אושר החוק המאפשר איכוני שב"כ

הכנסת אישרה אמש (ב') סופית הצעת חוק המאשרת לשב"כ לאכן ניידים לניטור הדבקה בנגיף קורונה ● למרות ויכוחים והסתייגויות בהצעה תמכו 48 ו-23 שהתנגדו לה ● בנוסף, עבר בקריאה ראשונה חוק המציע כי שירות חיוני יוכל להינתן גם מרחוק במצב חירום

האם אפליקציות מקומיות הן הפתרון? צילום אילוסטרציה: BigStock

הצעת החוק המבקשת להסמיך את השב"כ לבצע איכונים למכשירים ניידים, על מנת לסייע למשרד הבריאות בחקירות אפידמיולוגיות, אושרה אמש (ב') בכנסת. החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית, כשלמרות ויכוחים והסתייגויות – בהצעה תמכו 48 לעומת 23 שהתנגדו לה. תוקף החוק עד ל-20 בינואר 2021.

על פי הצעת החוק, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החלופי בני גנץ יביאו לממשלה הצעה להסמכת השב"כ למהלך לתקופה שלא תעלה על 21 יום בכל פעם. לאחר אישור הממשלה, תועבר ההחלטה לוועדת החוץ והביטחון.

ההסמכה לכשתאושר תאפשר בחוק למשרד הבריאות להעביר לשב"כ בקשה לקבלת סיוע, ובלבד שמספר החולים החדשים, ביום הנתון או בזה שקדם לו, היה גבוה מ-200 איש.

בנוסף, במסגרת הצעת החוק, יחוייב משרד הבריאות להשיק גם את המגן 2 – האפליקציה לאיתור מגע עם חולים – תוך שבוע מיום פרסום החוק, להפיץ אותה ולקדם את השימוש בה בקרב הציבור הרחב.

עוד נקבע בהצעת החוק כי אדם שקיבל הודעה על כך שהיה במגע קרוב עם חולה, ומחויב בבידוד, יהיה רשאי לפנות למשרד הבריאות בבקשה לבחינה חוזרת של הנתונים שעל בסיסם התקבלה ההודעה. נקבע כי המשרד מחויב להשיב להשגות אלו באופן מנומק ובהקדם האפשרי, ולא יאוחר מיממה לאחר הגשתה.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צבי האוזר, הציג את ההצעה ואמר: "הסדר הקבע, שונה מאותם הסדרים זמניים קודמים, הוא מרוסן הרבה יותר והוא מידתי. כלי השב"כ איננו כלי שאמור לעמוד לרשות רשות מבצעת בלחימה או במאבקה בהתפרצות של מגפה. לכן כדי להפעילו צריכה להיות החלטת ממשלה בדבר, ההחלטה הזאת היא החלטה מוגבלת ל-21 יום. היא צריכה להסתמך על המלצות של צוות שרים ייעודי, שתחום בבקיאותו והתמחותו בנושא של הקורונה".

האוזר – שאמר בדיונים קודמים כי עדיף השימוש באפליקציה אזרחית, דוגמת המגן – הרחיב כי "הוספנו מעטפת של ביקורת פרלמנטרית הדוקה, שכן הכנסת וועדת החוץ והביטחון, הלכה למעשה בכל רגע נתון, יכולה כמעט להיכנס ובעצם לא לאשר את אותה החלטת הממשלה או לקצוב אותה בזמן אחר. אנחנו הוספנו מנגנון אובייקטיבי נוסף. זאת אומרת, לא רק התרשמותה, נגדיר את זה, הסובייקטיבית של הרשות המבצעת שצריך לעשות שימוש, אלא הוספנו מנגנון אובייקטיבי ברור לציבור, מעין ניצרה נוספת שאומרת; 200 חולים חדשים ביום".

עבר בקריאה ראשונה: שירות חיוני יוכל להינתן גם מרחוק במצב חירום

בתוך כך, הכנסת אישרה אתמול בקריאה ראשונה כי במצב חירום, שירות חיוני יוכל להינתן גם מרחוק. בהצעת החוק למתן שירותים חיוניים מרחוק (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה), התש"ף-2020 תמכו 9 חברי כנסת ולא היו לה מתנגדים. 

החוק מציע  להסמיך את הגורם הממונה לקבוע כי בתקופת תוקפה של הכרזה על מצב חירום בשל התפרצות נגיף הקורונה, שירות חיוני שנועד להבטיח את ביטחונו התעסוקתי, הכלכלי או הסוציאלי של אדם, הניתן בידי גוף ציבורי, שהדין הקיים אינו מאפשר את מתן השירות מרחוק – יינתן כשירות מרחוק. עוד הוצע לעגן כהוראת שעה את ההסדר שנקבע בתקנות שעות חירום ביחס להסכמת הלקוח לחוזה כרטיסי חיוב בחתימתו, וכן הוצע להקנות לוועדה מועדות הכנסת את הסמכות, הנתונה כיום בידי ועדת הכנסת המשותפת, לקבוע תקנות לעניין ביצוע אימות זהות באמצעות אמצעי זיהוי ביומטריים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים