ג'ק מא נפרד מעליבאבא כרוקסטאר עם ניטים ופאה, ושר למעריציו

קשה לדמיין מופע פרידה דומה, כשעל הבמה ניצב למשל סטיב ג'ובס המנוח או ביל גייטס החי והקיים - אבל במקרה של ג'ק מא, המייסד המיתולוגי של עליבאבא, הכל אפשרי, והוא עזב את הענקית הסינית שלו בשואו פרידה ענק ודרמטי מול קהל של 80 אלף איש

ג'ק מא, המייסד והיו"ר לשעבר של עלי באבא, והבעלים של קבוצת אנט. צילום: הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, מתוך ויקיפדיה

לפני שנה בישר ג'ק מא, מייסד-שותף של עליבאבא ואחד מעשירי סין, שהוא עתיד לפרוש מתפקידו כיו"ר משותף של הקבוצה, והשבוע זה קרה – מא חגג אתמול (ג') את יום הולדתו ה-55 וכן עזב רשמית את תפקידו בחברה שייסד ובנה מאפס לכדי ענקית קמעונאות אונליין סינית מגה-עוצמתית ומשגשגת.

נכון להיום, עשרים שנה לאחר שהקים את עליבאבא, מא המיליארדר הוא פשוט דמות נערצת על הסינים, הרואים בו גיבור לאומי של ממש, וזו אולי הסיבה לכך שהמייסד הכל כך מפורסם ובכיר בחר להופיע כרוקסטאר בפני קהל גדול, שהכיל אלפים מעובדי החברה. כחלק מאירוע העזיבה הוא אף עטה עליו פאה, בגדי רוקיסט עם ניטים, ואפילו עזב את הבמה על אופנוע נוצץ בשלב מסוים.

עוד קודם לכן, לקראת סוף הטקס, אחרי שמא, יחד עם המייסדת השותפה, לוסי פנג, והמנכ"ל של ועדת הטכנולוגיה של עליבאבא, וואנג חואן, עברו לתלבושות בסגנון כוכבי רוק עם פיאות וביצעו שירי פופ סיניים, הצטרף אליהם גם ג'ו צאי, עוד מייסד שותף של הענקית, שהלך אפילו רחוק יותר, לבש שמלה לבנה בסגנון מרילין מונרו וחבש פאה בלונדינית.

בהמשך מא שר בגפו בפני מעריציו, באחד מרגעי השיא של המסיבה המיוחדת. הוא לא בחר בלהיט מקומי, אלא דווקא בשירו המתקתק-משהו של המוזיקאי האמריקני-יהודי ג'וש גרובן, "אתם מרוממים אותי", שהפזמון שלו אומר: "אתם מרוממים אותי, כך שאוכל לעמוד על הרים; אתם מרוממים אותי, לצעוד על פני ים סוער; אני חזק כשאני נשען על כתפכם; אתם מרוממים אותי ליותר ממה שאני יכול להיות".

את ביצוע השיר חלק מא עם מי שייכנס כעת לנעליו הענקיות ולתפקיד היו"ר, דניאל ז'אנג בן ה-47, שכיהן כמנכ"ל עליבאבא בארבע השנים האחרונות. מא פתח את השיר ואחריו, ובנפרד, התייצב ז'אנג על הבמה כשגם הוא מחופש, ונתן קולו בשירה.

עליבאבא היא כיום החברה הרשומה היקרה ביותר באסיה, עם שווי שוק של יותר מ-420 מיליארד דולר. היא מעסיקה מעל 100,000 עובדים, והתרחבה לשירותים פיננסיים, למחשוב ענן ולבינה מלאכותית בשנים האחרונות. לפני שהחל לזמר, הבטיח היו"ר החדש ז'אנג כי עליבאבא תמשיך להתרחב ולהשקיע בתחומים אלו.

כשג'ק מא בכה 

חגיגות הפרישה ויום ההולדת של מא התקיימו באצטדיון שבו 80,000 צופים, באירוע שכלל מופעים שונים של ריקוד ומוזיקה, לעיתים בלבוש סיני מסורתי, ושהופיעו בו זמרים ואמנים שחלקו כבוד למוניטין של מא ולחטיבות העסקיות השונות של עליבאבא.

"אחרי הלילה, אני מתחיל חיים חדשים. אני מאמין שהעולם טוב, יש כל כך הרבה הזדמנויות ואני כל כך אוהב התרגשות, וזו הסיבה שאפרוש מוקדם", אמר מא לקהל האורחים והעובדים.

בשלב מסוים מא אף הזיל דמעה או שתיים, מה שלפי הדיווחים הציף שלל פרסומים סביב הנושא "ג'ק מא בכה", שהפך לוויראלי בפלטפורמת המדיה החברתית הסינית הפופולרית, וויבו.

כדאי לשים לב שעליבאבא הודיעה אתמול (ג') כי אימצה שישה ערכי ליבה חדשים, שאחד מהם הוא התחייבות "לכבד את החלטות האיזון בין החיים לעבודה של כל אינדיבידואל" – הכרזה שמהווה כבר עם מועד העזיבה התרחקות מתפישת העולם של מא. הבוס הפורש התבטא באפריל האחרון והביע תמיכה בכך שעובדי חברת הטכנולוגיה שלו יעבדו בחריצות, במתכונת פרקטיקת העבודה הסינית הידועה בכינוי "996" – מספר שמתייחס לעבודה מ-9 בבוקר עד 9 בערב במשך 6 ימים בשבוע. מא אפילו סבור שאין רע בעבודה גם בלילות ובסופי שבוע, דבר שעורר דיון ציבורי נרחב.

באירוע אמר מא גם כי הוא מקווה לראות את עליבאבא לוקחת אחריות רבה יותר לשיפור החברה, בזמנים שבהם חדשנות כמו טכנולוגיות הביג דטה וה-5G מתפתחת. "לא קל להיות חברה חזקה, אבל קשה יותר להיות חברה טובה", אמר. "חברה חזקה נקבעת על ידי היכולת המסחרית שלה, בעוד שחברה טובה היא אחראית ואדיבה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי

    996 = 9 שעות עבודה , 9 שעות חופשיות , 6 שעות שינה . סה"כ 24 שעות ביממה.

אירועים קרובים