למה ראש ממשלת הודו "סינן" את ג'ף בזוס?

מייסד ומנכ"ל אמזון הגיע למדינה לביקור קצר, כדי לקדם את עסקי הענקית שלו בה, אבל לפי דיווחים, על אף שהיה אמור להיפגש עם ראש הממשלה מודי, הפגישה לא יצאה אל הפועל ● בזוס גם נתקל במחאה נגד אמזון, אבל ככל הנראה זו לא הסיבה לאי-קיום הפגישה

ממשלו מתכנן חרם קריפטו במדינה?. ראש הממשלה ההודי, נרנדרה מודי. צילום: BigStock

מייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, התחייב ביום ו' ליצור מיליון מקומות עבודה חדשים בהודו, במכתב פרידה מהמדינה. הוא עשה זאת בסיומו של ביקור לא פשוט בכלל, בן שלושה ימים בסך הכל, במדינה. ביקור הפתע, על פי הדיווחים, כלל "סינון" דרמטי ומביך למדי של האיש העשיר בתבל על ידי ראש הממשלה ההודי, נרנדרה מודי.

אבל עוד לפני כן, רבבות סוחרים קטנים ביצעו הפגנות כנגד אמזון ובזוס, במהלך ביקורו במדינה, שמהווה שוק עצום בפוטנציה לעסקי ענקית הקמעונאות אונליין.

הדברים הגיעו במקביל לכך שהרשויות המקומיות השיקו בדיקת הגבלים עסקיים לחברת המסחר האלקטרוני האמריקנית מסיאטל, ולמתחרתה העיקרית פליפקארט, שנמצאת בבעלות וולמארט, גם היא מארה"ב.

שר מממשלת מודי ביטל את הודעתו של בזוס כי אמזון תשקיע מיליארד דולר במדינה באומרו שהענקית גם גורמת להפסדים קשים במדינה, וחבר מפלגת השלטון המובילה העביר גם ביקורת על בעלותו של בזוס בוושינגטון פוסט.

מנכ"ל ומייסד אמזון והאיש העשיר בעולם. ג'ף בזוס. איור: BigStock

מנכ"ל ומייסד אמזון והאיש העשיר בעולם. ג'ף בזוס. איור: BigStock צילום: BigStock

הבטחות להשקעות, ליצירת משרות ולמסחר ענף עם הודו

"אני מתאהב יותר בהודו בכל פעם שאני חוזר לכאן. האנרגיה האינסופית, החדשנות וקבלת הפנים של האנשים ההודים תמיד מעוררים בי השראה", השתפך בזוס במכתב שבו נפרד מהמדינה, ושפורסם באתר האינטרנט המקומי של אמזון ביום ו'.

לדברי האיש העשיר בתבל במכתבו, החברה הענקית בהובלתו תשקיע מיליארד דולר ב"דיגיטציה של עסקי מיקרו ועסקים קטנים בערים, עיירות וכפרים ברחבי הודו". בזוס הוסיף ונדר כי אמזון תייצא 10 מיליארד דולר של מוצרים מתוצרת הודו מדי שנה, ותיצור מיליון מקומות עבודה חדשים בעבור המדינה עד 2025.

אמזון השקיעה רבות בהודו ומציעה סחורות אונליין ובידור לשוק הצרכנים העצום, המונה כ-1.3 מיליארד בני אדם, ושבו היא מוכרת, לדוגמה, מנוי שנתי ל-Amazon Prime בסכום מדהים של 999 רופי בלבד, שהם כ-14 דולרים.

ואולם אמזון ו-וולמארט – שרכשה את פליפקארט ב-16 מיליארד דולר בשנת 2018 – הואשמו כי גרמו לחברות קטנות להיזרק אל מחוץ לשוק העסקים משום שמכרו סחורה מוזלת באופן קיצוני, ממש במחירי הפסד, בכדי לזכות בנתח מהשוק האדיר.

סוחרים קטנים נתפשים כחשובים למפלגת השלטון של מודי, המכונה מפלגת העם, בהאראטיה ג'נאטה או ה-BJP, שזכתה בקדנציה שנייה בבחירות אשתקד, ואף חיזקה את כוחה.

על פי הדיווחים, בזוס רצה פגישה עם ראש הממשלה מודי במהלך ביקורו – כמו גם פגישה עם כוכבי ומשפיעני בוליווד במומבאי – אך לא היה ברור אם הוא פגש לבסוף חבר כלשהו בממשלה. חלק מהדיווחים טוענים שלבזוס אף הובטח שיפגש עם מודי, אך הוא "סונן" ממש ברגע האחרון.

בהמלך הביקור גורמים בממשל אישרו לסוכנות הידיעות IANS כי מודי לא ייפגש עם בזוס, אולם סירבו למסור פרטים מדויקים לגבי הסיבה שבגינה לא נערכה הפגישה.

בהודו לא אוהבים את הביקורת של הוושינגטון פוסט

למרות החשדות הטבעיים שהסיבה היא הזעם העממי של הסוחרים שפגישה שכזו עלולה ללבות, המקורות דווקא רמזו כי הכתף הקרה שהופנתה לבזוס לא קשורה באמת להפגנות נגד אמזון – שארגנה קונפדרציית הסחר של הודו, ה-CAIT (ר"ת The Confederation of All India Traders), המייצגת 70 מיליון קמעונאים פיזיים ו-40,000 עמותות סחר ושבהן השתתפו רבים – אלא קשורה יותר דווקא לביקורת שמתח ומותח הוושינגטון פוסט – שבבעלות בזוס – על הממשלה ההודית.

לפי הדיווחים, הממשלה ההודית זעמה במיוחד על עמדת המערכת של וושינגטון פוסט, ועל האמירות הקשות שהיא מפרסמת אודות מעשיה של ניו דלהי בחבל קשמיר.

ויג'יי צ'ותהאיוול, ראש מחלקת ענייני החוץ של ה-BJP, צוטט על ידי התקשורת המקומית כאומר שהוא "בהחלט נגד מה שהוושינגטון פוסט כותב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים