ארה"ב: חקירת ההגבלים העסקיים לפייסבוק מתרחבת ל-47 מדינות

תובעים כלליים מ-31 מדינות נוספות מצטרפים אל התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, ולתובעים הכלליים האחרים שכבר החלו במלאכת בחינת נוהליה העסקיים של הענקית ממאנלו פארק החולשת על תחום הרשתות החברתיות

נדרשת גישה אובייקטיבית. תביעות הגבלים עסקיים. צילום אילוסטרציה: BigStock

תובעים כלליים מ-31 מדינות נוספות בארה"ב מצטרפים לחקירת ההגבלים העסקיים שהשיקה לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק, בתחילת ספטמבר כנגד ענקית הרשתות החברתיות פייסבוק. בכך עולה מספר המדינות המעורבות בחקירה ל-46. למספר הזה אפשר לצרף את גואם – אי מקבוצת איי מריאנה שבמערב האוקיינוס השקט, שנמצא בריבונות ארה"ב. יחד בסך הכל יחקרו את עסקי פייסבוק 47 תובעים כלליים.

ביתר שאלת על הכוונת בחקירה - מודעות בפייסבוק, סכנת הונאת קליקים. צילום אילוסטרציה: BigStock

ביתר שאלת על הכוונת בחקירה – מודעות בפייסבוק, סכנת הונאת קליקים. צילום אילוסטרציה: BigStock

ג'יימס השיקה לראשונה את החקירה – שתכלול בחינה מדוקדקת במיוחד של תמחור מודעות ופרסום בפייסבוק – יחד עם נציגים משמונה מדינות אחרות לפני למעלה מחודש. לדבריה בהצהרה הרשמית בעת ההשקה, הבדיקה תבחן האם פייסבוק "סיכנה את נתוני הצרכנים, הפחיתה את איכות הבחירה של הצרכנים או העלתה את מחיר הפרסום". היא הוסיפה ואמרה במועד ההכרזה על החקירה כי "אפילו פלטפורמת המדיה החברתית הגדולה בעולם חייבת לציית לחוק ולכבוד את הצרכנים. אני גאה להוביל קואליציה דו-מפלגתית של תובעים כלליים בחקירה האם פייסבוק חנקה את התחרות והעמידה משתמשים בסכנה".

בנוסף לחקירה זו תובעים כלליים של 50 מדינות בארצות הברית חוקרים גם את גוגל, בדגש על הפרות פרטיות ונתונים מכוונות, וחבלה בפוטנציה בתחרות במשק.

כעת עדכנה ג'יימס כי "לאחר המשך שיחות דו-מפלגתיות עם התובעים הכלליים מרחבי הארץ, היום אני מודיעה שהרחבנו באופן ניכר את רשימת המדינות, המחוזות והשטחים החוקרים את פייסבוק בגין הפרות פוטנציאליות של הגבלים עסקיים", כך נכתב בהצהרה ממשרדה של התובעת הכללית של ניו יורק. "במהלך המשך החקירה נשתמש בכל כלי חקירה העומד לרשותנו כדי לקבוע אם פעולותיה של פייסבוק חנקו את התחרות והעמידו את המשתמשים בסיכון", הוסיפה.

גאה לבשר על החקירה. לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק. צילום: BigStock

גאה לבשר על החקירה. לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק. צילום: BigStock צילום: BigStock

הכוח העצום מעורר חששות גדולים

מאז התפוצצות פרשיית קיימברידג' אנליטיקה והחשיפה של האופן המטריד במיוחד שבו התנהלה פייסבוק במהלכה, החלו מחוקקים רבים להיות מודאגים מכוחן הרב של חברות הטכנולוגיה הענקיות. נזכיר כי במרץ האחרון יצאה הסנטורית אליזבת וורן – אשר מתמודדת כמועמדת הדמוקרטים במאבק על נשיאות ארה"ב בבחירות 2020 – בקריאה לחוקק חוק שיקבע שחברות הענק הטכנולוגיות הן "תשתיות פלטפורמה" ואף טענה שיש "לשבור את ענקיות ההיי-טק". החברה ספגה קנס עתק של 5 מיליארד דולר, שאותם הסכימה פייסבוק לשלם כפשרה באמצע יולי  האחרון לוועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, לאחר שזו סיימה לבחון את פרשיית קיימברידג' אנליטיקה והתנהלותה במהלכה.

יתרה מכך, עוד לפני הבשורה על החקירה הנוכחית, ביולי האחרון, בישר משרד המשפטים האמריקני כי הוא משיק חקירת הגבלים עסקיים רחבת היקף לכמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות במדינה, וזאת לנוכח ביקורת מצד מחוקקים, על כוחן והשפעתן הנחרצת של חברות כמו פייסבוק, אמזון וגוגל על השוק ועל הצרכנים.

מפייסבוק נמסר כי למשתמשים שלה היו אפשרויות רבות לשירותים שהחברה מספקת. "אנו מבינים שאם נפסיק לחדש, אנשים יכולים בקלות לעזוב את הפלטפורמה שלנו. זה מדגיש את התחרות העומדת בפנינו", אמר וויל קסטברי, סגן נשיא המדיניות המקומית וזו המיוחסת למדינות בפייסבוק, לפי ציטוט ברויטרס. "נעבוד באופן קונסטרוקטיבי עם התובעים הכלליים של המדינות ואנו מברכים על שיחה עם קובעי מדיניות על הסביבה התחרותית שבה אנו פועלים", הבטיח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים