משרד התחבורה בדרך לשינוי נוסף בתשלומים עבור נסיעות בתחבורה הציבורית

אחרי שסתם את אפשרות התשלום באוטובוס לנהג, למעט במקרים ספציפיים, המשרד מחפש פתרונות שיאפשרו לנוסעים לשלם על הנסיעה באמצעות הסמארטפון - לפני העלייה לאמצעי התחבורה או אחריה ● הבנקים וגופים נוספים במגזר הפיננסי כבר מביעים התעניינות

תשלומים חכמים? זה כן לאוטובוס. צילום: סוצאנג, מתוך ויקיפדיה

בשנים האחרונות פועלים בישראל, בהיקפים מצומצמים למדי, אמצעים שונים שמאפשרים לשלם על נסיעות בתחבורה הציבורית בצורה מקוונת. כך, למשל, ניתן להטעין את הרב קו במקומות מסוימים באמצעות אפליקציות כמו הופון ופינסטרה. אבל מה עם מי שרוצה לנסוע נסיעה בודדת? נכון להיום, הוא צריך "להיקנס" בקניית כרטיס רב קו מוגבל, שניתן להטעין בתוכו סכומי כסף אבל לא חופשי חודשי, ולשלם עליו בתוספת מחיר הנסיעה.

במשרד התחבורה מבקשים לשנות את המצב ויצאו במכרז, על מנת לאפשר לנוסעים בתחבורה הציבורית לשלם על כרטיס בודד לנסיעה ייעודית דרך אתר או אפליקציה בסמארטפון שלהם.

לפי שם המכרז, הוא מיועד ל-"הפעלת שירות מרחוק ויישומון בטלפון סלולרי חכם לתשלום דמי נסיעה". המכרז אמור היה להסתיים ביום חמישי לפני שבוע וחצי, אולם בשל ההתעניינות הרבה, בין היתר מגורמים פיננסיים, הוחלט במשרד לדחות את מועד ההגשה ל-1 בספטמבר.

במסגרת המכרז צפויות להיבחר שלוש חברות שתצטרכנה לתת שני סוגי שירות: לפתח אפליקציה שבאמצעותה יוכלו הנוסעים לשלם לנסיעה עוד לפני שהם מגיעים לאוטובוס או לרכבת, ובכך לייתר את הצורך לבצע תיקוף של הנסיעה, ושירות שני שייתן להם אפשרות לתקף את הנסיעה גם אם הם לא רכשו כרטיס מראש.

כך, הנוסעים יוכלו לעלות לאחד מאמצעי התחבורה הציבורית ולבצע את התשלום עבור הנסיעה באמצעות הטלפון הנייד, מבלי לעבור דרך מכשירי התיקוף הקיימים אצל מפעילי התחבורה הציבורית ומבלי לעבור דרך הנהג. ניתן יהיה להשתמש בשירות באוטובוסים, רכבות, רכבות קלות, מוניות, הרכבל בחיפה ובכל פלטפורמה אחרת שתהיה בעתיד. הנוסע יבצע את התיקוף תוך כדי הנסיעה, באמצעות האפליקציה, מבלי להפריע לנהג, שמצדו יוכל להתרכז בנהיגה ובשמירה על ביטחון הנוסעים. בנוסף, נוסעים שיחפצו לתקף את הנסיעה מראש – יוכלו לעשות זאת.

המטרה: לפשט את השימוש בתחבורה הציבורית

המכרז החדש כולל שירותים המהווים המשך למגמת משרד התחבורה לבטל את התשלומים דרך הנהג. כבר כיום יכולים לשלם לנהג רק אזרחים ותיקים ונוסעים שהגיעו לאוטובוס בלי רב קו, או שלא הטעינו את הכרטיס שלהם מראש. אלה האחרונים "נקנסים", כאמור, ברכישת כרטיס רב קו במחיר של חמישה שקלים, בתוספת עלות הנסיעה.

השירותים הכלולים במכרז קרויים חשבון מרוחק והשירותים יינתנו לנוסע על בסיס מערכת מרכזית, שתקבל את המידע מהמקורות השונים. כל חשבון מרוחק יהיה משויך לנוסע ספציפי ויאפשר לו לבצע את הפעולות.

מטרתו של המכרז היא להגביר את הפשטות בשימוש בתחבורה ציבורית, ובכך להעלות את מספר המשתמשים ולהקל על העומס בכבישים. מתברר כי שיטת הרב קו, שאמנם צברה פופולריות רבה, מהווה חסם להרבה מאוד אנשים שלא נוסעים באופן קבוע בתחבורה ציבורית, אבל מעוניינים להשתמש בה מדי פעם. הזמנת רב קו, תהליך ההזדהות והתשלום מעט מסורבלים כיום, ובמשרד התחבורה מקווים שלאחר מימוש המכרז, יותר נוסעים יצטרפו למעגל המשתמשים בתחבורה ציבורית.

ההערכה בקרב מומחים היא שעל המכרז יתמודדו גם גורמים מהמגזר הפיננסי, כמו חברות אשראי, בנקים וכן החברות שכבר פעולות בתחום התשלומים לתחבורה הציבורית – הופון ופינסטרה. כמה מהחברות האלה כבר החלו להביע התעניינות במכרז. כמו כן, צפויות להשתלב במכרז חברות סטארט-אפ בעלות פתרונות נקודתיים, שישלימו את ההשתתפות של החברות הפיננסיות. גם חברות ה-IT הגדולות עשויות להתעניין במכרז. כך, כפי שפורסם בראשונה באנשים ומחשבים, מלם תים מבצעת מזה כמה חודשים פרויקט ענק ב-דן לכרטוס וניהול ציי הרכב של חברת האוטובוסים.

עם זאת, גורמים מקצועיים סבורים כי הרף של המכרז גבוה ויש בו דרישות סף מחמירות לגבי אופי השירות ללקוחות, עמידה ביעדים ומחויבות לבצע פעולות כמו פתיחת חשבונות לנוסעים או הפעלת מערך שירות טכני.

שיטת התגמול לחברות תהיה בהתאם לביצועים שלהן: שתי אגורות על כל נסיעה שתתבצע או חלק מפדיון, על פי חישוב שייעשה בין המשרד למפעיל. כמו כן, קיימת אפשרות שהממשלה תעניק תמריצים נדיבים על כמות משמעותית של אנשים שישתמשו בשירותים האלה.

מהפכת התשלומים בתחבורה הציבורית תהיה אחד הנושאים המרכזיים במסלול תחבורה חכמה, שייערך בכנס eGov השנתי, בהובלת ויקטור אררה, יועץ בכיר לתחבורה חכמה. להרשמה לכנס לחצו כאן.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוס ואחיו

    יעבוד רק ע"י סריקת ברקוד ברכב הציבורי. כל סמרטפון כולל מצלמה ויכול לתקשר כך. לפחות לא נתנו את זה ישר לפינסטרה בלי מיכרז....

  2. אנני

    תחזירו את התשלום במזומן ותפסיקו עם השטויות. הפגיעה כרגע בנוסעים - אנושה !

אירועים קרובים