אמזון טוענת: טראמפ "השיק מתקפה מאחורי הקלעים" וחיבל בזכייתה ב-JEDI

לפי תלונה רשמית שנחשפה, הענקית מסיאטל סבורה שהנשיא סיכל, בניגוד לחוק, את זכייתה בחוזה הענן של משרד ההגנה ומבקשת לפתוח שוב את הבחירה בספקית (או יותר) של שירותי הענן לצבא

לא תארח את פארלר. AWS

בהגשה חדשה לבית המשפט האמריקני, שפורסמה אתמול (ב'), טוענת אמזון ווב סרביסז שלא זכתה בחוזה JEDI, השווה כ-10 מיליארד דולר, כתוצאה מהתקפות ציבוריות ופרטיות חוזרות ונשנות של הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, כנגד אמזון וכנגד מנכ"ל ומייסד החברה, ג'ף בזוס.

לפני מספר שבועות חשפה תלונה רשמית שהוגשה לבית המשפט האמריקני לתביעות פדרליות כי אמזון מבקשת מהמדינה לחקור מדוע הפסידה את חוזה JEDI ואת הזכות לספק מערכת ענן ממשלתית גדולה לצבא ארצות הברית – חוזה בשווי 10 מיליארד דולר שניתן לבסוף למתחרתה מיקרוסופט, שהייתה מלבד AWS המתמודדת האחרונה שנותרה במרוץ עתיר הטלטלות.

במקביל לתביעה נודע כי אמזון עתידה להעלות האשמות הקושרות באופן ישיר את הנשיא טראמפ, בחבלה בבחירתה. לפי הדיווחים, אמזון סבורה כי הדברים ניכרים בהיסטוריה של יחסי הנשיא ובזוס, שהוא גם הבעלים של הוושינגטון פוסט – אחד מגופי התקשורת הבולטים במעבירים ביקורת על הנשיא – אותו תקף הנשיא שוב ושוב, הן בטוויטר ובתקשורת והן, לדברי אמזון, "מאחורי הקלעים". החברה אומרת שמדובר במתקפה מתוכננת ומכוונת.

להפסיק את הליך יישום החוזה

אתמול התבססו הסברות הללו. בהגשה מורחבת (בת 130 עמודים) מטעמה לבית המשפט, אמזון הניחה במפורש את טענתה כי הנשיא טראמפ התערב ישירות בפרויקט של הפנטגון, דבר שאינו לגיטימי על פי החוק האמריקני. על פי ההגשה טראמפ ניצל את עמדתו מסיבות אישיות, כדי לפגוע בסיכויה לזכות במכרז הנחשק. 

דונלד טראמפ. צילום: BigStock

דונלד טראמפ. צילום: BigStock

"השאלה היא האם יש לאפשר לנשיא ארצות הברית להשתמש בתקציב משרד ההגנה (DoD) לצורך מטרות אישיות ופוליטיות משלו", נכתב בהגשה. "קשה להבין את השגיאות המהותיות והמתפשטות של DoD ובלתי אפשרי להעריך אותן בנפרד ובנבדל מהנחישות המובעת שוב ושוב במילות הנשיא עצמו, 'לדפוק את אמזון'. צדק בסיסי מחייב הערכה מחודשת של ההצעות ובחירה בזוכה חדש".

AWS קוראת כעת למשרד ההגנה, כאמור, להפסיק את הליך יישום החוזה, ולערוך סקירה נוספת של ההצעות שהוגשו. החברה טוענת שהתערבותו של טראמפ היוותה "פגם מהותי" בתהליך המכרז, ולא איפשרה ל-DoD לבחור את החברה הזוכה "באופן סביר, עקבי ובאופן הוגן ושוויוני".

החברה ציינה את הרקורד של טראמפ ויחסו לבזוס כהוכחה לכך שהנשיא, מימים ימימה, "לא שמר בסוד את סלידתו האישית" מבזוס ומבעלותו בוושינגטון פוסט, וכן שלאחר מכן, "השתמש טראמפ במשרדו" בכדי למנוע מ-AWS לזכות בחוזה כאשר "התערב ישירות בשלבים הסופיים של תהליך המכרז בן השנתיים", טוענת אמזון.

דוברת הפנטגון, אליסה סמית', הכחישה כל "השפעה חיצונית" על החלטת הענקת בנושא JEDI וסירבה להתייחס לטענות הספציפיות שהועלו בתביעה של אמזון.

הנשיא טראמפ לא הגיב לדברים.

מיקרוסופט – מתקדמת בפרויקט וטוענת "המוצר שלנו יותר טוב"

יצוין כי המחאה של אמזון על חוזה מחשוב הענן לא מנעה ממיקרוסופט להתקדם בפרויקט. למעשה, מיקרוסופט מתקדמת מהר מאז שהוכרזה כזוכה.

בראד סמית', נשיא ומנהל החטיבה המשפטית, מיקרוסופט. צילום: מיקרוסופט

בראד סמית', נשיא ומנהל החטיבה המשפטית, מיקרוסופט. צילום: מיקרוסופט

"עבדנו כל יום לפני שזכינו בחוזה ההוא בכדי לשפר את המוצר", אמר נשיא מיקרוסופט, בראד סמית', בראיון ל-CNBC שהתקיים במסגרת בפורום רייגן להגנה לאומית (Reagan National Defense Forum), שנערך בסוף השבוע האחרון. "אם כבר, אז אנחנו מתקדמים עוד יותר מהר מאז החוזה ההוא", ציין סמית'.

גם מנכ"ל AWS, אנדי ג'סי, אמר כי חוזה הענן לא נידון באופן הוגן וטען: "כשיש לך נשיא מכהן שמוכן להיות מאוד קולני שאינו אוהב חברה ומנכ"ל של אותה חברה, זה מקשה על סוכנויות ממשלתיות, כולל ה-DoD, לקבל החלטות אובייקטיביות מבלי לחשוש מפעולות תגמול. ואני חושב שזה גורם נזק ומסוכן למדינה שלנו", הסביר ג'סי בראיון ל-CNBC.

אנדי ג'סי, מנכ''ל AWS. צילום: יח"צ

אנדי ג'סי, מנכ"ל AWS. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

סמית' הגיב להערותיו אלו של ג'סי ואמר שלהיות בטוח באופן מוגזם בזכייה במירוץ טכנולוגי יכול להוביל לתוצאות לא נעימות. לדבריו, למיקרוסופט נודע כי "פעם אחר פעם" זה היה המצב – כך טען סמית', בהתייחס להנחה הרווחת לאורך כל הליך המכרז כי הוא נתפר ממש למען אמזון.

אבל סמית' ציין ששיעור טוב נוסף הוא לא להסיק שאתה לא יכול להצליח אם אתה עובד קשה יותר מהמתחרה שלך. זו הסיבה שמיקרוסופט הציבה יותר מהנדסים שעבדו "בערך שבעה ימים בשבוע במשך 13 חודשים, כדי ליצור כל הזמן מוצר טוב יותר", סיכם סמית'.

יצוין כי גם בזוס עצמו התראיין בפורום ביום א' אולם לא התייחס בדבריו ספציפית לסוגיית חוזה מחשוב הענן JEDI של הפנטגון, אלא עסק בקריאה לענקיות טכנולוגיה לא לשעות לעובדים שמתערבים בקשריהן המסחריים עם הממשלה בכלל והפנטגון בפרט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים