משבר האקלים: גוגל ואמזון התחייבו לעשות יותר ועובדיהן הצטרפו לצעדות

ביום ו' האחרון התקיימו בכל רחבי העולם צעדות אקלים, שכל מהותן לעורר מודעות לנושא החם, תרתי משמע, לסכנה המוחשית לקיום כדור הארץ, ולקרוא לממשלות ולגופים דומיננטיים לקחת אחריות ולפעול ביתר נחישות בנדון ● ענקיות עמק הסיליקון לא נשארו מאחור

בשר אלטרנטיבי לטובת המאבק במשבר האקלים. אילוסטרציה: BigStock

מאות עובדים מגוגל, אמזון וחברות טכנולוגיה אחרות הצטרפו ביום ו' האחרון לצעדות ענק בעניין משבר האקלים, שהתקיימו ברחבי העולם. העובדים של הענקיות צעדו באלו שנערכו בסן פרנסיסקו ובסיאטל. המפגינים הודו כי מעסיקותיהן היו איטיות מדי בהתייחסותן להתחממות הגלובלית, ודרשו מהן לנקוט בפעולה דרסטית יותר, כך דיווח רויטרס. אמזון וגוגל מצידן דווקא בישרו כי יש להן תכניות בקנה והתחייבויות של ממש לנושא. השתיים הבטיחו להפחית את פליטות הפחמן שלהן הן אחראיות ולעשות ככל שביכולתן כדי תרום להפחתה במחוזות אחרים, כמו למשל בתחבורה העולמית.

מיליוני בני האדם מכל רחבי העולם – בכללם המוני בני נוער בהובלת גרטה תונברג, הפעילה הצעירה והמרגשת בת ה-17 בלבד – יצאו לרחובות למחאה הגדולה בכדי להדגיש את הדחיפות לטיפול והתייחסות לשינויי האקלים. המחאות הגלובליות הגיעו לקראת פסגת האקלים של האו"ם שתיערך מחר (ב') בניו יורק.

הנושא האקוטי לא זוכה, לטענת המוחים, למספיק התייחסות הן מטעם ממשלות – נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, למשל ממש מתכחש לתופעה – והן מטעם מי שלהן כוח רב והשפעה רבה על העולם: ענקיות הטכנולוגיה.

נדמה שאמזון וגוגל הן הראשונות מבין חברות הענק של עמק הסיליקון שנרתמות לנושא באופן מוצהר ונחוש, אבל לזכות עובדיהן ניתן לומר שהם שדחפו את מעסיקותיהן, לפעמים פשוט בנועזות ובנחישות ללא פשרה, לנקוט סופסוף עמדה בנושא החם, תרתי משמע.

אז מה יש לגוגל על הכוונת?

גוגל מצדה רכשה זה עתה את המשלוח הגדול ביותר אי פעם של אמצעי אנרגיה מתחדשת, ב-16 עסקאות חדשות שבמסגרתן תאמץ לחיקה גנרטורים המונעים באמצעות אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח. בזכות אלו עתידה האנרגיה המתחדשת של גוגל בשנה הבאה לחסוך 5,500 מגה וואט (למען הפרספקטיבה, זו המקבילה לצריכה שנתית של מדינה קטנה).

טורבינות רוח לאנרגיה מתחדשת, בדרך לגוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock

טורבינות רוח לאנרגיה מתחדשת, בדרך לגוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock

החיסכון הנוסף הזה יהפוך את גוגל ליותר ממה שכבר הייתה, "ניטרלית מבחינת פחמן" (Carbon Neutral) – שמשמעו, חברה הפועלת בכדי לקזז את פליטת הפחמן שלה על ידי מתן כסף לחברות תיווך שמשקיעות בפרויקטים אשר נועדו להפחית את כמות הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה. בנוסף, כעת גוגל הודיעה גם שהיא משקיעה 2 מיליארד דולר בתשתיות טורבינות הרוח והפאנלים הסולאריים, בכדי לספק את החשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת בפעילותה בשלוש יבשות.

בזוס – הבין והצהיר לעשות הרבה יותר

הקבוצה שהובילה את נציגות אמזון בצעדה ביום ו', ושנקראת 'עובדי אמזון לצדק אקלימי' (Amazon Employees for Climate Justice), טרחה והפעילה לאורך כל השנה האחרונה לחצים עצומים על מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, ושאר ההנהלה הבכירה לנקוט בצעדים דחופים יותר לצמצם את טביעת הרגל הסביבתית הכללית של אמזון יותר. מחאותיהן ככל הנראה השתלמו כשביום ה' הודיע בזוס כי אמזון תגביר משמעותית את מאמציה לצמצם את התלות שלה בדלקים מאובנים, בכדי להניע את פעילותה המסיבית.

ההתחייבות האחרונה היא למעשה לעמוד ביעד חדש להפוך לנייטרלית מבחינת פחמן עד שנת 2040, 10 שנים לפני היעד הקודם שהציבה לעצמה.

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

בנוסף, כחלק מההתחייבות הזו, אישר בזוס כי החברה שלו תשקיע במאה אלף כלי רכב חשמליים, כדי לנקות את פעילות צי המשלוחים של ענקית הקמעונאות אונליין. הרכבים החדשים יתחילו להגיע בשנת 2021, והפעלתן המלאה צפויה עד 2024.

החברה תפעל גם על מאה אחוז אנרגיה מתחדשת עד שנת 2030, כשעד כה היא פועלת רק על כ-40 אחוז אנרגיה מתחדשת. אם כי אמזון לא חשפה באיזו צורה של אנרגיה מתחדשת היא תבחר, או כמה תשקיע ביוזמה.

כאמור, הצהרות אלו הגיעו אחרי מאבק עיקש של עובדי החברה בהנהלתה שהייתה אדישה למדי לנושא. אמזון ספגה ביקורת גוברת על תרומתה לפליטות גזי חממה, הנובעת בעיקר משינוע סחורות במשאיות ובמטוסים וכן מהדטה סנטרים שלה.

בתגובה ללחצים אלו, פנימיים כחיצוניים, השיקה החברה תכנית ששמה Shipment Zero לפני מספר חודשים, שבה התחייבה לחסל את פליטות הפחמן מכחצי ממספר המשלוחים שלה עד לשנת 2030. אבל המבקרים טענו שהתכנית לא חשפה באופן שקוף ובהיר כיצד אמזון מתכוונת להשיג את ההפחתות, וכן שהיא לא הציגה מעולם את דו"ח הפליטות העכשווי שלה.

כעת נדמה שאמזון, כמו גם גוגל, הבינו סופסוף שאם לא ינקטו בפעולה יותר נחרצת הן יסתבכו לא רק עם אלפי העובדים הנחרצים שלהן אלא גם עם מיליוני לקוחות זועמים בעולם. הבינו – וכנראה גם הרימו את הכפפה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים