המגמות הבולטות בענן – לפי הישראלי הבכיר ביותר בגוגל קלאוד

אייל מנור, סגן נשיא להנדסה בגוגל קלאוד, מדבר על אג'יליות, אבטחה, ומעבר מהיר וחלק של ארגונים מאון פרמיס לענן

אייל מנור, סגן נשיא להנדסה בגוגל קלאוד. צילום: Alive coverage

כנס הלקוחות והשותפים האירופי של גוגל קלאוד, Next 19, שהתקיים בשבוע שעבר בלונדון, כלל הכרזות והשקות של מוצרים חדשים ועדכונים לכאלה קיימים. אבל מה שעוד לכד את העיניים בכנס ובתערוכה שהתלוותה אליו היה הנוכחות הישראלית. סטארט-אפים מהארץ וכמובן, ישראלים מגוגל, השתתפו באירוע והציגו ממרכולתם ומהידע שלהם.

אחד מאותם אנשים, שמחבר בין שני הדברים שהזכרתי קודם, הוא אייל מנור, סגן נשיא להנדסה בגוגל קלאוד, שמתוקף תפקידו ניתן להגדיר אותו כמהנדס הראשי בשירותי הענן של גוגל. כחלק מתפקידו, הוא הוביל את פרויקט Anthos – פלטפורמה שמאפשרת מודרניזציה של אפליקציות קיימות, בניית חדשות והרצתן מכל מקום, כלומר – בתוך הארגון (און פרמיס) או מחוצה לו. במהלך הכנס הכריזה גוגל על זמינות מלאה של שירות שלה, שמאפשר מיגרציה של ארגונים ל-Anthos.

בגוגל מציגים שני נתונים שהשיגו ארגונים שאימצו את Anthos מאז שהוא הושק לפני קצת יותר מחצי שנה: גידול של עד פי חמישה בהחזר ההשקעה וזינוק של פי 13 בזמן ההגעה של המוצר שלהם לשוק. בהנחה שהנתונים האלה נכונים, מדובר בהטבה משמעותית.

טכנולוגיית הבאזזז שפותחה בגוגל

הפלטפורמה של Anthos בנויה על טכנולוגיות קוד פתוח, בהן קוברנטיס, שפותחה בגוגל וצברה פופולריות רבות בקרב חברות נוספות – למשל המתחרה, מיקרוסופט. מנור אמר כי Anthos פותחה כחלק מהאמונה של גוגל בקוד הפתוח וב-Open API – ממשק שמאפשר למפתחים גישה לאפליקציות תוכנה ולשירותים מבוססי ווב. לדבריו, "ה-Open API והקוד הפתוח נותנים לנו וללקוחות את הגמישות לטפל בעומסי עבודה ולעצב שירותים בדרך עקבית, באמצעות שימוש ב-API's שונים. העובדה שהארגון לא כבול ל-API אחד מאפשרת לו גמישות".

היכן נמצא Anthos ברצף ההתפתחות של גוגל קלאוד, מאז שהושק?
"עבדנו על Anthos כמה שנים. חלק מההשראה למוצר החדש והלמידה לצורך פיתוחו הגיע מההרצה של גוגל קלאוד במשך יותר מעשור. ככלל, גוגל קלאוד בנוי, במידה מסוימת, טלאי על טלאי. כך, הוא רץ על קונטיינרים כבר מההתחלה. הקוברנטיס התחיל אצלנו. לקחנו את מה שלמדנו וחשבנו שהוא יעיל ויישמנו את זה גם ב-Anthos".

לדבריו, "המוצר תופס בשוק. לקוחות רוצים אותו, כי הם מעוניינים בגמישות ובאפשרות לאחסן את המידע שלהם לפי בחירתם, בענן או און פרמיס. מהצד השני, יש לקוחות שרוצים לאמץ את המוצר, אבל יש להם בעיות רגולטוריות. Anthos עונה על האתגר הזה. השקענו בתאימות לתעשיות מוטות רגולציה והפתרון עונה על הדרישות הרגולטוריות".

מה קורה אם הארגון עובד על Anthos בענן אבל יש תקלה בשירותי הענן שלכם? הרי ידעתם לפני כמה חודשים תקלה שתוקנה רק אחרי כמה שעות.
"ראשית, אנחנו לא מעבירים את המידע ואת עומסי העבודה של הארגון לענן באופן אוטומטי ונותנים שליטה מלאה ללקוח. לכן הוא למעשה מוגן מפני בעיות – הוא מחליט מה להעביר ומתי. יש לציין גם שברגע שיש בעיות תקשורת בענן, Anthos עובר לעבודה און פרמיס.

לגבי התקלה ביוני – יש תקלות מדי פעם. מה שחשוב הוא לתקן את התקלה כמה שיותר מהר ושייווצר כמה שפחות נזק, וכך פעלנו ביוני. אנחנו עובדים עם לקוחות להחזיר לשירות כמה שיותר מהר, לומדים מכל תקלה ודואגים לעשות את מה שאנחנו יכולים כדי שהיא לא תקרה שוב".

מה אתה משיב למי שדואג מבעיות אבטחה בענן?
"אנחנו משקיעים הרבה באמינות, תאימות ואבטחה, ותומכים במפתחות הצפנה שמנוהלים על ידי הלקוח, אם כי מאפשרים לו לבחור שלגוגל קלאוד לא תהיה גישה למידע שלנו. הוא זה שמנהל ומצפין את הדטה. לחילופין, ויש לקוחות שמעדיפים את זה, הם נותנים לנו את השליטה".

כך רכישות החברות הישראליות משפיעות על גוגל קלאוד

גוגל רכשה בשנה וחצי האחרונה שלוש חברות ישראליות שעוסקות בעולם האחסון בענן. במאי בשנה שעברה היא קנתה את ולוסטרטה של איסי בן שאול בעסקה של עשרות מיליוני דולרים (סכום מוערך, גוגל לא נוהגת לפרסם את סכומי הרכישות שלה), שמציעה לארגונים פתרונות הגירה לענן. בפברואר האחרון היא קנתה את אלומה, שמציעה להעביר את האחסון הארגוני מכמה מקומות למקום אחד – בענן, תמורת סכום שמוערך בבין 100 ל-200 מיליון דולר. הרכישה האחרונה בוצעה ביולי, אז היא קנתה את אלסטיפייל תמורת כ-200 מיליון דולר. לדברי מנור, "מדובר בשלוש רכישות שתרמו ועוד יתרמו לגוגל קלאוד רבות – הן עקב הטכנולוגיות המתקדמות של החברות האלה והן עקב הצוותים שלהן".

כנס Next 19 של גוגל קלאוד, בשבוע שעבר בלונדון. צילום: יניב הלפרין

כנס Next 19 של גוגל קלאוד, בשבוע שעבר בלונדון. צילום: יניב הלפרין

מנור מתגורר ועובד בעמק הסיליקון, ומגיע לישראל פעמיים בשנה – הן כדי לבקר משפחה והן כדי להיפגש עם לקוחות וסטארט-אפים מקומיים. כדוגמה לחדשנות הישראלית ולתרומה שלה לגוגל קלאוד הוא מביא את Anthos Private – אחד הפתרונות שהחברה מציעה ב-Anthos. "זו הצעה ייחודית, שמאפשרת להעלות בתוך דקות עומסי עבודה לקונטיינרים. בעוד שכיום, רוב הפתרונות של הקונטיינרים הם ידניים, אנחנו עושים את זה אוטומטית ומהר. זוהי מודרניזציה של ה-VM's והעברה שלהם ל-Anthos", אמר.

ועדיין, עם כל החדשנות וכל הפתרונות, נתח השוק שלכם קטן ועומד על אחוז חד ספרתי. אתם נמצאים אחרי מיקרוסופט והרבה אחרי AWS.
"אנחנו עולים מהר מאוד, הצמיחה שלנו מהירה מאוד. זה גם תלוי על איזו מדידה של איזו חברה אתה מסתכל. למשל, לפי קנליס אנחנו עומדים על נתח שוק של 9.5% – נתון כמעט דו ספרתי. כך או כך, מדובר בצמיחה גדולה ויש לנו עוד הזדמנויות רבות".

כיצד אתה רואה את עתיד עולם הענן?
"מדובר בעולם שהולך ומתפתח, עם הרבה מאוד שירותים אוטומטיים. אני רואה בעתיד הזדמנויות להגביר את הפיתוח בענן ולעזור ללקוחות להיות יותר מהירים, אוטומטיים וסופר אג'יליים".

הכותב היה אורח החברה בכנס.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מיכל

    מעניין מאד לדעת מה דרישות הקדם כדי להיכנס לגוגל לתחום של עיצוב הענן ואדריכלות ענן

אירועים קרובים