מוצרים חדשים בליין פורטל של פייסבוק מעוררים חששות לפרטיות

ענקית הרשתות החברתיות מושכת אש ודאגה מכך שבידיה אפשרות חדשה להפר את פרטיות המשתמשים - והשאלה היא מי יהיה מוכן להשתתף בניסוי ולרכוש את הרמקולים החכמים החדשניים, לנוכח שלל פרשיות הפרטיות שבהן הייתה החברה מסובכת?

הגנה על פרטיות המשתמש עד כה? לא ממש. פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק השיקה את הרמקול החכם שלה, פורטל, שלה לפני כשנה, בעקבות עיכוב ממושך שנבע בעיקר מנזקי שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, בהן הייתה מעורבת עד צוואר. כעת עומד לצאת דור חדש של חומרת פורטל, שהחברה מכוונת כנראה לכל מי שעדיין נותן בה מספיק אמון בכדי להכניס את אחת המצלמות שלה הישר אל ביתו.

מדובר קודם כל על שני מכשירי פורטל חדשים, העונים לשמות Portal ו-Portal Mini, וכן באביזר לטלוויזיה בשם Portal TV, מעין קופסה שחורה שבתוכה מצלמה שמתחברת לטלוויזיה ומגיעה עם שלט משלה. אביזר זה מוסיף אופציה לקיים וידיאו צ'אט שיוקרן על מה שהוא לרוב המסך הגדול והאיכותי ביותר בבית.

לפורטל, שהוא למעשה רמקול חכם עם מסך, יש צג בגודל 10 אינץ', ובגרסת המיני המסך קטן יותר וגודלו 8 אינץ'. גם המכשור החדש, כמו זה שהושק לפני שנה, אמור לשרת משתמשים בעיקר לצורך שיחות וידיאו שאותן יוכלו לבצע מול משתמשים אחרים באמצעות האפליקציות הייעודיות, Facebook Messenger וווטסאפ, אלא שהייחוד על פני סתם תיעוד במצלמה הוא שהמצלמות של המכשירים הללו משתמשות בטכנולוגיית זיהוי פנים בכדי לעקוב אחרי המשתמש כשהוא בתנועה בחדר.

הפיצ'ר הוא ככל הנראה עניין יעיל, בעבור מי שרוצה לבצע שיחות וידיאו דרך מכשיר נייח ולא כשהוא עושה שימוש בנייד שלו, אז מה הבעיה?

התלהבות מסויגת מהרמקולים

פייסבוק ידועה כיום הרשת החברתית הגדולה בעולם, וכן הבעלים של שני שירותים חברתיים ענקיים, ווטסאפ ואינסטגרם ומשרתת מיליארדי משתמשים. למרבית הצער היא הפכה למזוהה גם עם ה"מוניטין" של חברה שאינה שומרת על הנתונים האישיים של משתמשיה הרבים – וזאת בלשון המעטה.

זו הסיבה שכשפייסבוק יצאה לראשונה עם משפחת פורטל מבוססי הבינה המלאכותית, תגובת הציבור הייתה מסויגת למדי, אם משווים את הביקוש והעניין במוצרים לזה שמעוררים מוצרים מקבילים כמו אקו ובו העוזרת הקולית אלקסה של אמזון, או Google Home והעוזר החכם של המתחרה גוגל.

המהלך החדש שבמסגרתו הודיעה פייסבוק כעת על כך שהיא משחררת מכשירים חדשים בליין הפורטל שלה הפתיע, משום שלמעשה רבים חוששים שמדובר במכשירי מעקב חודרניים במיוחד לפרטיותם של המשתמשים, ושאפשר היה להאמין, ואף לקוות, שהחברה תמנע מכך עקב החששות האינסופיים כמעט מפני התנהלותה הרשלנית-בואך-לא חוקית לכאורה עם הדטה של הלקוחותיה עד כה. 

הבטחות לחוד ומציאות לחוד?

כבר עם השקת המוצרים הראשונים, בתחילת אוקטובר 2018, החלו להישמע ביקורות על מידת האבטחה של המכשירים במיוחד בהקשר ליכולתם הפוטנציאלית לעקוב ולרגל אחרי משתמשיהם ועקב כך יצאה החברה בהבהרה ואמרה כי: "כאשר אתה מבצע שיחת וידאו ב-Portal, אנו מעבירים את אותו מידע על השימוש במכשיר כמו התקנים אחרים המותאמים ל-Messenger. זה יכול לכלול את עוצמת הקול, מספר הביטים שהתקבלו, ואת רזולוציית המסגרת", הוסיפה החברה והבהירה כי, "זה יכול לכלול גם את התדירות ואת משך השיחות שלך. חלק ממידע זה עשוי לשמש למטרות פרסום. לדוגמה, אנו יכולים להשתמש בעובדה שאתה מבצע הרבה שיחות וידיאו בכדי ליידע חלק מהמודעות שאתה רואה. מידע זה אינו כולל את התוכן של שיחות הווידיאו שלך ב-Portal", הבטיחה אז פייסבוק.

ה-Portal הראשון. צילום: פייסבוק

ה-Portal הראשון. צילום: פייסבוק

ואולם בחודשים האחרונים נודע כבר כי כל החברות העוסקות בעוזרים חכמים העסיקו, וחלקן עדיין מעסיקות, צוותים קבלניים שמאזינים להקלטות מהמכשור, מתעתקים אותן ואמורים לספק תובנות נרחבות יותר לשכלול יכולות זיהוי והבנת הדיבור.

פייסבוק כבר אישרה ל-CNN Business כי יתכן שקבלנים שלה יקשיבו להקלטות של האינטראקציות בין המשתמשים לפורטל TV ועם שאר מכשירי הפורטל, החל מהרגע שבו נאמרות להם המילים המעוררת "היי פורטל", מטעמים טכניים וענייניים. ההודאה הזו, וההיכרות עם שלל פרשיות הפרת הפרטיות של החברה, עלולות רק להוסיף לדאגות אם לוקחים בחשבון דיווחים מחודש שעבר כי פייסבוק העסיקה קבלנים שהאזינו להקלטות של הודעות קולית שמשתמשים שלחו זה לזה דרך המסנג'ר, ולכשנתפסה – הפסיקה.

לפי אינספור כתבות ברחבי המדיה, המחשבה שאפשר שכעת למעשה כל רוכש של פורטל יספק לפייסבוק ולצוותיה דרך קלה להיכנס לסלון שלו, אמורה להיות מטרידה במיוחד, ואף למנוע מרבים את הרכישה והשימוש במכשור החדש. מנגד, מעצם השקתו ניכר שפייסבוק מאמינה שיש מי שיהיה לו חשוב יותר לפטפט עם חבריו או מכריו בשיחות צ'אט שבמהלכן הוא יכול לנוע בחופשיות בחדר, מאשר לשמור באדיקות על פרטיותו. האמנם כך?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים