עובדי פייסבוק במכתב פתוח לצוקרברג: "תקן את מדיניות המודעות הפוליטיות"

מאות מעובדי החברה זועמים על מדיניות של ענקית הרשתות החברתיות שהחליטה לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב 2020 שלא לבצע בדיקת אימות עובדות לפרסומים פוליטיים ולא להסיר תכנים שסומנו כמוליכי שולל

לידיעת הקורא מארק צוקרברג.

באחרונה פרסמה הרשת החברתית הדומיננטית מכולן, פייסבוק, "כמה צעדים חדשים" למאבק שלה בהתערבות זרה, להגברת השקיפות ולהפחתת הפצת מידע שגוי בבחירות לנשיאות ארה"ב שיחולו בשנת 2020. אלא שפרטי התכנית הקימו עליה לא רק ביקורת בתקשורת ושאלות נוקבות בקונגרס האמריקני – שם התייצב מנכ"לה, מארק צוקרברג, ביום ד' שעבר, לתשאול בעיקר בעניין מטבע הקריפטו ליברה – אלא גם מאות מעובדיה.

הסיבה לכעס הציבורי ולמחאת העובדים שצצה כעת: פייסבוק החליטה שלא להתערב בפרסומים ומודעות פוליטיות כלל. החברה בחרה לא להגיש מודעות של מועמדים פוליטיים לבדיקת עובדות של צד שלישי, אקט שמשמעותו למעשה להותיר ברשת החברתית פרסום שאולי כולל מידע כוזב. לפיכך הפוליטיקאים יכולים לפרסם דבר מה לא נכון על מתנגדיהם, על תפקידיהם וביצועיהם בעבר ובהווה, ובעצם על כל דבר אחר שהם רוצים, ללא פיקוח כלשהו או אפשרות שהתוכן, אם יתגלה ככוזב, יסולק מהפלטפורמה של הענקית ממאנלו פארק.

והרי הפייק ניוז מטעם פייסבוק? אילוסטרציה: BigStock

והרי הפייק ניוז מטעם פייסבוק? אילוסטרציה: BigStock

"אנשים צריכים להחליט מה אמין, ולא חברות הטכנולוגיה"

כתוצאה מהמדיניות הזו פרסמו מאות עובדי פייסבוק, שלרוב אינם נוהגים למחות כנגד מעסיקתם הענקית – להבדיל למשל לעובדיהן של גוגל או של מיקרוסופט שבהחלט כן נהגו ונוהגים כך – מכתב פתוח הממוען לבוס שלהם, צוקרברג, בו הם מותחים ביקורת פומבית על המדיניות המסוימת.

על המכתב, שפורסם בניו יורק טיימס, חתמו יותר מ-250 עובדים, אשר מתקוממים כנגד המדיניות של הפלטפורמה שלא להסיר מודעות של פוליטיקאים המכילות טענות כוזבות, עליה הגן צוקרברג בעדות לפני הקונגרס בשבוע שעבר. גם בפייסבוק חזרו בהצהרה מטעם החברה על הנימוק שסיפק המנכ"ל לאחר הדיון בוועדה לשירותים פיננסיים של הבית, שאומר כי "אנשים צריכים להחליט מה אמין, ולא חברות הטכנולוגיה".

צוקרברג אמר עוד לפני הדיון, ולאחר חשיפת המדיניות המסוימת, ל-NBC כי "אני מאמין שחשוב שאנשים יוכלו לשמוע ולראות מה הפוליטיקאים אומרים", בכדי להסביר את ההחלטה של החברה לאפשר לקמפיינים פוליטיים להציג מודעות המכילות שקרים.

העובדים: "המדיניות תהפוך את הפלטפורמה לנשק"

אבל העובדים שמתקוממים כעת נגד פייסבוק והחלטתה זו אינם מסכימים לתפישת עולמו של מנכ"לם. במכתב הם מציינים כי הם "מתנגדים בתוקף למדיניות זו כפי שהיא", וזאת משום ש"אינה מגנה על קולות, אלא במקום זאת מאפשרת לפוליטיקאים להפוך את הפלטפורמה שלנו לנשק על ידי מיקוד אנשים המאמינים כי תוכן שהועלה על ידי אישים פוליטיים הוא דבר אמין", כך דיווח הטיימס.

העובדים אומרים במכתבם כי מדיניות הזו "מהווה איום" על מה שפייסבוק מייצגת ומאמינה בו, וטוענים שיש לה פוטנציאל "להגביר את חוסר האמון בפלטפורמה שלנו". לדבריהם, המדיניות כמו אומרת ש"אנחנו בסדר עם להרוויח ממסעות מכוונים של מידע מוליך שולל".

המכתב לא רק מבקר אלא גם כולל הצעות רבות, בכללן התייחסות למודעות מפוליטיקאים "באותו סטנדרט כמו למודעות אחרות", תוך שימוש ב"טיפול בעיצוב חזותי חזק יותר" בעבורן, להבלטתן, והפעלת מכסה לכמות ההוצאות שיכולות להגיע מפוליטיקאי מסוים. העובדים מציעים לפייסבוק שלכל הפחות תבהיר למשתמשים "שמודעות פוליטיות פטורות מבדיקת עובדות שמודעות אחרות עוברות".

דובר בפייסבוק התייחס למכתב הפתוח אמר לטיימס כי "אנו מעריכים את זה שעובדינו משמיעים את מחשבותיהם", והוסיף כי החברה נותרת "מחויבת לא לצנזר דיבור פוליטי", אך "תמשיך לבחון צעדים נוספים שאנו יכולים לנקוט בכדי להביא לשקיפות מוגברת של פרסומים פוליטיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים