פודקאסט אנשים ומחשבים: עובדים מהבית? דעו את זכויותיכם

האם עובד שמבצע את עבודתו מהבית זכאי לאותן זכויות כמו כשהוא מבצע אותה מהמשרד? האם יש דבר כזה תאונת עבודה מהבית? ומי משלם במקרה שיש לו תקלה באינטרנט? עו"ד אורי אנגלהרד עונה על שאלות אלה ואחרות

תנ"צ (בדימוס) ד"ר עו"ד אורי אנגלהרד. צילום פרטי

המעבר לעבודה מהבית יצר לא מעט שאלות ואתגרים – הן לעובדים והן למנהלי הארגונים. בין היתר, מדובר בשאלות שעוסקות בהמשך יחסי העובד-מעביד ובזכויות שיש לעובדים שמבצעים את עבודתם מהבית. בפרק המוצג כאן של סדרת ההסכתים על המעבר לעבודה מהבית והמשרד החדש, כחלק מפודקאסט אנשים ומחשבים, שוחחתי בנושא עם תנ"צ (בדימוס) ד"ר עו"ד אורי אנגלהרד, המתמחה בדיני עבודה.

בראיון אמר אנגלהרד כי "האתגר המרכזי בעבודה מהבית, מבחינת המעסיק, הוא זמינות העובדים. יש תחושה אצל מעסיקים שונים שאם העובד עובד מהבית, הוא צריך להיות זמין 24 שעות ביממה, ואם במקרה הוא עשה הפסקה לצרכים אישיים, כמו הפסקת צהריים – זה מיד מעורר חשד. זה לא צריך להיות כך. המעסיקים צריכים לשנות את מחשבתם ולהבין שגם כשהעובד עובד מהבית מגיע לו זמן של פנאי".

בהקשר זה עולות סוגיות העוסקות בפרטיות של העובד מהבית, כמו: האם ניתן להתקין תוכנה שתעקוב אחר פעילותו ותדווח על כך למעסיק? אם כן, עד איפה ניתן להפעיל אותה באופן זה סביר ומהיכן זה כבר חודר לפרטיות, מאחר שמדובר בסביבת עבודה ביתית, שכוללת אנשים כמו בן.ת זוג וילדים, שלא צריכים להיות תחת מעקב של הבוס בשום מצב?

מעבר לזה צצות שאלות רבות נוספות שהן לכאורה טכניות, אבל עו"ד אנגלהרד אומר שהן קריטיות, כמו האם יש לתגמל עובד שיש תקלה או אף קריסה של רשת האינטרנט הביתית שלו? מי מטפל בתקלה מעין זו? "מדובר כאן באינטרס של המעסיק. ואכן, יש לא מעט מעסיקים שדאגו לספק מחשבים ותשתיות לעובד, כולל סיוע כספי למקרים מעין אלה, כדי שהוא יוכל לתת את התפוקות", אמר.

"המעסיקים צריכים לעבור לעבודה לפי תפוקות"

"ככלל", ציין אנגלהרד, "המעסיקים צריכים לעבור למודל של עבודה של תפוקות ולא לפי שעות עבודה. יש לעשות תיאום ציפיות עם העובד, להגדיר לו מה בדיוק הוא צריך לעשות ומתי לדווח, ולעבוד בהתאם לזה. בנוסף לייעול העבודה, זה מוריד לחץ מהעובדים".

באשר לרמה החוקית והמשפטית, אנגלהרד אמר שעד כה לא היו דיונים בבתי הדין לעבודה בנושאים אלה, "אבל בהחלט יש לא מעט שאלות שדורשות חוות דעת לגבי זכויות העובדים מהבית. כך, למשל, רבים לא יודעים שגם אם הם עובדים מהבית, הם זכאים לימי מחלה. כל מה שצריך זה לשלוח למעסיק תעודת מחלה".

סוגיה נוספת היא תאונות עבודה: מה נחשב כתאונת עבודה בזמן עבודה בבית? או מה קורה אם עובד חלה בקורונה במקום העבודה, מאחר שמקום העבודה לא עשה את הבדיקות הנדרשות? לדעת אנגלהרד, זו תאונת עבודה.

עוד נושא הוא שווי רכב. יש מעסיקים שמאפשרים לעובדים להחזיר את הרכב, מאחר שהם עובדים מהבית. "רבים לא יודעים שאם הם החזירו את הרכב בתחילת החודש ולא בסוף החודש הקודם, לפי החוק הם יחויבו במס שווי רכב לכל החודש, אבל כעת, בזמן הקורונה, אפשרו לחייב את העובד במס לפי מספר הימים היחסי שהוא השתמש ברכב".

לסיכום אמר כי "יש כאן אמנם את נושא דיני העבודה, אבל מעסיקים חכמים יכולים ליזום בעצמם פתרונות ולסייע לעובדים כדי שיוכלו לעבוד ולתת את התפוקה שנדרשת. להערכתי, התופעה הזו תלך ותגבר".

עו"ד אנגלהרד ישתתף בכנס המשרד החדש של אנשים ומחשבים, שיתקיים ביום ד' הקרוב, ה-23 בספטמבר. להרשמה לכנס לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים