השריפות הנוראיות באמזונס הקפיצו את השימוש במנוע החיפוש אקוזיה ב-1,150%

מדובר באלטרנטיבה למנוע החיפוש של גוגל, אבל במקרה של מנוע אקוזיה החיפושים מתורגמים בעיקר לא לכסף שנכנס לכיסי החברה שעומדת מאחוריו, אלא לנטיעת עצים ביערות הגשם שנכחדו בשריפות

השריפה ביערות הגשם באמזונס בברזיל. צילום אילוסטרציה: BigStock

נפח השימוש במנוע החיפוש אקוזיה, שרווחי הפרסום בו מוקדשים לנטיעת עצים, עלה ב-1,150 אחוזים עקב השריפות המחרידות המשתוללות ביערות הגשם באמזונס, כך על פי ה-Independent.

בתגובה לאסון האקולוגי המחריד – בגלל ההרס שהשריפות זרעו ביערות שמהווים את הריאות הירוקות של כדור הארץ, כמו גם הפגיעה בבעלי החיים הרבים שדרים בהם – נזעקו רבים בברזיל, במדינות השכנות ובעולם כולו, ומיליוני בני אדם החליטו לנסות לסייע לשיקום הנזקים. אחת ה"שיטות" לתרומה ולעזרה במקרה הטרגי, ולו במקצת, היא שימוש באקוזיה, שהחברה שהביאה אותו לעולם תורמת, כאמור, את מרבית הכנסותיה ליעור מחדש.

בהודעה וויראלית שהופצה באחרונה באינספור שירותים ואתרים אונליין בישראל, והתפשטה בעיקר בווטסאפ כמו אש בשדה קוצים – על אף הדימוי הלא הולם במקרה דנן – נכתב: "אקוזיה הוא מנוע חיפוש בדיוק כמו גוגלההבדל ביניהם הוא שגוגל גורפת לעצמה את רווחיה והיא עסק למטרות רווח (אין ביקורת, שיהיה להם לבריאות). אקוזיה להבדיל, מפנה 80% מרווחיה לשתילת עצים בעולם. כמה פשוט. ככה מדהים. ואם לא היה ברור עד כה – בערך כל 45 חיפושים שלכם הופכים לעץ שנשתל על פני הכדור. ואפילו לא התאמצתם! ממשיכים בחיים כרגיל אבל במקום לפתוח גוגל כל 10 דקות – פותחים את אקוזיה ותוך ארבעה ימים תרמתם עץ לעולם! יש דבר יותר מדהים מזה?".

הודעות דומות בשפות אחרות נצפו ובשפע ברחבי האינטרנט. להודעה צורפו קישור שבו ניתן לקרוא עוד על מנוע החיפוש האלטרנטיבי והפילנתרופי באופיו ובקשה להוריד את Ecosia, לשתף את המידע, והיא הסתיימה במלים: "בואו נעשה לכל הפחות את המינימום כדי להציל את עצמנו".

לנטוע עץ כל 0.8 שניות

ז'איר בולסונרו, נשיא ברזיל. צילום: BigStock

ז'איר בולסונרו, נשיא ברזיל. צילום: BigStock

אקוזיה טוענת כעת שביכולתה לנטוע עץ כל 0.8 שניות, בזכות עלייה בהורדות אפליקציית החיפוש ותוסף הדפדפן שלה במהלך החודשים האחרונים. החברה מעדכנת כי תוכל לתרום לשיקום המאזן האקולוגי של יערות הגשם – שעל ההרס שלו חתום ככל הנראה נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו – והתחייבה לשתול מיליון עצים נוספים בברזיל במשך שישה חודשים, ו"להטליא" את פיסות היער שנותרו.

לפי מונה המופיע באתר אקוזיה, העמותה נטעה יותר מ-65 מיליון עצים ב-15 מדינות שונות עד היום. עם זאת, עניין המודל העסקי שעל פיו עובדת החברה ופועל מנוע החיפוש לא לגמרי ברור, וקצת קשה להבין האם מספיק רק לחפש באמצעות השירות שאילתות כבשגרה, או שיש צורך גם ללחוץ על המודעות המתפרסמות לצד תוצאות החיפושים, כפי שפועל המודל העסקי של המנוע של גוגל. כך או כך, הרעיון כולו חיובי במהותו וההיענות לו ככל הנראה גבוהה.

החברה מסרה לביזנס אינסיידר כי בדרך כלל ביום ממוצע היא רואה בערך 20,000 הורדות של תוספי האפליקציה והדפדפנים שלה, אולם הקצב עלה ל-250,000 ביום ה' האחרון. כריסטיאן קרול, המנכ"ל, אמר כי אקוזיה הפכה באותו יום לאפליקציית ה-iOS המובילה בהורדות בברזיל.

מה לשריפות ואכילת בשר?

יצוין כי מאז כניסתו של בולסונרו לתפקיד נשיא ברזיל בראשית ינואר השנה, בירוא יערות האמזונס צבר תאוצה מבהילה, כשעמותות לשמירת הסביבה טוענות כי קצב כריתת העצים עלה ב-20 אחוז בשנה האחרונה. הסיבה למהלך – העדפת פיתוח והתרחבות חקלאית על פני הגנת הסביבה. אלא שהמילה "חקלאית" מטעה. בעיקרון אין המדובר על גידול ירקות ופירות, אלא בהשמדת היערות לצורך יצירת עוד שטחי מרעה בעבור עדרי בקר, ולגידולי מזון המשמש להאכלתם. בעיקר משמעות הדבר – כסף גדול לתאגידי ענק (ואפשר שגם לבולסונרו עצמו ו/או לממשלו). קבוצות להגנת הסביבה הדגישו כי השריפות באמזונס יזומות, מטרתן להרחיב את נפח גידול הבקר, ובולסונרו מואשם על ידיהן בעידוד ההרס המחריד הזה.

פעילים למען איכות הסביבה מוחים על בירוא יערות באמזונס. צילום: BigStock

פעילים למען איכות הסביבה מוחים על בירוא יערות באמזונס. צילום: BigStock

נחמד לגלות שחיפוש פשוט יכול להביא לנטיעת עצים ולסייע בצמצום הנזקים הקשים באמזונס. שימוש בחיפוש עשוי לאפשר לכל דורש גם למידה מעמיקה יותר על השפעות צריכת המוצרים מהחי על מצבו של כדור הארץ ועל שינויי מזג האוויר הגלובליים. אפשר שמי שיחשפו למידע זה ישקלו גם פשוט שלא לקחת חלק כצרכנים בתעשיות האכזריות הללו, שפוגעות קשות לא רק בחי ובצומח אלא בקיום הפלנטה בכלל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Meir Korneff

    מבקש לדעת איך להתקין את מנוע החיפוד אקוזיה במחשב הביתי. נא תשובה במייל חוזר. תודה.

אירועים קרובים