כיצד משפיעה הקורונה על המנמ"רים?

פאנל שנערך במפגש של הפורומים C3 ו-C6 מבית אנשים ומחשבים עסק בהשפעות של הקורונה על המחשוב בארגונים: תוכניות העבודה, ההשקעות והמעבר לעבודה מהבית

הכתיבה אילוצים לפעולה נרחבת ותובענית של שע"מ. הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

הקורונה היא ללא ספק אחת התקופות היותר מאתגרות בעבודה של המנמ"רים, שהיו צריכים להיערך למעבר לעבודה מהבית, לצד המשך העבודה הרציפה של הארגון שלהם. במפגש של C3 ו-C6 – פורומי המנמ"רים ומנהלי התשתיות של אנשים ומחשבים, שהתקיים באחרונה, נערך פאנל שדן בהשפעת הקורונה על תוכניות העבודה שלהם, האם השתנו תקציבי המחשוב שלהם וכיצד הם מתמודדים עם אתגרי העבודה מרחוק, שהקורונה העצימה אותם. את הפאנל הנחה רונן זרצקי, יו"ר שני הפורומים ומנכ"ל חברת הייעוץ BSD-IT.

משתתפי הפאנל היו: אתי בן זאב, משנה למנכ"ל בנק הפועלים; ליאורה בן אפרים, מנהלת שע"מ – זרוע המחשוב של רשות המסים; שמעונה נווה, שהודיעה בחודש שעבר על פרישתה מתפקיד סמנכ"לית מערכות המידע והדיגיטל של קבוצת לובינסקי; שי גוטמן, סמנכ"ל הטכנולוגיה והחדשנות של UPS; וחיים אינגר, מנהל התשתיות של כלל. בכתבה זו מובאים דבריהן של בן זאב ואפרים. דברי יתר המשתתפים יובאו בהמשך השבוע.

"המשבר חידד את הצורך בהשקעות בדיגיטל בבנק הפועלים"

זרצקי שאל את המשתתפים מספר שאלות זהות. אחת מהן עסקה בהשפעת הקורונה על תקציבי המחשוב של הארגון. בן זאב אמרה כי "הקורונה חיזקה את הכיוונים האסטרטגיים שבנק הפועלים התחיל ללכת אליהם לפני זמן מה: הבנק מקדם מזה שנים את פעילות הדיגיטל עבור הלקוחות, והמשבר חידד עוד יותר את הצורך בהשקעות סביב נושא זה. כך גם תחומי הדטה והבינה המלאכותית, שאנחנו משקיעים בהם רבות. משבר הקורונה חידד את הצורך בהשקעה בתחומים אלה. בנוסף, בתקופת המשבר האצנו את השימוש שלנו ברובוטיקה לטובת פתרונות שהיינו צריכים ליישם במהירות, כמו דחיית תשלומי משכנתאות בהיקפים עצומים".

"מלבד הנושאים הגדולים הללו, המשבר האיץ תהליכים שבזמן רגיל היו לוקחים יותר זמן, כמו זימון תורים מראש. אם לפני משבר הקורונה התוכנית הייתה ש-30% מהתורים יזומנו עוד לפני ההגעה לסניף, החודש הנתון הגיע ל-80%", ציינה.

אתי בן זאב, משנה למנכ"ל בנק הפועלים. צילום: פלי הנמר

אתי בן זאב, משנה למנכ"ל בנק הפועלים. צילום: פלי הנמר

המשתתפים נשאלו גם על השפעות המעבר לעבודה מהבית על הארגון. בהקשר זה אמרה בן זאב כי "בעבר, התעשייה הבנקאית בישראל מיעטה לאפשר עבודה מהבית, מלבד גישה למיילים למי שזקוק לכך או טיפול בתקלות – אבל לא לטובת עבודה רציפה. בזכות המשבר הקמנו בתוך שלושה שבועות תשתיות מתאימות וכעת, 40% מעובדי הבנק יכולים לעבוד מרחוק. אלפי עובדים מכל מחלקות הבנק יכולים להמשיך להיות מחוברים ולתת שירות ללקוחות גם מהבית".

"לתפיסתנו", ציינה, "עבודה מרחוק היא לא רק יכולת טכנולוגית. זה שינוי של תרבות עבודה. צריך לדעת לנהל עבודה של עובדים מרחוק, וסיפקנו למנהלים כלים כדי שהם יוכלו לעשות זאת, כגון זום וסקייפ לניהול שיחות ועידה בווידיאו; הרחבנו את השימוש בג'ירה ככלי לניהול משימות; אימצנו כלים משלימים לקולבורציה; והטמענו יכולות נוספות. בנוסף, השקענו במתן כלים למנהלים באזורים "רכים" יותר – כלים לחיזוק המחוברות של העובדים, הנגשת פלטפורמות למידה והתפתחות מרחוק, פיתוח תוכניות הכשרה מרחוק ועוד. סקרים מקיפים שביצענו הוכיחו שהפרודוקטיביות לא נפגעה כתוצאה מהעבודה מרחוק ואף עלתה, וזאת לצד עלייה בשביעות הרצון. קיבלנו החלטה להמשיך לפתח את יכולת העבודה מרחוק, לשמר אותה גם לתקופת שגרה ולהפוך אותה לחלק מתרבות העבודה שלנו – וזה בהחלט דבר שלא יכולים היינו לצפות לפני המשבר".

"תקופת הקורונה – המחשה של קריטיות המחשוב לרשות המסים"

בן אפרים השיבה לשאלה לגבי תוכניות העבודה באומרה כי "המחשוב זכה בתקופת הקורונה להמחשה של הקריטיות שלו לרשות המסים. עובדי המחשוב הוגדרו כחיוניים. הנהלות הבינו שהמחשוב חיוני לא רק לצרכי תפעול שוטף, אלא גם למתן מענה מהיר לדיגיטציה של שירותים, הקמת שירותים חדשים והחלפת שירותים או מודלים עסקיים – במהירות ובשיטה אג'ילית".

"לצמד האפשור של התפקיד המסורתי של גביית המסים, שע"מ הפך לגוף שמאפשר לרשות המסים לחלק מענקים לציבור. נערכנו בזמן קצר במיוחד, באמצעות תשתית דיגיטלית, לבצע העברות של מיליארדי שקלים לעצמאים ועסקים שנפגעו מהקורונה. לפי תחזית המחלה, נראה שתפקידנו זה ימשיך גם לתוך 2021", ציינה.

ליאורה בן אפרים, מנהלת שע"מ. צילום: מקס מורן

ליאורה בן אפרים, מנהלת שע"מ. צילום: מקס מורן

באשר לעבודה מהבית, בן אפרים אמרה כי "שע"מ היא גוף ממשלתי, שנתון לכללי נציבות שירות המדינה. עם זאת, גם אצלנו, על מנת לשמור על בריאות העובדים ועל ההמשכיות התפקודית, נערכנו לעבודה מאסיבית מהבית. הדבר בא לידי ביטוי בהרחבת יכולות ה-VDI, כך שיאפשרו לעובדים, ובכלל זה לתוכניתנים, עבודה שקופה גם מהבית, תוך דגש על אבטחת המידע, לאור הסיכונים הגדלים בתקופה רגישה זו. כמו כן, הוא בא לידי ביטוי באמצעי עבודה שיתופית – שיתוף מסך, שיחות ועידה בווידיאו ובקול, ועוד".

"עוד נושא שחשיבותו מתחדדת הוא הדגש על כך שתשתית ההתאוששות מאסון תהיה מלאה וזמינה, ותשרת לא רק את צרכי הארגון הנוכחיים, אלא גם צרכים עתידיים שנגזרים מטרנספורמציה דיגיטלית מזורזת, כתוצאה מהקורונה", הוסיפה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים