שימוע לארבע ענקיות הטכנולוגיה בקונגרס האמריקני היום: כל הפרטים

ג'ף בזוס, מארק צוקרברג, סונדר פיצ'אי וטים קוק - הבוסים הגדולים של ענקיות הטכנולוגיה אמזון, פייסבוק, אלפבית ואפל - יעידו בפני ועדת הקונגרס האמריקני בכל הנוגע בתחרות בענף ההיי-טק ● מה הם צפויים להישאל ולענות?

העידו בחקירת הקונגרס. מנכ"ל אפל, טים קוק, מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי. למטה מימין: מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס. צילומים: וויקיפדיה ו-BigStock

ארבע ענקיות הטכנולוגיה אפל (Apple), אמזון (Amazon), פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google) נאלצות להציב היום (ד') את ראשיהן – המנכ"לים טים קוק, ג'ף בזוס, מארק צוקרברג וסונדר פיצ'אי – לשימוע בפני הקונגרס של ארצות הברית. על הפרק חקירת הגבלים עסקיים, או בלשון העם: ברירו מעמיק אודות שיבוש התחרות במשק. במקור נקבע הדיון המסקרן, שמסעיר את כלי התקשורת בכל העולם, ליום ב' השבוע, אולם נדחה להיום וייערך בשעה 19:00 לפי שעון ישראל, ויועבר בשידור חי בערוץ ועדת המשפט של הקונגרס ביוטיוב (YouTube). השימוע הדרמטי יהווה למעשה את הפעם הראשונה בה כל ארבעת המנהלים הבכירים מעידים יחד מול הקונגרס.

בשל מגיפת הקורונה ארבעת המנהלים הבכירים אמורים לקחת חלק בוועידת וידיאו. בזוס, קוק, צוקרברג ופיצ'אי "יפגשו" את חברי הקונגרס האמריקני באופן וירטואלי, וישתתפו בדיון מטעם ועדת המשנה להגבלים עסקיים של וועדת החוק והמשפט בבית הנבחרים, שיתמקד בכוח השוק של התאגידים הטכנולוגיים ובתהיה האם אלו עושים בו שימוש כדי לחנוק תחרות בריאה.

הענקיות האמריקניות התמודדו עד כה עם טענות שונות על תחרות בלתי הוגנת, שהפרלמנט חוקר אודותיה כבר למעלה משנה. בספטמבר 2019 נשלחו מכתבים לארבעת חברות הטכנולוגיה הגדולות בדרישה שימסרו לידי הוועדה מסמכים פנימיים, מיילים ומידע רגיש לצורך חקירתה.

מה ישאלו המחוקקים?

בין היתר צפויים המחוקקים לשאול את מנכ"ל אפל קוק, לגבי התנאים שהענקית בהובלתו מציבה בעבור מפתחי האפליקציות ל-iPhone בחנותה, ה-App Store. המפתחים טוענים שמדובר בתנאים לא הוגנים, תוך ניצול הבלעדיות של החנות ושל אפל, שגובות מהם 15 עד 30 אחוזי עמלה בתמורה לזכות למכור את היישומים שלהם דרכה, כמו גם על מכירות בתוך האפליקציה, אם זו הורדה דרך החנות. וחשוב לזכור כי מי שמפתח יישומים ל-iPhone אין למעשה כמעט כל אפשרות אחרת לשיווקם, מלבד החנות של אפל.

יצוין כי מובילת שוק הזרמות המוזיקה, ספוטיפיי (Spotify), הגישה בנדון במרץ אשתקד תביעה באיחוד האירופי. עוד תביעה מפורסמת, הידועה בשם פפר נגד אפל, הוגשה בארה"ב כבר ב-2011 ועסקה בדיוק בנושא זה, או במה שכונה בה "מס אפל" (Apple tax), אותם 30 האחוזים שהענקית מקופרטינו גובה על היישומים ב-App Store.

מנצלת את הדומיננטיות? ה-App Store של אפל. צילום: BigStock

מנצלת את הדומיננטיות? ה-App Store של אפל. צילום: BigStock צילום: BigStock

צוקרברג, הבוס והמייסד של פייסבוק שיענה על שאלות בעניינה, כבר העיד מספר פעמים בעבר בקונגרס ובסנאט. הרשת החברתית בהובלתו מואשמת, בין היתר, בכך שהפכה לדומיננטית בעסקי המדיה החברתית בזכות הריכוזיות שצברה עקב רכישת שירותים חברתיים אחרים, את אינסטגרם (Instagram) וווטסאפ (WhatsApp). במקרי עבר ניסו מחוקקי ארה"ב לקבל מצוקרברג מענה בנוגע לפרטיות המשתמשים שלה, ומה שנראה כהפרה בוטה שלה בפרשיית קיימברידג' אנליטיקה, וכן בנוגע למטבע הווירטואלי הליברה, בין השאר.

במקרה של גוגל, פיצ'אי, שעומד גם בראש חברת האם, אלפבית (Alphabet), עשוי להישאל על כוח השוק של גוגל בעסקי מנועי החיפוש והפרסום אונליין. עניינים שקצרה היריעה מלפרט אבל שבהחלט קובעים באופן מהותי איך נראים חיינו וכיצד מתנהל השוק.

מנצל את ייתרונה כקמעונאית הגדולה ביותר? אמזון. צילום: BigStock

מנצל את ייתרונה כקמעונאית הגדולה ביותר? אמזון. צילום: BigStock

ובזוס, האיש העשיר בעולם, שהוא הבעלים והמנכ"ל של אמזון ייחקר, בין היתר, בנוגע לחשדות כי החברה עושה שימוש בנתונים של קמעונאים אחרים המוכרים בפלטפורמה שלה, ואז מקדמת מוצרים מקבילים משלה כתחרות למוצרי המוכרים, ןבאופן לא הוגן.

כדאי לשים לב לעובדה כי לכל הארבעה קשרים מסוימים עם הממשל, לטוב או לרע, ולפעמים מדובר על קשרים שאינם באור הזרקורים, כמו למשל הטענות שלצוקרברג חוזה עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שאותם הכחיש באחרונה המיליארדר שהביא לעולם את פייסבוק. קוק ופיצ'אי נפגשו כל אחד בתורו עם הנשיא בשיחות שהסתיימו באקורד חיובי, לפחות כך טענה התקשורת האמריקנית. מאידך, בזוס הוא אויב מיתולוגי של טראמפ ושל הרפובליקנים בעיקר משום שהוא הבעלים של הוושינגטון פוסט (Washington Post), המדווח לעיתים קרובות בביקורת על נשיא ארה"ב.

מה יאמרו המנכ"לים לוועדה?

בטרם המפגש הטעון של היום, פרסמה הוועדה את הצהרותיהם של ארבעת המנכ"לים, אותן הם הגישו לה לפני השימוע. כמה קווי הגנה נפוצים מופיעים בטקסטים. המנהלים מדגישים את היות ענקיות הטכנולוגיה אמריקניות, ולפיכך ינסו "לשחק" על ענייני לאומיותן של החברות וחשיבותן לאומה ולארה"ב. הם גם מציינים כי ישנם מתחרים חזקים בשווקים שלהן, שמתאפיינים בחדשנות ובמעוף, ולפיכך ההצלחה העתידית שלהן ממש לא וודאית.

כל הדרך מלמטה, כפי שהאמריקנים אוהבים. פייסבוק. צילום: BigStock

כל הדרך מלמטה, כפי שהאמריקנים אוהבים. פייסבוק. צילום: BigStock

צוקרברג יאמר בפני חברי הפרלמנט כי: "פייסבוק היא עכשיו חברה מצליחה, אבל עשינו את זה בדרך האמריקנית: התחלנו בלי כלום וסיפקנו שירותים טובים יותר שאנשים מצאו שהם בעלי ערך". הוא עתיד להסתכן בטון קצת יותר מתריס מאשר שלושת הבוסים האחרים, ולומר גם ש-"כפי שאני מבין את החוקים שלנו, חברות לא רעות רק בגלל שהן גדולות". צוקרברג יטען כי ווטסאפ ואינסטגרם סיפקו למשתמשים שירות טוב ובטוח יותר בזכות המשאבים של פייסבוק, ושלמעשה בעלותה העצימה את יכולות אלו שלהן.

בדומה להופעותיו הקודמות בקונגרס האמריקני, צוקרברג מתכנן גם הפעם להצביע על האיום מכיוונה של סין. הוא יאמר כי פייסבוק מאמינה בערכים כמו דמוקרטיה, תחרות וחופש ביטוי, אך עם זאת, לא בטוח שערכים אלה ילכו ויתחזקו בעידן הנוכחי. בדבריו המתוכננים יגיד המנכ"ל בעניין זה: "לדוגמה, סין בונה גרסה משלה לאינטרנט, שמכוונת לרעיונות שונים לחלוטין – והם מייצאים את חזונם למדינות אחרות".

קוק יאמר לקונגרס כי "אפל היא חברה אמריקנית ייחודית, שההצלחה שלה אפשרית רק במדינה הזו", כך לפי הצהרתו המקדימה לוועדה. הוא יציין את התפקיד המהפכני של ה-iPhone של אפל בשוק הסמארטפונים, ויתייחס ליריבים חזקים, כמו וואווי (Huawei) – שם שמקפיץ את האמריקנים בשל הטענות לכך שהחברה מרגלת בעבור סין בארה"ב ובעולם – LG, סמסונג (Samsung), ואפילו גוגל.הוא כתב למחוקקים כי "לאפל אין נתח שוק דומיננטי באף אחד מהשווקים שבהם אנו פועלים", וציין כי המערכת האקולוגית של חנות האפליקציות תומכת ב-1.9 מיליון משרות אמריקניות. הוא צפוי לטעון שהעמלות על האפליקציות שמוצעות דרך אפל דומות לאלו שנגבות בפלטפורמות אחרות, או אפילו נמוכות יותר.

דומיננטיות במנועי חיפוש? גוגל. צילום: BigStock

דומיננטיות במנועי חיפוש? גוגל. צילום: BigStock

הבוס של אלפבית וגוגל, פיצ'אי, ציין בהצהרתו המוקדמת, ועתיד לומר בדיון בין השאר, כי משתמשי האינטרנט פנו גם לאמזון, איביי (Ebay), וולמארט (Walmart) וקמעונאים אונליין אחרים כאשר חיפשו מוצרים ועשו זאת דרך התוצאות שגוגל סיפקה. "באופן דומה, בענפים כמו נסיעות ונדל"ן, גוגל חשופה לתחרות עזה מצד חברות רבות המומחיות בתחומן", עתיד להדהד פיצ'אי את מה שכתב לוועדה. יחד עם זאת, הוא ידגיש כי גם חברות קטנות יכולות להיות תחרותיות יותר בזכות גוגל כפלטפורמה פרסומית, במיוחד בתקופת משבר הקורונה.

מבין הארבעה, בזוס, מנכ"ל אמזון – הקמעונאית אונליין הגדולה בעולם – עתיד ככל הנראה, לפי ההצהרה המוקדמת, לפרוס בפני הוועדה והקונגרס את הדברים הארוכים, והאישיים, ביותר. הוא יספר לראשונה על אמו, שהייתה רק בת 17 כשנולד, ועל אביו המאמץ, שהגיע מקובה לארצות הברית בגיל 16. בזוס יתאר כיצד למד מסבו איך לפתור בעיות בכוחות עצמו, ואיך להיות יצירתי, ואז יתגונן בכך שיטען לטובת הענקית שלו, כי בעשור האחרון החברה יצרה יותר משרות בארצות הברית מכל חברה אחרת. "כמו שהעולם זקוק לחברות קטנות, כך הוא צריך גם חברות גדולות", צפוי לומר בזוס, ולנמק את זה בכך שהסיבה היא שיש דברים שחברות קטנות פשוט לא יכולות להתמודד איתם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים