מנכ"לי גוגל, אמזון, פייסבוק ואפל יתייצבו לשימוע בגבעת הקפיטול

פיצ'אי, בזוס, צוקרברג וקוק - בכירי תעשיית ההיי-טק האמריקנית, כמו גם העולמית - ימצאו את עצמם לקראת סוף החודש "על הגריל" בחקירה של ועדת המשנה להגבלים עסקיים ● "עדותם חיונית להשלמת החקירה הזו", מסרו המחוקקים

שוב: מנהלי חברות טכנולוגיות גדולות יגיעו לגבעת הקפיטול. צילום: BigStock

הבוסים הגדולים של ענקיות הטכנולוגיה אמזון, פייסבוק, אלפבית ואפל יעידו ב-27 ביולי בפני ועדת הקונגרס האמריקני, שתחקור את התחרות בענף ההיי-טק, כך לפי הודעת ועדת המשפט של בית הנבחרים.

ג'ף בזוס, מארק צוקרברג, סונדר פיצ'אי וטים קוק צפויים להתמודד עם סבב שאלות מהותיות מצד מחוקקים שבפאנל וועדת המשנה בנושא ההגבלים העסקיים. לפי הדיווחים, החקירה נועדה לשם קביעת תקדים שישקם את האכיפה על ההגבלים העסקיים במדינה.

השימוע העתידי יהווה למעשה את הפעם הראשונה בה כל ארבעת המנהלים הבכירים מעידים יחד מול הקונגרס. עדיין לא ברור אם הארבעה יתייצבו פיזית לשימוע או שיעשו זאת באופן וירטואלי – ההחלטה הזו תקבע רק בהתחשב במצב תפוצת וירוס הקורונה במדינה בזמן השימוע.

יו"ר ועדת המשפט של הבית, ג'רולד נדלר, ויו"ר ועדת המשנה להגבלים עסקיים, דיוויד סיסילין, ציינו בהודעה לתקשורת מטעמם כי "מאז יוני האחרון, ועדת המשנה חוקרת את הדומיננטיות של מספר מצומצם של פלטפורמות דיגיטליות, ואת מידת התאמתם של חוקי האכיפה הקיימים בנושא אכיפת החוק".

בהצהרה, שנשלחה אתמול (ב') נכתב גם כי "בהתחשב בתפקיד המרכזי שתאגידים אלו ממלאים בחיי העם האמריקני, חשוב כי המנכ"לים הללו יזומנו. כפי שאמרנו כבר מההתחלה, עדותם חיונית לנו להשלמת החקירה הזו".

ועדת המשפט של בית הנבחרים הודיעה על בדיקת ההגבלים העסקיים שלה לארבעת ענקיות הטכנולוגיה ביוני אשתקד. בספטמבר 2019 נשלחו מכתבים לארבע מחברות הטכנולוגיה הגדולות גוגל, אמזון, פייסבוק ואפל, בדרישה שימסרו לידי הוועדה מסמכים פנימיים, מיילים ומידע רגיש.

תופסת תאוצה. חקירת ההגבלים העסקיים נגד ארבעת ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב. צילום אילוסטרציה: BigStock

תופסת תאוצה. חקירת ההגבלים העסקיים נגד ארבעת ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב. צילום אילוסטרציה: BigStock

יו"ר הוועדה על בזוס: "אף אחד במדינה הזו אינו מעל החוק"

אינו מעל החוק. ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

אינו מעל החוק. ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

יצוין כי בתחילה נשלח מטעם הוועדה, לפי הדיווחים, מכתב המזמן רק את בזוס לתת עדות, ללא תאריך. אחרי שמנכ"ל אמזון אישר באמצעות עורכי דינו שיגיע, בחודש שעבר שלחה הוועדה מכתבים לענקיות הטכנולוגיה אפל, פייסבוק, אמזון ואלפבית (חברת האם של גוגל), בבקשה לאשר אם מנכ"ליהן יעידו כחלק מחקירת התחרות בזירה הטכנולוגית שמבצעת הוועדה. יו"ר הוועדה אמר כי המסמכים שהחוקרים ביקשו היו "חיוניים" לצורך בחינת התנהלות החברות.

סיסילין הוסיף וסיפר כעת כי בטרם אישורו של בזוס שיגיע, "המנכ"ל היחיד שהביע הסתייגות מהופעתו באמצעות נציג, היה זה של אמזון". מתוך הבנה שבזוס – האיש העשיר בעולם שייסד ועומד בראש אחת החברות המשגשגות ביותר בעולם כיום – ככל הנראה חש שהוא נמצא במעמד שמאפשר לו שלא להגיע לשימוע, ציין סיסלין כי "אף אחד במדינה הזו אינו מעל החוק… אף אחד לא נמצא מעל החובה להיענות לזימון לקונגרס".

ככלל מסתמן כי בדיקת ההגבלים העסקיים של ענקיות הטכנולוגי תופסת כעת תאוצה. יצוין כי בארה"ב מנהלים כיום גם משרד המשפטים ונציבות הסחר הפדרלית, ה-FTC, חקירות הגבלים עסקיים לענקיות הטכנולוגיה. בנוסף הושקו חקירות חלק מהחברות – גוגל ופייסבוק – באותו עניין ממש מטעם כמעט 50 מדינות שונות בארצות הברית, בניצוח התובעים הכלליים הפדרליים. אמזון נחקרת בקליפורניה, כך דיווחו בלומברג, וגם ענקית המסחר האלקטרוני וגם אפל עומדות בפני בדיקה מצד האיחוד האירופי. ועדת המשפט הודיעה בעבר כי ארבעת הבוסים הגדולים של בכירות חברות עמק הסיקילון יעידו, אך לא קבעה תאריך או פורמט לאירוע שכעת קורם סופסוף עור וגידים, בין אם יהיה פיזי ובין אם יועבר אונליין לחוקרים ולמחוקקים.

לעת עתה לא התקבלו תגובות מהחברות או מנכליהם על הדיווח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים