האיחוד האירופי פתח בשתי חקירות הגבלים עסקיים נגד אפל

הבדיקות של נהלי הענקית האמריקנית מקופרטינו יעסקו בחנות האפליקציות, ה-App Store של החברה, ובשירות התשלומים Apple Pay

תביעת הגבלים עסקיים נגדה מטעם מדינות בארה"ב. גוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock

הנציבות האירופית, שהיא הגוף המבצע של האיחוד האירופי, פתחה בחקירה בנושא הגבלים עסקיים וחשדות להתנהלות מונופוליסטית מטעם אפל

הנושא הראשון שבו תעסוק אחת החקירות – המתרכזת בשירות Apple Pay של החברה – הוא סירובה הבלתי פוסק של ענקית הטכנולוגיה האמריקנית לפתוח את הפונקציונליות של NFC (ר"ת Near Field Communication) במכשירי iOS לאפליקציות תשלום בנקאיות קנייניות. ההליכים הפורמליים בעקבות חקירה ראשונית שנוהלה העלו חששות כי התנאים של Apple Pay משבשים את התחרות ומחבלים ביכולת הבחירה של המשמתמשים, כמו גם בחדשנות.

Apple Pay הוא שירות התשלומים הנייד היחיד שעשוי לגשת לטכנולוגיית ה-'tap and go' של NFC, המוטמעת במכשירים ניידים מבוססי iOS, ואשר משמשת לתשלומים בחנויות (לא בארץ). בנקים אירופאיים במספר תחומי שיפוט באיחוד הלינו שהסירוב להוסיף פרוטוקולי NFC לאפליקציות שלהם מונע מהם תחרות הוגנת.

אפל. צילום: BigStock

אפל. צילום: BigStock

"לא לשלול מהצרכנים את היתרונות של טכנולוגיות תשלום חדשות"

מרגרט וסטגר, נציבת התחרות באיחוד האירופי, אמרה כי "פתרונות תשלומים ניידים מקבלים במהירות הסכמה בקרב משתמשים במכשירים ניידים, ומאפשרים תשלומים הן ברשת והן בחנויות הפיזיות. צמיחה זו מואצת על ידי משבר הנגיף, עם הגדלת התשלומים אונליין ותשלומים ללא מגע בחנויות. נראה כי אפל קובעת את התנאים כיצד להשתמש ב-Apple Pay באפליקציות ובאתרים של סוחרים. היא גם שומרת את הפונקציונליות 'הקש ולך' של מכשירי iPhone ל-Apple Pay".

האיחוד האירופי. אילוסטרציה: BigStock

האיחוד האירופי. אילוסטרציה: BigStock

וסטגר המשיכה: "חשוב שהאמצעים של אפל לא ישללו מהצרכנים את היתרונות של טכנולוגיות תשלום חדשות, כולל בחירה טובה יותר, איכות, חדשנות ומחירים תחרותיים. לכן החלטתי לבדוק מקרוב את הנהלים של אפל לגבי Apple Pay והשפעתם על התחרות".

App Store ואפל על הכוונת

החקירה האחרת, בנוגע ל-App Store של אפל, מקורה בסוגיה שהעלה במקור שירות הזרמת המוזיקה ספוטיפיי. תלונה הוגשה מטעם החברה לוועדת ההגבלים של האיחוד האירופי, בגין המדיניות של אפל ב-App Store, שלטענת ספוטיפיי, חורגת מכללי המסחר ההוגן. לפי ספוטיפיי, אפל דורשת את מה שהיא מגדירה כמס של 30% עבור הרכישות המתבצעות בחנות האפליקציות שלה, כולל בעת שדרוג מהתכנית החינמית. מעבר לכך טענה ספוטיפיי כי אפל מטילה מגבלות שונות על יצירת התקשורת שלה עם הלקוחות, למשל מניעת האפשרות לפרסם שאת ההצעה לשלושה חודשי מנוי פרמיום במחיר זול במיוחד, ואלו מגבלות שאינן קיימות עבור שירות הזרמת המוזיקה של אפל עצמה.

יצוין כי אכן, אפל בדרך כלל גובה מאפליקציות עמלה בגובה 30% מכל המכירות שמתבצעות דרכה, כשבשנה השנייה העמלה יורדת ל-15% פר-מנוי. בנוסף, אפל מאפשרת להוריד אפליקציות למכשיריה רק מהחנות משלה, והיא עדכנה שוב ושוב את מערכת ההפעלה הסלולרית שלה כדי למנוע לעקוף כלל זה. לגורמי צד שלישי התלויים בה אין ברירה אלא לעמוד בתנאים אלו, כך נטען כנגד התנהלות אפל.

בשנה שעברה החלו להשמע עוד קולות שהאשימו את אפל בכך שהדרך היחידה שמפתחים יכולים למכור תוכן ו/או מנויים ישירות מתוך אפליקציית iOS היא באמצעות המערכת של אפל. בנוסף נטען נגד הענקית כי בעלי אתרים אינם יכולים לומר למשתמשים באפליקציות שלהם כי פריטים מסוימים ניתנים לרכישה במקום אחר, ובזול יותר – למשל דרך אתר האינטרנט של השירות עצמו.

הפייננשל טיימס דיווח כי חנות הספרים המקוונת של ראקוטן, קובו, יצרה קשר לאחרונה עם הנציבות האירופית וטענה לעוול דומה.

מברכים על החקירות. ספוטיפיי

מברכים על החקירות. ספוטיפיי

בספוטיפיי שמחים על החקירות

"ההתנהגות האנטי-תחרותית של אפל פגמה במתכוון בתחרות, יצרה מגרש משחק לא מפותח, ושללה מהצרכנים את הבחירה המשמעותית מזה זמן רב מדי", הבהירה ספוטיפיי בתגובה להתפתחויות האחרונות. "אנו מברכים על החלטת הנציבות האירופית לחקור רשמית את אפל, ומקווים כי הם יפעלו בדחיפות כדי להבטיח תחרות הוגנת בפלטפורמת iOS לכל משתתפי הכלכלה הדיגיטלית", סיכמו בשירות המוזיקה.

אם החשדות יימצאו כנכונים בחקירות, הנהלים עלולים להיחשב כהפרת כללי התחרות של האיחוד האירופי וכהפרתם של הסכמים נוגדי תחרות בין חברות, כמו גם עלולים להביא את אפל להיות מואשמת באירופה בניצול לרעה של עמדה דומיננטית – מה שיתבטא מן הסתם בקנסות ובסנקציות חמורות נגדה.

אפל הגיבה להודעת האיחוד האירופי על החקירות בהצהרה שבה נכתב כי "זה מאכזב שהנציבות האירופית מקדמת תלונות מופרזות מקומץ חברות שפשוט רוצות נסיעת חינם, ואינן רוצות לשחק לפי אותם חוקים כמו כולם. אנחנו לא חושבים שזה נכון – אנחנו רוצים לשמור על מגרש משחק ברמה גבוהה, שבו כל אחד עם נחישות ורעיון נהדר יכול להצליח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים