"המורים מאמצים טכנולוגיות מיידית; מי שמע על זום בספטמבר?"

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, סיפרה כיצד הלמידה מרחוק בזמן הקורונה השפיעה על עובדי ההוראה, ודיברה על ההיערכות ללימוד משולב - דיגיטלי ובכיתות

יפה בן דוד, מזכ''לית הסתדרות המורים. צילום: ניב קנטור

"ההוראה מרחוק עשתה קפיצת דרך משמעותית בזמן הקורונה. זו הפעם הראשונה שבה מערכת החינוך עברה בן לילה ללמידה מרחוק ועובדי ההוראה הוכיחו שהם יודעים לשלב טכנולוגיות חדשות בזמן אפס. מי שמע בתחילת ספטמבר על זום?", אמרה יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים.

בן דוד דיברה בוובינר למידה מרחוק של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה בשיתוף קרן אתנה. הכנס התנהל בשיא המאבק של משרד החינוך נגד המורים בחטיבות ובתיכונים סביב העבודה בחופש הגדול. בית הדין לעבודה הכריע בסוף השבוע לטובת המורים, כך שבבתי הספר העל יסודיים שנת הלימודים כבר הסתיימה ובאלה היסודיים, שבהם מלמדים מרבית המורים שבן דוד מייצגת, היא תסתיים ב-30 ביוני.

בדבריה התייחסה בן דוד להתגייסותם של המורים בזמן הקורונה וטענה כי רוב הביקורת שהושמעה כלפיהם לא הייתה צודקת. "המורים התגייסו כולם למשימה", אמרה. "שילבנו את כל האמצעים הטכנולוגים שעמדו לרשותנו, ובראשם הזום. תמיד ידענו שלמידה מרחוק מייצרת חוויה טובה רק כאשר יש קשר דו כיווני בין המורה לתלמיד".

עוד היא ציינה ש-"אנחנו מצויים בתקופה מאתגרת שבה אנחנו מעצבים את תהליכי הלמידה מחדש. בעתיד, יהיה שילוב בין לימודים בכיתה ללימודים מקוונים. עובדי הוראה מוכנים לקראת השיטה העבודה הזאת. בין אם מדובר בלמידה בכיתה או מרחוק, תמיד יישמר הקשר האנושי".

"חוסר פרגון לא מובן"

דובר נוסף בוובינר היה ד"ר עופר רימון, ראש מינהל טכנולוגיה ומנמ"ר משרד החינוך, שהיה אחראי על מערך הלמידה מרחוק לתלמידי ישראל. לדבריו, "המערך עבד בהצלחה בזמן הקורונה, קודם כל בזכות המורים, המנהלים ובתי הספר, ולא רק בגלל הטכנולוגיה ואמצעי הקצה. מה שהצלחנו לעשות במשך חודשיים הקפיץ אותנו לדברים שהיינו אמורים לעשות בעוד שנתיים. הקורונה הכריעה חד משמעית בוויכוח האם בעקבות התפתחות המדיה והדיגיטל לא יצטרכו יותר מורים. הוכח בוודאות שתפקיד המורה בעידן הטכנולוגי רק מתעצם. אי אפשר בלי המורים".

הוא ציין שהמעבר ללמידה מרחוק כמעט בן לילה התאפשר בזכות ההיערכות לכך, שקיימת במשרד מזה עשור. "הפעילות בזמן הקורונה התבססה על תכניות שהופעלו כבר ב-2010 בבתי ספר שתוקשבו ומציאת פתרונות לכאלה שעדיין לא תוקשבו, תוכן דיגיטלי, פורטל עם תוכן פדגוגי עשיר ותכנים שמיועדים לשיתוף לבתי הספר שעובדים בסביבות ענן", אמר.

ד''ר עופר רימון, ראש מינהל טכנולוגיה ומנמ"ר משרד החינוך. צילום: ניב קנטור

ד"ר עופר רימון, ראש מינהל טכנולוגיה ומנמ"ר משרד החינוך. צילום: ניב קנטור

לדברי רימון, בהחלטה על המעבר ללמידה מרחוק היו למשרד שתי מטרות: לייצר לכל תלמיד סדר יום עם מערכת שעות, וכן ליצור רגיעה ולסייע למשפחות שהיו בבית בזמן ההסגר. עוד הוא אמר כי "כל הורה שיש לו ילד שלמד בלמידה מרחוק ראה באופן ממוקד את המורה ואת המאמצים שהוא משקיע עבור התלמידים – וזה היה חשוב".

רימון קבל על "הפער העצום והבלתי מובן" שהיה, לדבריו, בין התודות שניתנו לרופאים ולעובדי מערכת הבריאות – ובצדק, לבין חוסר הפרגון (לצד אלה שכן פרגנו) למורים, "שהתגייסו כולם למען המטרה, למען התלמידים שלהם. כך, למשל, אנחנו אוספים כעת את הנתונים ורואים שבניגוד למה שטענו, כל הילדים מכל שכבות הסוציו-אקונומיות למדו בצורה סינכרונית או א-סינכרונית, ללא יוצא מן הכלל. 85% מהמורים היו בתקשורת סינכרונית עם תלמידיהם".

כראייה לשביעות הרצון של עובדי ההוראה מהלמידה מרחוק, הוא ציין ש-"בסקר שנערך בקרב המנהלים והמורים, רובם ביקשו להמשיך לשלב אותה בשנת הלימודים הבאה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים