והטלקום

פורבס פרסם את דירוג המיליארדרים, ובתוכו, את מיליארדרי ההיי-טק ● ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון, הוא האדם העשיר בתבל זו השנה השלישית ברציפות

"הלכו" לו 20 מיליארד דולר מההון. ג'ף בזוס.

פורבס פרסם את רשימת העשירים העולמית שלו, הכוללת דירוג 2,095 המיליארדרים של העולם. משבר הקורונה לא פסח גם עליהם: השנה דורגו 58 פחות מיליארדרים, ומאלה שנותרו, הונם של 51% פחת בהשוואה למצבם אשתקד.

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון, תופס את המקום הראשון. זו השנה השלישית שבה הוא מדיח את ביל גייטס, לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט, שדורג בעבר כאדם העשיר בעולם משך 18 שנים. שווי הנטו של בזוס עומד על 113 מיליארד דולר, למרות שנתן 36 מיליארד דולר במניות לגרושתו, מקנזי סקוט, כחלק מההסדר ביניהם. זאת כי מניות אמזון טיפסו ב-15% מאז הדירוג של 2019.

מקום 22 ברשימת עשירי תבל, מקנזי סקוט (לשעבר בזוס). צילום: The Giving Pledge

מקום 22 ברשימת עשירי תבל, מקנזי סקוט (לשעבר בזוס). צילום: The Giving Pledge

22 מנהלי הטכנולוגיה והטלקום שהשתרבבו לרשימת 100 עשירי תבל

המיליארדרים של ההיי-טק לפי סדר עולה הם: להאסו פלטנר ומשפחתו יש 12.4 מיליארד דולר, והם מדורגים במקום ה-96 ברשימה. פלטנר הוא ממייסדי סאפ והוא משמש כיו"ר הנהלת החברה מאז 2003, אז עזב את תפקיד המנכ"ל. הוא תורם כספים למאבק באיידס, לחינוך לבריאות בדרום אפריקה והקים מכון מחקר ל-IT הנושא את שמו. ג'אנג ג'ידונג, המכונה טוני, הוא מייסד-שותף, CTO לשעבר ומחזיק המניות השני בגודלו של תאגיד הטכנולוגיה הסיני טנסנט. חשבון הבנק שלו עומד על 13 מיליארד דולר, והוא מדורג 85 ברשימה. סכום זהה יש גם לדיטמר הופ ומשפחתו. ב-1972 עזב הופ את יבמ והקים עם שלושה עמיתים ופלטנר את סאפ. בעשור הראשון לקיומה, דימטר היה מנכ"ל משותף בסאפ. קרן שהקים לתמיכה בענפי ספורט, רפואה וחינוך העניקה כבר 900 מיליון דולר.

מקום 84 ברשימת עשירי תבל של פורבס. אריק שמידט. צילום: פלי הנמר

מקום 84 ברשימת עשירי תבל של פורבס. אריק שמידט. צילום: פלי הנמר

אריק שמידט מדורג 84, ולו 13.2 מיליארד דולר. שמידט היה מנכ"ל נובל, CTO של סאן ומנכ"ל גוגל בשנים 2001-2011. הוא עזב את אלפבית ב-2019. ג'אנג יימינג מדורג במקום 61, ולו 16.2 מיליארד דולר. יימינג ייסד את בייט-דאנס, הבעלים של אפליקציית טיק-טוק המצליחה. ללורן פאואל ג'ובס – אלמנת סטיב ג'ובס מייסד אפל – ולמשפחתה יש 16.4 מיליארד דולר, והם מדורגים 59 ברשימה. קולין ג'אנג הואנג מדורג 57, ולו 16.5 מיליארד דולר. הואנג הוא יו"ר ומנכ"ל Pinduoduo, אחד מאתרי המסחר המקוון הגדולים בסין. מסאיושי סון מדורג 56, ולו 16.6 מיליארד דולר. הוא ייסד ועומד בראש ענקית ההשקעות סופטבנק. הקרן הפסידה 6.45 מיליארד דולר בשל השקעתה ב-WeWork.

במקום 51 מדורג וויליאם דינג, ולו 17 מיליארד ירקרקים. דינג הוא מנכ"ל Netease הפועלת בעולם המשחק אונליין. אילון מאסק, יזם ומייסד של כמה וכמה חברות, ביניהן טסלה, SpaceX, ונוירלינק, מדורג במקום ה-31 עם שווי נקי של 24.6 מיליארד דולר. 

מקום 31 בעשירי תבל. מייקל דל, מייסד ומנכ"ל דל. צילום: יח"צ

מקום 31 בעשירי תבל. מייקל דל, מייסד ומנכ"ל דל. צילום: יח"צ

מייקל דל, מייסד יו"ר ומנכ"ל ענקית ה-IT הנושאת את שמו, מדורג במקום 33 ברשימה, ולו 22.9 מיליארד דולר. ב-2017 דל תרם לקרן שלו – המתמקדת בעוני של ילדים – מיליארד דולר.

במקום ה-22 נמצאת מקנזי סקוט, ולה 36 מיליארד דולר. סקוט הייתה נשואה ג'ף בזוס משך 25 שנים, עד 2019. במסגרת הסכם הגירושים, בזוס העביר לה רבע ממניות אמזון שלו, המשקפות 4% מערך החברה. היא פילנטרופית שתרמה 1.7 מיליארד דולר ל-119 עמותות.

שוויו של מא הואטנג, המכונה "פוני מא", עומד על 38.1 מיליארד דולר. הואטנג, המדורג 20 ברשימה, הוא מייסד-משותף ויו"ר טנסנט, הבעלים של אפליקציית המסרים הפופולרית וויצ'ט, לה יותר ממיליארד משתמשים.

במקום ה-17 בעשירי תבל. ג'ק מא, מייסד עליבאבא. צילום: יח"צ

במקום ה-17 בעשירי תבל. ג'ק מא, מייסד עליבאבא. צילום: יח"צ

ג'ק מא מדורג במקום ה-17 ולו 38.8 מיליארד דולר. המורה לאנגלית לשעבר הוא מייסד משותף של עליבאבא, פלטפורמת המסחר האלקטרוני הגדולה בעולם. שביעי בדירוג עשירי ההיי-טק ו-14 בעשירי העולם הוא סרגיי ברין, שלו 49.1 מיליארד דולר. ברין הוא מייסד משותף של גוגל ועזב את תפקיד נשיא אלפבית, החברה האם, בשנה שעברה. צמוד אליו בדירוג במקום ה-13 לארי פייג', שותפו, ולו 50.9 מיליארד דולר. פייג', בעברו מנכ"ל גוגל, עזב את תפקיד מנכ"ל אלפבית ב-2019.

במקום 12 בדירוג פורבס נמצאים קרלוס סלים ומשפחתו ממקסיקו, להם 52.1 מיליארד דולרים

החמישייה שבצמרת

מקום שביעי בעשירי עולם. מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג. צילום: וויקיפדיה

מקום שביעי בעשירי עולם. מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג. צילום: וויקיפדיה צילום: מתוך ויקיפדיה

חמישי בדירוג עשירי ההיי-טק הוא סטיב באלמר, ששימש מנכ"ל מיקרוסופט בשנים 2000-2014. לבאלמר, המדורג 11 בעשירי העולם, יש 52.7 מיליארד דולר. הוא תרם יותר משני מיליארד דולר למאבק בעוני בארה"ב.

הונו של מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, עומד על 54.7 מיליארד דולר, והוא מדורג שביעי בין עשירי העולם.

מקום חמישי בעשירי תבל. לארי אליסון, יו"ר ומנהל טכנולוגיות ראשי באורקל. צילום: יח"צ אורקל

מקום חמישי בעשירי תבל. לארי אליסון, יו"ר ומנהל טכנולוגיות ראשי באורקל. צילום: יח"צ אורקל

לארי אליסון, מייסד ו-CTO אורקל, מדורג חמישי בעשירי העולם, ושלישי בעשירי ההיי-טק. לאליסון, היהודי העשיר בעולם – יש בארנק 59 מיליארד ירקרקים, והוא הבעלים של 35.4% מהחברה.

שוויו של ביל גייטס, המדורג שני בין עשירי העולם, עומד על 98 מיליארד דולר. הקרן שהקים עם אשתו מלינדה, היא העמותה הגדולה בעולם. במאי השנה הקרן הודיעה שתשקיע 300 מיליון דולר במאבק בקורונה.

במקום הראשון, כאמור, מדורג ג'ף בזוס. הקורונה עשתה רק טוב לאמזון, שרווחיה צמחו השנה והיא שכרה עוד 175 אלף עובדים במהלך המגיפה. באפריל תרם בזוס מאה מיליון דולר להזנת רעבים בארה"ב, ובאחרונה הודיע על פתיחת גן ראשון ברשת גני ילדים חינמית לנזקקים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים