פיצא'י: "עד 2030 גוגל תשתמש במקורות נטולי פליטות פחמן בלבד"

מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה התחייב למהלכים משמעותיים נוספים למאבק בשינויי האקלים, בפוסט שהעלה לבלוג החברה ביום ב' ● דף עובדי גוגל למען מאבק אקלימי הגיב בפרגון, אך קבע כי המהלכים הללו "לא מספיקים" בהתחשב בקטסטרופת האקלים שלפיתחנו

תשתמש במקורות נטולי פליטות פחמן בלבד. גוגל. צילומים: BigStock

גוגל (Google) הכריזה השבוע על אחת ההתחייבויות הסביבתיות השאפתניות ביותר בענף הטכנולוגי. הענקית ממאונטיין ווי הצהירה כי מטרתה היא להשתמש במקורות נטולי פליטות פחמן בלבד עד לשנת 2030.

מנכ"ל גוגל והחברה האם שלה אלפבית (Alphabet), סונדר פיצ'אי, בישר על ההתחייבות בפוסט שעלה לבלוג החברה ביום ב'. פיצ'אי הבטיח בו כי גוגל פועלת להיות החברה הגדולה הראשונה שהתחייבה לפעול באנרגיה נטולת פחמן 24/7 בכל הדטה סנטרים והקמפוסים שלה ברחבי העולם, בתוך כתשע שנים.

עוד הבטיח פיצ'אי כי החל מיום פרסום הפוסט, גוגל השיגה מספיק "קיזוזי פחמן" (Carbon offset) בכדי לבטל למעשה את כל הפחמן הדו-חמצני שהיא שחררה מאז הקמתה בשנת 1998. הפחמן הזה, לפי ממצאי מדענים, הוא "המחמם" הראשי של כדור הארץ. 

מאז 2017 גוגל היא מה שמכונה חברה "ניטרלית מבחינת פחמן" (Carbon Neutral) – שמשמעו, חברה הפועלת בכדי לקזז את פליטת הפחמן שלה על ידי מתן כסף לחברות תיווך, שמשקיעות בפרויקטים אשר נועדו להפחית את כמות הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה. זאת אומרת שגוגל מקזזת את הפליטות שהיא עצמה מייצרת מדלקים מאובנים, על ידי השקעה בפרויקטי אנרגיה מתחדשת שמוציאים פחמן דו חמצני מהאטמוספירה.

"החברה הגדולה הראשונה שביצעה זאת"

לפי פיצ'אי נכון לכעת "המשמעות היא שטביעת הרגל הפחמנית נטו של גוגל היא אפס". המנכ"ל הוסיף והבהיר כי "אנו שמחים להיות החברה הגדולה הראשונה שביצעה זאת היום".

כמו כן הדגיש פיצ'אי את העובדה כי להתנהלות הזו יש השלכות חיוביות נלוות. הוא כתב כי "אנו מעריכים שההתחייבויות שאנחנו מתחייבים היום יניבו ישירות יותר מ-20,000 משרות חדשות באנרגיה נקייה ובתעשיות נלוות, באמריקה ובעולם, עד לשנת 2025".

דף הטוויטר של עובדי גוגל למען מאבק אקלימי (Googlers for Climate Action) – גוף של מועסקי הענקית המפעיל לובי חזק על מנת שהחברה תישא באחריות לפעילותה המזיקה לסביבה ולכדור הארץ – צייץ בתגובה להכרזה: "ההתחייבות של גוגל להיות נטולת פחמן היא נהדרת, אבל גם לא מספיקה. בעוד שגוגל עדיין מממנת מכחישי (משבר – ג"פ) אקלים, מוכרת מודעות להכחשת אקלים, ומקיימת חוזי נפט וגז, העובדים ימשיכו לדבר! אנחנו גם חוגגים את הניצחונות שלנו, וגם ממשיכים לעקוב אחרי המטרה הסופית: עתיד שוויוני יותר וראוי למחייה".

בדיוק לפני שנה, טרום עידן הקורונה, יצאו מיליוני בני האדם מכל רחבי העולם – בכללם המוני בני נוער בהובלת גרטה תונברג, הפעילה הצעירה והמרגשת בת ה-18 בלבד – לרחובות לצעדת אקלים גדולה, בכדי להדגיש את הדחיפות לטיפול והתייחסות לשינויי האקלים. המחאות הגלובליות הגיעו לקראת פסגת האקלים של האו"ם שנערכה באותם ימים בניו יורק.

כבר אז הבטיחה גוגל כי היא עוסקת בהשקעה ובפיתוח אמצעים למען הצטרפות למאמץ להחלמת העולם.

אבל השנה הזו לא הייתה נושאת בשורות מהרבה בחינות, וגם מבחינה אקלימית. קולם של מרבית המנהיגים הטכנולוגיים בנוגע לנושא החם, תרתי משמע, כמעט שלא מושמע. ואולם כעת פיצ'אי הזכיר בפוסט שלו את שריפות הענק המשתוללות בקליפורניה, מקום מושבה של גוגל, כמו גם את השריפות המחרידות שהתחוללו בתחילת 2020 באוסטרליה ואשתקד ביערות הגשם בברזיל, שריפות שגרמו לשמיים להפוך לכתומים מעשן, ולמיליוני נפגעים, בעיקר בקרב בעלי החיים. "המדע ברור: על העולם לפעול כעת אם אנו להימנע מהתוצאות הגרועות ביותר של שינויי האקלים", ציין פצ'אי בטקסט שלו.

לפוסט צורף סרטון וידיאו, שהועלה גם לערוץ גוגל ביוטיוב, שגם בו הדובר הוא לא אחר מהמנכ"ל פיצאי, שניכר כי הוא מבין עד כמה הנושא חשוב, או לפחות חשוב לתדמיתה של גוגל. גם בסרטון זה מבהיר פיצ'אי כי "יש לנו עד שנת 2030 להתוות מטרה בת קיימא לכוכב הלכת שלנו, או להתמודד עם התוצאות הגרועות ביותר של שינויי האקלים. הוא הוסיף ואמר בו כי  "אנחנו כבר מרגישים את ההשפעות האלה היום, החל בשריפות ההיסטוריות בארה"ב ועד לשיטפונות ההרסניים באזורים רבים בעולם".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים