כך פועלת "המנמ"ריה של השרון"

אשכול השרון שהוקם לפני כשנתיים מאגד בתוכו 15 רשויות מקומיות ויחד אלו משתפות פעולה בכל הכרוך בתקשוב ובטרנספורמציה דיגיטלית ● מוטי סרודי, מנמ"ר עיריית כפר סבא, הוא המנמ"ר האשכולי ואנשים ומחשבים שוחח איתו על העשייה המשותפת ומעניינת

מוטי סרודי, מנמ"ר עיריית כפר סבא ומוביל תכנית הדיגיטציה של אגף המחשוב בעירייה. צילום: ישראל מאיר

לפני שלוש שנים חילק משרד הפנים את הרשויות המקומיות במדינה למספר אשכולות, במטרה לייצר שיתוף פעולה בין הרשויות ולהביא לאיגום משאבים והתייעלות. במסגרת זו הוקם לפני שנתיים אשכול השרון כחלק מאיגוד ערים השרון, והוא מאגד בתוכו 15 רשויות, ביניהן כפר סבא, הוד השרון, רעננה, דרום השרון, לב השרון, קדימה-צורן, תל מונד, כוכב יאיר-צור יגאל ועוד. לצידן נכללים באשכול שורה של ישובים מהחברה הערבית, ביניהם: ג'לג'וליה, טייבה, טירה, כפר ברא, כפר קאסם ואחרים.

בחודש מרץ השנה אישרה הנהלת האשכול הקמת פעילות חדשה במסגרת האשכול, הנקראת – המנמ"ריה האשכולית. מטרתה – הקמת גוף IT אחד מרכזי, שייתן שירותי מחשוב, תשתיות ודיגיטל, כסיוע לרשויות האשכול, ותמיכה בטרנספורמציה הדיגיטלית של כל אחת לפי צרכיה.

במסגרת הקמת המנמ"ריה נבחר מוטי סרודי, מנמ"ר עיריית כפר סבא, כמנמ"ר האשכולי, ואגף המחשוב של עיריית כפר סבא מספק את השירותים והליווי המקצועי לרשויות.

עיריית כפר סבא בעצם "מוכרת" שירותי מחשוב וייעוץ, על בסיס כח האדם באגף, במחירים זולים ומהווה חבל הצלה לרשויות רבות, אשר מתפקדות ללא מנמ"ר כלל.

סרודי הוא זה שהעלה את רעיון המנמ"ריה, והוא עושה זאת בהתנדבות, בנוסף על תפקידו כמנמ"ר כפר סבא. סרודי מכהן כמנמ"ר העיר מאז 2016. הוא הגיע לתפקיד מייד לאחר שחרורו מצה"ל, בדרגת רס"ן, ומילא תפקידי פיקוד בכירים באגף התקשוב. בתפקידו האחרון בצה"ל ניהל את פרויקט שו"ב עבור פיקוד העורף.

ב-2018 קיבל את אות המנמ"ר המצטיין בתחרות מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים וכן הוביל את עיריית כפר סבא לזכייה באות החדשנות מטעם השלטון המקומי.

בראיון לאנשים ומחשבים, הוא מספר איך פועלת המנמ"ריה בשיתוף עם מנמ"רי הרשויות באשכול, על פרויקטים משותפים, וכיצד הרשויות חוסכות מיליוני שקלים בשנה בעבודה מול ספקים.

מוטי סרודי, איך נולד הרעיון של מנמ"ריה באשכול השרון?
הרעיון נבע מהעובדה שיש חוסר שוויון בין הרשויות השונות בכל מה שקשור למשאבים וניהול IT וטרנספורמציה דיגיטלית, שהיא היום תשתית קריטית בכל רשות. רשויות משקיעות כספים רבים בפרויקטי IT ומחשוב ולא מקבלות את התמורה הראויה לכספן. על ידי שיתוף פעולה אנחנו מורידים עלויות, ובונים פתרון מתאים לכל רשות, בהתאם לגודלה והצרכים שלה.

מה היה השלב הבא?
בעקבות קשר שנוצר עם פז הירשמן, מנכ"ל אשכול השרון לשעבר, ולאחר שקיבלתי את ברכת הדרך מהמנכ"ל שלי, איתי צחר, העליתי את הרעיון של המנמ"ריה, עם התפישה הציבורית בדגש על ערבות הדדית ואמון בין הרשויות. הצעתי שאגף המחשוב של העירייה, שאני עומד בראשו, וכל הצוותים שלו, יסייעו לרשויות אחרות בכל מה שדרוש להן כדי לקיים את פעילות התקשוב בנושאים משותפים. למשל, לרשויות שאין להן טכנאי לתקלה מסוימת, אז אנחנו שולחים אליהן עובדים שלנו, בתעריפים מאוד נמוכים, סמליים. ואם נניח שהוא מתוקצב ליום בשבוע, כי לא צריך יותר, בפועל הוא עומד לרשותן כל הזמן, בדיוק כפי שאני מסייע לכל הרשויות, בכל בעיה או שאלה שיש להן. כנ"ל לגבי שירותים שונים.

אז אתה בעצם מתחרה נגד החברות הפועלות בשוק?
חס וחלילה. אני לא נלחם באף אחד. שנים אני טוען שלא צריך להמציא את הגלגל. מכיוון שאנחנו 15 רשויות ומועצות אזוריות, אנחנו בעצם נוגעים בכל הספקים בשוק. מוצר טוב, מייד משוכפל לעוד רשויות שזקוקות לו. בעזרת יתרון הגודל של המנמ"ריה, אנחנו מוזילים עלויות במאות אלפי שקלים.

איך בעצם מתנהלת הפעילות?
ישנן רשויות שנדרש עבורן רה-ארגון מחשובי מלא. אז מתחילים ממיפוי מצב קיים, בניית תכנית עבודה במספר מסלולים – תשתיות, מערכות מידע, ציוד וקווי תקשורת. מינוי מנהל אבטחת מידע במשרה חלקית, חובה בכל ארגון. ככה אנחנו עוברים מרשות לרשות ועולים לעיתים מ-0 ל-100 בשבועות בודדים.
אחת היוזמות היפות שעשינו – מכיוון שיש רשויות שאין להן תקציב לממן איש אבטחת מידע בגלל העלות הגבוהה שלו, "שיתפתי" את מנהל אבטחת המידע שלנו בכפר סבא עם עוד שמונה רשויות ותאגידים שונים, ויש עוד שמחכות בתור. בצורה הזו, כל רשות משלמת קצת, וכולן מקבלות CISO מקצועי וטוב, עם עשרות שנים של ניסיון בעולם המוניציפאלי. כולם מרוויחים זה win-win מושלם.

איזה מערכות ליבה משותפות אתם מטמיעים במסגרת האשכול?
הפרויקט המרכזי, שלדעתי הוא פרויקט הדגל, היה הקמת חדר שרתים וירטואלי בענן לכל רשויות אשכול השרון, פרויקט הכולל הקמת סביבה ייעודית לרשות, מערך גיבויים מלא, DR מסודר, קווי תקשורת רחבים וחזקים, וחיבור למערכות הליבה ישירות מהענן שלנו. החיסכון לכל רשות ברור.
עלינו כבר עם ארבע רשויות לענן, עוד שתיים בשלב המיפוי, תאגיד מים עלה וגם חברה כלכלית. החדר הווירטואלי בענן הוא מאובטח, ומשרת את הרשויות על פי כל כללי הגנת הפרטיות.

למעשה הפעילות שלכם אושרה בהנהלת האשכול ממש סמוך לפרוץ הקורונה. איך זה השפיע?
אני יכול לומר שהקורונה עזרה לי למקסם את העניין. המיקוד בכל מה שקשור לשירותים דיגיטליים סייע לקדם פרויקטים שהיו בתכנון בכפר סבא עצמה. כך למשל הקמנו אתר קורונה ייעודי, שבו נעשה המעקב אחר כל הפעילות, האתר הועתק במיידי ובחינם לחמש רשויות נוספות ברחבי הארץ. במקום שכל רשות תתחיל להמציא את הגלגל, אנו משתפים פעולה, מחברים את הספקים השונים בשוק, ומביאים פתרונות מהירים.
גם אנשי ישראל דיגיטלית איתנו בקשר על שיתוף פעולה כלל-ארצי שאני מקווה שיצא לדרך בקרוב.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה היאזי

    מוטי סרודי צנוע ועניו איש אשכלות הגון שדרכו תיהיה סוגה בשושקקאים !

  2. רונן זרצקי

    כל הכבוד למוטי על היוזמה וההובלה

  3. איציק

    מוטי סרודי הוא יקר שניחן במעלות אישיות רבות מלבד הידע המקצועי הרחב והעמוק שהביא איתו מצהל. צנוע מאד ובעל ראיה מערכתית מעולה. יישר כח גדול.

אירועים קרובים