בגלל הקורונה: סיבוב חדש במאבק AWS-אורקל

הפעם מתנצחות שתי חברות הענק על המחירים בשוק שירותי הענן ● המאבק החריף לאור הבחירה של זום באורקל, ולא בספקית המובילה בשוק הענן, AWS

מי תנצח ב-"קרב האגרוף" בין AWS לאורקל? צילום אילוסטרציה: BigStock

במשך שנים, מיקרוסופט ומי שייסד אותה ועמד בראשה, ביל גייטס, היו הנמסיס של לארי אליסון, מייסד אורקל. אלא שלפני כמה שנים, ב-2013, נפל דבר: שתי ענקיות הטכנולוגיה החלו לשתף פעולה, ומוצרי אורקל הותאמו להפעלה בסביבות הענן והשרתים של מיקרוסופט. כך, לאליסון "נותרו" שני אויבים: מארק בניוף, מנכ"ל ומייסד סיילספורס, ולשעבר בכיר באורקל, והמובילה בענן, AWS. המאבק בין אורקל לחברת הענן של אמזון קיבל באחרונה דחיפה, על רקע משבר הקורונה.

למרבה ההפתעה, בחודש שעבר, כשזום, פלטפורמת שיחות הוועידה בווידיאו, שצברה הרבה פופולריות בתקופת הקורונה, הכריזה על חוזה חדש לשירותי ענן, זה לא היה עם הספקיות הקיימות שלה, אמזון ומיקרוסופט, וגם לא עם גוגל. במקומן, זום עברה לענקית ה-IT שנשכחה במרוץ בין ספקיות הענן הגדולות – אורקל. שבועיים לאחר מכן, אורקל הודיעה כי 8X8, ספקית פלטפורמת שירותי תקשורת מבוססי VoIP, עברה לענן שלה. הסיבה, לטענתה, היא חיסכון של 80% בהשוואה ל-AWS.

"מלחמת מחירים מסוג חדש"

מגפת הקורונה מניעה ארגונים לקצץ בעלויות ולצד זה מעצימה את המגמה של עבודה מרחוק, על הענן. אנליסטים ציינו כי המהלכים של אורקל עשויים להביא למרוץ חדש להורדת מחירים בקרב ספקיות הענן. לדברי דיפאק מוהן, אנליסט בכיר לתחום ב-IDC, "הקורונה והאימוץ הגדל של שירותי ענן ימקדו את המבט על המחיר. זו מלחמת מחירים מסוג חדש".

דייב ברטולטי, אנליסט בפורסטר, אמר כי "הורדת מחירים היא הדרך שבה חברות IT ותיקות, דוגמת אורקל, מנסות להשיג נתח שוק, והמצב מקבל משנה תוקף בעת הזו, כאשר עלויות ה-IT נבחנות תחת זכוכית מגדלת. כשהמצב הכלכלי לא שפיר, המחיר מדבר".

נתח שוק קטן בענן - בגלל ההתנגדות המוקדמת של ארי אליסון לכניסה של אורקל לשוק זה. צילום: יח"צ

נתח שוק קטן בענן – בגלל ההתנגדות המוקדמת של ארי אליסון לכניסה של אורקל לשוק זה. צילום: יח"צ

אליסון התנגד בעבר למגמת הענן. בשל כך, אורקל נכנסה לתחום באיחור יחסי, וכעת היא אוחזת רק ב-2% מנתח השוק העולמי. זאת, לעומת 32% של AWS, כשהסיבה העיקרית לנתח זה היא היותה חלוצה בתחום. אחריה נמצאות מיקרוסופט עם Azure וגוגל, המדורגת שלישית בשוק.

יחסי (בעיקר) שנאה

לא יותר מדי אהבה שוררת בין שתי ענקיות הטכנולוגיה, AWS ואורקל. מארק הרד המנוח, שהיה מנכ"ל משותף באורקל, אמר ב-2017 כי "תשתית הענן של AWS היא ישנה". אנדי ג'סי, מנכ"ל חברת הענן של אמזון, אמר בתגובה כי לאורקל יש מחירים גבוהים וחוזים המחייבים לטווח ארוך, ו-"ללקוחות שלה נמאס מזה". בכנס הלקוחות השנתי של החברה באותה השנה ג'סי מתח ביקורת על אורקל והציג קריקטורה שבה אליסון הוא הבריון השכונתי.

ככלל, בשלוש השנים האחרונות, בכנסים השנתיים של שתי החברות הופרחו לאוויר ביקורות ועקיצות הדדיות, איש על רעהו וחברה על הענן של המתחרה, תוך הצגת מבחני ביצועים ומדדי תמחור.

הקשר של דונלד טראמפ

באחרונה אורקל חשפה כי היא זו שעמדה מאחורי הצעה משותפת עם מיקרוסופט לזכייה בחוזה הענק למחשוב הענן של הפנטגון, בשווי של 10 מיליארד דולר. אף שהיא יצאה מהמרוץ בשלב מוקדם יחסית, אורקל הובילה את המאבק על המכרז ונגד AWS. למכרז הגיעו שתי מתמודדות סופיות, AWS ומיקרוסופט. ההצעה המשותפת של אורקל ומיקרוסופט נפלה, לאחר שמשרד ההגנה האמריקני הודיע כי את הפרויקט תבצע ספקית ענן יחידה. מיקרוסופט הציעה הצעה לבד ולמרבה ההפתעה ובניגוד לתחזיות, היא זו שזכתה במכרז. הקרב טרם הסתיים, הפרויקט הוקפא לכמה חודשים והמאבקים בין AWS לענקית מרדמונד נמשכים בערוצים המשפטיים.

לא חבר של טראמפ. ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

לא חבר של טראמפ. ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

אחרי הכול, מדובר גם במאבקים אישיים. אליסון, כמו צפרא כץ, מנכ"לית משותפת באורקל, מקורבים לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. אליסון אף הציע באחרונה את השירותים של אורקל לממשל האמריקני לטובת המאבק בקורונה ומציאת תרופה לנגיף. מנגד, ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון, הוא יעד פופולרי לציוצי טוויטר נזעמים של טראמפ – הן כי הוא הבעלים של אמזון והן כי הוא הבעלים (באופן פרטי) של הוושינגטון פוסט, שמהווה, לפי הנשיא האמריקני, חלק מ-"תקשורת הפייק ניוז", שהוא אוהב לחבוט בה.

מעבר לכל המאבקים, האנליסטים תמימי דעה על כך שלאורקל יש דרך ארוכה לעבור כדי לערער על ההובלה של AWS בענן. על הזכייה של אורקל בלקוחות זום ו-8X8 אמר טד צ'מברליין, אנליסט בגרטנר, כי "עבור AWS, זו מכה קלילה בכנף".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים