מצעד הגאווה של ההיי-טק

להט"בים.ות היי-טקיסטים.ות מספרים.ות: איך זה להיות להט"ב בהיי-טק? האם יש אפליה בענף? ומה ארגונים צריכים לעשות כדי לשפר? פרויקט לחודש הגאווה ● חלק א'

האם יש מספיק גאווה בהיי-טק? אילוסטרציה: BigStock

תומר אליאס, דירקטור ניהול מוצר ב-BigID

מה זו גאווה בשבילך? "להיות מי שאני ולהרגיש בנוח עם זה. הגאווה שלי היא חלק מהגדרת הזהות שלי, באותה המידה שאני מגדיר את עצמי ישראלי".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד? "הגעתי ל-BigID כמועסק ה-18 בחברה ויצאתי מהארון עוד בקורות החיים שלי. חודשיים אחרי תחילת העבודה ב-BigID החברה תרמה סכום נכבד לאירוע חודש הגאווה שהפקתי במסגרת LGBTech (ארגון למען להט"בים במקומות עבודה, שהתחיל מההיי-טק – י"ה), וכך גם קרה בשנה שעברה.

את המשרות הפתוחות בחברה אנחנו מפרסמים בין חברי הקהילה הגאה, והחברה דואגת שכולם.ן ירגישו בנוח במקום העבודה, בין אם את.ה להט"ב.ית, דתי.יה, עולה חדש.ה וכל מיעוט באשר הוא".

תומר אליאס, דירקטור ניהול מוצר ב-BigID. צילום: שי דיוויס

תומר אליאס, דירקטור ניהול מוצר ב-BigID. צילום: שי דיוויס

האם יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? "חד משמעית כן. זה משהו שמנסים למגר באמצעות חינוך, הכשרות ומדיניות של אפס סובלנות, אבל מסקר שבוצע על ידי LGBTech בשנה האחרונה עולה כי 68% מחברי.ות הקהילה הגאה חוששים.ות לצאת מהארון במקום העבודה מחשש לאפליה או הטרדה, וזה כולל את ההיי-טק. הקהילה הגאה היא 10% מכלל האוכלוסייה בישראל ואני רואה תת ייצוג של להט"בים.ות מחוץ לארון בתפקידי מפתח בחברות ההיי-טק בישראל, וזה מתחדד כשמדובר על האוכלוסיות הטרנסג'נדרית, ביסקסואלית, פאנסקסואלית, פולי וקווירית – איפה הם.ן? ככל הנראה בארון, מחשש לאפליה ואי קידום, אם הם.ן בכלל מועסקים.ות – רובם.ן לא".

מה צריך לעשות כדי לשפר? "השיפור יגיע משני כיוונים: מלמעלה למטה ומלמטה למעלה. פעם מכיוון ההנהלה ומשאבי האנוש, שיובילו אג'נדה של אפס סובלנות ללהט"בפוביה ומתוך הבנת צרכי המועסקים יקדמו תהליכי גיוס ושימור, מתוך הבנה שמגוון הוא מצב של Win-Win, ופעם מכיוון העובדים, שיעזרו לארגון שמעסיק אותם.ן לזהות את הצרכים והמקומות שבהם ניתן לעשות יותר בכדי לגרום לא.נשים להרגיש בנוח, ללא חשש מאפליה, מניעת קידום והקנטות".

נועה כנר, מנהלת פיתוח ב-Chegg ישראל

מה זו גאווה בשבילך? "החופש להיות מי שאני ובכך לפתוח דלת גם לאחרים להיות מי שהם.ן. הזכות הבסיסית לשוויון זכויות ולחיים נטולי ארונות וסודות. הכרה ביופי של המגוון האנושי וחגיגה של הזכות הבסיסית לאהוב".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה את עובדת? "Chegg מיישמת אג׳נדה שלמה של חגיגת המגוון האנושי, ובכלל זה פנייה לכל סוגי המשפחות באירועי החברה וציון חודש הגאווה בשלל אירועים ופעילויות. הכי חשוב הוא האווירה המכילה, המאפשרת לכל אחד ואחת בחברה להיות הוא.היא, ללא צורך בהסתרה. מגוון זה לא עוד מושג, זה דרך חיים".

נועה כנר, מנהלת פיתוח ב-Chegg ישראל. צילום: יח"צ

נועה כנר, מנהלת פיתוח ב-Chegg ישראל. צילום: יח"צ

האם יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? "גם בתחום זה, ההיי-טק מוביל וברובו תורם למאבק הקהילה. כן חשתי אפליה, היא תמיד הייתה מאחורי גבי או עטופה בשאלות לכאורה תמימות. דוגמה לכך הייתה שמישהו שעבד איתי טרח לספר לחברה שלי שהוא מופתע, שאני דווקא נחמדה למרות שאני לסבית. עצוב שזה עדיין לגיטימי לדבר כך".

מה ניתן לשפר? "חברות צריכות לקחת מקום יותר אקטיבי בשמירה על סביבת עבודה תומכת ובעזרה בגיוס של טרנסג׳נדרים.ות, שמהווים אחת הקבוצות המודרות ביותר, וזה דורש תיקון".

מיכאל תדמור, ראש צוות במחלקת פיתוח ב-NSO

מה זו גאווה בשבילך? "גאווה בשבילי זו התחושה שאני יכול להיות מי שאני. למשל, כשאני יוצא מהבית עם בן זוגי והבן שלנו לפגוש משפחה, חברים או סתם לשבת במסעדה ויכול להרגיש הכי נורמלי בעולם, אני לא מרגיש צורך להסתתר ולא להסתיר מהעולם את מה שיש לי בבית".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד? "במקומות עבודה קודמים לא הרגשתי בנוח לשתף ולא קיבלתי תחושה של פתיחות. זאת, בניגוד לחוויה שלי ב-NSO, שם שיתפתי כבר ביום הראשון וזאת הייתה תחושה מעולה – גם מצד החברה וגם מצד החברים למשרד. אני יושב בארוחת צהרים עם החברים לצוות, מדבר על המשפחה שלי בצורה הכי רגילה שיש, מרגיש שייך. בנוסף, כשיצאנו לתהליך הפונדקאות בארצות הברית זכיתי לתמיכה ושיתוף פעולה מלא מצד החברה. זה בא לידי ביטוי במתן הזמן שנדרש לטובת התהליך, בחופשת לידה של מספר חודשים, בקשר שנשמר לאורך התקופה ובעיקר בהרגשה המדהימה שיש מקום שמחכה לי עם זרועות פתוחות, וזה לא מובן מאליו".

מיכאל תדמור, ראש צוות במחלקת פיתוח ב-NSO. צילום: יח"צ

מיכאל תדמור, ראש צוות במחלקת פיתוח ב-NSO. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש אפלייה בהיי-טק? כיצד ניתן לשפר? "למזלי, לא נתקלתי באחת כזאת, אבל הרצאות או סדנאות בנושא סובלנות וקבלת האחר והשונה יביאו לשינוי תפיסתי והתנהגותי בחברה הישראלית ומן הסתם, ישפיעו גם על מקומות העבודה".

תומר אורנשטיין, סמנכ"ל הכספים של SQLink

מה זו גאווה בשבילך? "להיות מי שאני".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד? "SQLink היא חברה שמאמינה בשוויון הזדמנויות לכולם ומסתכלת רק על שיקולים מקצועיים. לראייה, בתוך כמה שנים התקדמתי מתפקיד כלכלן למנהל המחלקה הכלכלית, ובהמשך לסמנכ"ל כספים. אגב, אני לא הסמנכ"ל היחיד הגאה בחברה ובאופן כללי, אנחנו מעסיקים עובדים מכל קצוות הקשת".

תומר אורנשטיין, סמנכ"ל הכספים של SQLink. צילום: אפרת קופר

תומר אורנשטיין, סמנכ"ל הכספים של SQLink. צילום: אפרת קופר

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? "אני לא חושב. ייתכן שקיימת אפליה נקודתית, אבל בטח שלא תופעה רחבה – לא בהיי-טק ולא בכלל. יחד עם זאת, קיימות אוכלוסיות מסוימות בקהילה שייתכן שסובלות מכך, ואת התופעות האלה בהחלט צריך למגר.

לא ניתן להתעלם מהשינוי החיובי שהעולם עובר בכל הקשור למגדריות ולקבלת האחר והשונה, וזה בא לידי ביטוי גם בעולם ההיי-טק. נכון שאנחנו רחוקים משלמות, אבל אני בוחר להסתכל על חצי הכוס המלאה".

אייזק אליהו, מנהל הצלחת לקוח באטרה

מה זו גאווה בשבילך? "הנקודה שבה אדם סוף סוף מקבל את עצמו. יותר מכל דבר אחר, גאווה היא עניין של השלמה עם מי שאתה. בעוד שלחלקנו יכול לקחת חיים שלמים להגיע לנקודת ההשלמה הזו, ברי המזל שמגיעים אליה מבינים שאם יש להם גאווה במי שהם, זה גם מקרין לאלה שסובבים אותם ומשפיע עליהם לחיות גם הם בהשלמה ובגאווה".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד? "הגאווה מורגשת באטרה בכל נים של התרבות הארגונית. זה לא בא לידי ביטוי בסממנים חיצוניים כמו דגלים, עוגות בצבעי הקשת או חגיגות ביוני, אלא באופן עמוק, בתרבות שמעודדת את עובדיה לדבר פתוח האחד עם השני, לבנות קשרים, לבחון בכל יום מחדש את ה-'נורמה' ולקחת סיכונים. כשזו המנטליות של החברה, האופן שבו התרבות הארגונית מיושמת באטרה זה המקום שבו אני פוגש את הגאווה".

אייזק אליהו, מנהל הצלחת לקוח באטרה. צילום: יח"צ

אייזק אליהו, מנהל הצלחת לקוח באטרה. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? "באופן אישי מעולם לא חוויתי אפליה במקום העבודה. בשתי חברות ההיי-טק שבהן יצא לי לעבוד לא הרגשתי יוצא דופן ביחס ליתר העובדים. יחד עם זאת, אני יודע שזו לא בהכרח הייתה החוויה של אחרים.

מקורה של אפליה באנשים ו/או מנהלים שלא יודעים כיצד להתמודד עם אנשים שונים מהם ושמבטאים את עצמם באופן פתוח יותר מהם. אני מאמין שזוהי האחריות שלנו להמשיך ולהיות מי שאנחנו, ולהמשיך לאתגר ולחנך את אלה שלא מבינים אותנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים