טראמפ תקף את גוגל וסונדר פיצ'אי: "נבחן אותם מאוד מקרוב"

הנשיא האמריקני צייץ את אזהרתו, בתוך שהוא מסתמך על האשמות כנגד ענקית החיפוש - שאותן השמיעו בעבר ובהווה מספר עיתונאים ועובדים לשעבר - על כך שבכוונתה להתערב שוב בבחירות לנשיאות ב-2020

האינטרנט מפנה לו עורף. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

אתמול (ג') צייץ דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית, בטוויטר סדרה של התקפות מילוליות כנגד גוגל, ועשה זאת בסגנונו הידוע לשמצה. טראמפ תייג בציוציו את הבוס של הענקית ממאונטיין וויו, המנכ"ל סונדר פיצ'אי, שאיתו נפגש במרץ בבית הלבן.

בליבת דברי הנשיא היו האשמות בדבר מעורבותה של גוגל, ענקית החיפוש, בבחירות 2016 לנשיאות ארה"ב. האשמות שכאלו אמנם אינן דבר נדיר, לא בבואן מהרפובליקנים והשמרנים במדינה ואפילו לא כשהן מוטחות בגוגל הישר מהבוס עצמו, טראמפ. אבל כעת, עם התקרב מועד הבחירות הבאות, ב-2020, נראה שהנושא עומד לתפוס עוד ועוד כותרות, ושציוציו האחרונים בעניין של הנשיא הם אולי על תקן "למען יראו וייראו".

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. צילום: טוויטר

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. צילום: טוויטר

למרות שאחרי המפגש עם פיצ'אי בחר טראמפ להתבטא באופן פייסני משהו בטוויטר, וכתב בין השאר כי "דנו גם בהגינות פוליטית ודברים שונים שגוגל יכולה לעשות בעבור המדינה שלנו. הפגישה בצורה טובה מאוד!", כעת הדגיש טראמפ הרהורים חדשים שלו בנושא ומסקנות, שכל מהותן היא למעשה אזהרה ששלח אל החברה הדומיננטית. 

בציוץ הראשון כתב הנשיא האמריקני כי "סונדר פיצ'אי מגוגל היה בחדר הסגלגל ועבד קשה מאוד כדי להסביר כמה הוא מחבב אותי, איזו עבודה נהדרת עושה הממשל, שגוגל לא הייתה מעורבת עם הצבא הסיני, שהם לא עזרו להילרי (קלינטון -ג"פ) הנוכלת לגבור עליי בבחירות בשנת 2016, ושהם…" – מגבלת המילים עצרה את הציוץ, אבל לא את הנשיא, שהמשיך מיד בעוד שני פרסומים ובהם כתב: "… לא מתכננים לערער את בחירות 2020 באופן בלתי חוקי, למרות כל מה שנאמר להפך. הכל נשמע טוב עד שצפיתי בקווין סרנקי, מהנדס גוגל, אומר דברים איומים על מה שעשו בשנת 2016, ושהם רצו 'לוודא שטראמפ יפסיד בבחירות 2020'. לו דובס (מגיש מפורסם של CNN שפוטר – ג"פ) הצהיר כי מדובר בהונאה על הציבור האמריקני. פיטר שוויצר (עיתונאי אתר החדשות הימני ברייטבארט – ג"פ) הצהיר בוודאות כי הם הסתירו סיפורים שליליים על הילרי קלינטון, והעצימו סיפורים שליליים על דונלד טראמפ. הכל מאוד לא חוקי. בוחנים מאוד מקרוב את גוגל!", כך קינח טראמפ את דבריו.

הראיון בפוקס ניוז שהצית את חששות הנשיא

מעבר לאזכוריו את אנשי התקשורת תומכי הימין דובס ושוויצר, טראמפ ציין בציוציו את התרשמותו ממעורבות גוגל בבחירות בעבר ומחששו מפני מהלך דומה בהווה, בעיקר משום דברים שאמר מהנדס גוגל לשעבר, קווין סרנקי, אשר טען לקיום הטיה פוליטית מובהקת בתוך החברה, סיפר שחווה בה בריונות והטרדות בשל עמדותיו הפוליטיות, ושבסופו של דבר פוטר ממנה משום דעותיו הימניות. סרנקי אמר שגוגל תנסה לסכל את בחירתו המחודשת של טראמפ, ועשה זאת במסגרת ראיון שהעניק לערוץ פוקס ניוז ביום ו' האחרון, מבלי שסיפק עדויות חותכות לטענותיו, מלבד סיפור בודד.

"דבר אחד שראיתי כשעבדתי שם היה שאם אתה מבצע חיפוש בגוגל ל"אמריקה הנכה" (Crippled America), שהוא ספרו של דונלד טראמפ, היית מקבל תוצאות שיראו את "מיין קאמפף" (של היטלר – ג"פ) במקום", כך טען העובד לשעבר בראיון. הוא הוסיף וסיפר כי דיווח על הממצא כבאג, אבל "לקח תשעה חודשים לתקן את הבאג הזה. הם פשוט נתקעו בכל הזדמנות. הם הקצו לזה לאנשים שכבר לא עובדים שם. הם נתנו כל תירוץ שיש בספר כדי להימנע מהורדת משהו שגרם לדונלד טראמפ להראות רע. וראיתי מספר אירועים בדיוק כאלו".

כשנשאל על ידי המראיין האם לדעתו גוגל תנסה להתערב בבחירות הבאות לנשיאות, ענה סרנקי ללא היסוס כי: "הם באמת רוצים שטראמפ יפסיד בשנת 2020. זו האג'נדה שלהם. יש להם אנשים מאוד מוטים המנהלים כל רמה בחברה. יש להם לא מעט שליטה על התהליך המדיני. זה משהו שאנחנו באמת צריכים לדאוג מפניו".

דובס, שגם את שמו הזכיר טראמפ, הצהיר שגוגל בוגדת בעם האמריקני, לא פחות. 

יצוין כי להאשמות בעניין הטיה פוליטית הצטרף גם ג'יימס דמור – מהנדס גוגל לשעבר שפוטר משורותיה אחרי מזכר שבו השמיע עמדות שוביניסטיות ופטריארכליות כנגד נשים. לאחר פיטוריו, בתחילת 2018, דאמור תבע את גוגל כשהוא מאשים את הענקית באפליית שמרנים, גברים ולבנים.

ואולם כל המאשימים הללו לא הצליחו להדגים באופן מוכח ונרחב את טענותיהם שגוגל "משחקת" במידע שמתפרסם במנוע החיפוש שלה, ובמדור Google News, בכדי להפלות קולות שמרניים.

דובר גוגל דחה את ההאשמות מכל וכל ואמר שסרנקי זועם על פיטוריו, ושהטענות שלו "שגויות לחלוטין". הדובר הוסיף כי סרנקי פוטר בגלל הורדת מידע סודי, ואמר: "אנו משקיעים מאמצים רבים כדי לבנות את המוצרים שלנו ולאכוף את המדיניות שלנו בדרכים שלא לוקחות בחשבון נטיות פוליטיות. עיוות תוצאות למטרות פוליטיות יפגע בעסקים שלנו ויחבל במשימה שלנו לספק תוכן מועיל לכל המשתמשים שלנו".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים