אמזון, פייסבוק, גוגל ואפל ימסרו לקונגרס מסמכים לבחינת ההגבלים העסקיים

מחוקקים אמריקנים מוועדת המשנה להגבלים עסקיים של הבית שנדרשו לנושא, שלחו לחברות מכתבים ובהם בקשה לקבל מידע רגיש, כמו גם מאות שאלות בנוגע להתנהלות המחלקות הגדולות ביותר של ענקיות הטכנולוגיה

גבעת הקפיטול בימים שלווים יותר. צילום: BigStock

מחוקקים מהקונגרס האמריקני שלחו באחרונה מכתבים לארבע מחברות הטכנולוגיה הגדולות גוגל, אמזון, פייסבוק ואפל, בדרישה שימסרו לידם מסמכים פנימיים, מיילים ומידע רגיש, כך נודע ביום ו' האחרון. הבקשה הרשמית התקבלה כחלק מחקירה מתמשכת בנושא ההגבלים העסקיים כנגד ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות, אשר קיבלו ארכה עד ה-14 באוקטובר להגיב לדרישה.

ועדת המשנה למשפט הדו-מפלגתית של הבית מעוניינת שהענקיות ישתפו אותה במידע מפורט על אופן פעולתן ועל הדרך שבה מנוהלים עסקיהן – כולל נתונים פיננסיים על מוצריהן ושירותיהן, כמו גם רשומות פנימיות אודות דיוני מיזוג ויעדים, מתחרים, מחקר שוק ו"החלטות עסקיות מרכזיות". הענקיות גם התבקשו לספק לוועדה מסמכים על כל חקירות ההגבלים העסקיים שכבר התנהלו בעניינן.

הפניות הרשמיות לארבע הענקיות – שאינן נחשבות על תקן זימון לחקירה בינתיים – הן חלק מהניסיונות של המחוקקים, המודאגים מכוחן הרב של ענקיות הטכנולוגיה כיום, לבדוק האם אלו השתמשו בדומיננטיות שלהן – בתחומי החיפוש, המסחר האלקטרוני, המדיה החברתית ובשווקים אחרים – כמונופלים, או במילים אחרות, באופן שחנק את התחרות במדינה.

בנוסף, מכתבים צוינו ספציפית יותר מ-50 מנהלים בחברות הללו, שנמצאים כעת תחת העין הבוחנת של המחוקקים, שמנסים לקבוע אם הם היו מודעים, או נטלו חלק של ממש, בעשיית עוולות כלשהן כלפי המתחרים או הצרכנים.

האם היו עבירות על חוק ההגבלים עסקיים? צילום אילוסטרציה: BigStock

האם היו עבירות על חוק ההגבלים עסקיים? צילום אילוסטרציה: BigStock

רגולציה מתהדקת בכל העולם

יו"ר ועדת המשפט של הבית, חבר הקונגרס הדמוקרטי ג'רלד נדלר, אמר בהצהרה לתקשורת כי "יש עדויות הולכות וגוברות לכך שקומץ של תאגידים הגיעו לכך שהם תופסים נתח גדול מהמסחר והתקשורת אונליין". הרגולטורים רוצים להשתמש במידע המבוקש בכדי להגיע למסקנה מושכלת כיצד הקונגרס צריך להגיב, אם אפילו אחת מהחברות הללו תמצא ככזו שעלולה "להשתמש בכוח השוק שלה בדרכים שפגעו בצרכנים ובתחרות".

יצוין כי בארה"ב מנהלים כיום גם משרד המשפטים ונציבות הסחר הפדרלית, ה-FTC, חקירות הגבלים עסקיים לענקיות הטכנולוגיה. בנוסף הושקו חקירות חלק מהחברות – גוגל ופייסבוק – באותו עניין ממש מטעם מדינות שונות באמריקה.

ביום ו' האחרון ציינה גם נציבת התחרות של האיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, כי היא בוחנת אפשרות להרחיב את התקנות בהקשר לנתונים אישיים, וסיפקה רמז ראשוני לאופן שבו היא מתכננת להשתמש בסמכויות החדשות הללו נגד ענקיות ההיי-טק.

וסטגר אמרה כי למרות שהאירופאים אכן שולטים בנתונים שלהם באמצעות כללי פרטיות הנתונים, ה-GDPR, התקפים ברחבי האיחוד האירופי, תקנות אלה אינן מטפלות בבעיות הנובעות מהאופן שבו חברות משתמשות בנתונים של אנשים אחרים ב"כדי להסיק מסקנות עליי, או על מנת לחבל בדמוקרטיה".

פייסבוק, אפל ואמזון אמרו בעבר כי בכוונתן לשתף פעולה באופן מלא עם חקירת הקונגרס, אולם לא הגיבו לדרישות של יום ו'.

גוגל מצידה דווקא כן התייחסה לנושא בפוסט בבלוג שלה, שפרסם באחרונה קנט ווקר, סגן נשיא בכיר לעניינים גלובליים ומנהל משפטי ראשי בחברה, שציין כי הענקית ממאונטיין וויו מצפה לשאלות נוספות מהחקירות וכתב: "תמיד עבדנו בצורה קונסטרוקטיבית עם הרגולטורים ונמשיך לעשות זאת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים