פרויקט ענק: דן תטמיע מערכות לכרטוס ולניהול צי האוטובוסים שלה

הפרויקט יבוצע על ידי מלם תים, שגברה על One1 במכרז, ועלותו היא עשרות מיליוני שקלים ● התוצרים הראשונים - כבר ברבעון הנוכחי ● איתמר כהן, מנמ"ר דן: "הפרויקט - חלק ממהפכה שקורית בחברה"

תשלומים חכמים? זה כן לאוטובוס. צילום: סוצאנג, מתוך ויקיפדיה

מלם תים זכתה במכרז כולל להחלפה ולשדרוג של מערכות הכרטוס וניהול ציי האוטובוסים של דן. מדובר בטכנולוגיות חדשניות בתחום הממשק שבין הנוסעים לנהג וניהול צי האוטובוסים של החברה, ודן תהיה הראשונה להטמיע אותן בישראל. עלות הפרויקט נאמדת בעשרות מיליוני שקלים ל-10 שנים. התוצרים הראשונים של הפרויקט יוטמעו כבר ברבעון הנוכחי.

כבר כיום מצוידים אוטובוסים רבים של חברת התחבורה הציבורית הוותיקה במערכות אינטרנט של הדברים ומערכות שו"ב, המאפשרות ניטור, ניהול ומיצוי מידע ברמה גבוהה ביותר.

במכרז הסגור, שאותו יזמה דן, השתתפו גם שימוקטק ו-One1, שהגיעה לשלב הסופי ביחד עם מלם תים.

איתמר כהן, מנמ"ר דן. צילום: יח"צ

איתמר כהן, מנמ"ר דן. צילום: יח"צ

את המכרז ואת הפרויקט מובילים איתמר כהן, מנמ"ר דן, ואסף סבן, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. לדבריהם, המכרז מהווה אחת מגולות הכותרת של תהליך ארוך טווח, שנועד להפוך את דן לחברת האוטובוסים עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר שקיימת כיום בתחום התחבורה הציבורית בישראל.

"הפרויקט כולל החלפת מכשיר הכרטוס של הנהג במערכת של אמקו", הסביר סבן. "מערכת הכרטוס, שנקראת קונסולה, תהיה בעלת ממשק חדש, נוח יותר ופונקציונלי. היא טומנת בחובה יכולות עיבוד גבוהות, שמאפשרות לקבל ולהזין מידע מרכיבים מתקדמים, שיהפכו את האוטובוסים למערכות דיגיטליות חכמות ביותר. מדובר במערכות ניטור שלא היו עד כה".

"בקרוב: תשלום בכרטיסי אשראי – לצד הרב קו"

בנוסף, כחלק מהפרויקט יותקנו בקרוב מערכות חדשות לתיקוף כרטיסים (ולידטורים), גם הם מתוצרת אמקו. "המערכות האלה יהיו ערוכות לשינוי נוסף שנכניס בצורת התשלומים באוטובוסים", ציין כהן. "בעתיד הקרוב נוסעים יוכלו לשלם באמצעות כרטיסי אשראי – אמצעי שיתווסף לרב קו".

עוד רכיבים בפרויקט המורכב הזה הם מערכות משרד אחורי של NEC, שיהיו בעלות ממשקים חדשניים, גדולים ו-ויזואליים יותר מאשר יש כיום. כמו כן – דבר שגם הוא, לדעת כהן וסבן, בין גולות הכותרת של הפרויקט – תוטמע מערכת מחשוב ניהול ציי הרכב של ISR, שמתממשקת ליחידות המחשב הנוספות באוטובוס ומספקת בזמן אמת חיווי על כל פעולותיו.

לדברי סבן, לוח הזמנים של הפרויקט קצר והמטרה היא ליישמו כבר בחודשים הקרובים. "הפרויקט מצוי כרגע בשלב סיום הפיתוח של התוכנה והבדיקות, על ידי חטיבת התחבורה של מלם", אמר. כהן ציין כי "אנחנו מעריכים שעוד ברבעון הנוכחי תהיינה התקנות ראשונות בצי האוטובוסים שלנו. אנחנו דוחקים, מקפידים על לוחות זמנים ולא חורגים מהתוכניות. זו גם דרישה של הרגולטור, שמפקח על הפרויקט הענק הזה".

אסף סבן, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. צילום: יח"צ

אסף סבן, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. צילום: יח"צ

"הפרויקט הזה ואחרים הם חלק ממהפכה שקורית בדן", הוסיף. "אנחנו כבר עובדים על תכניות לעתיד הלא רחוק, אז בכוונתנו להתפרע ולהציב רף חדש בתחבורה הציבורית בישראל", אמר. בין היתר, מתכוונים בדן לאוטובוסים חשמליים מתוצרת סין, ששניים מהם כבר פועלים בקווי שירות. "האוטובוס פועל כולו על אנרגיית חשמל ומטעין את עצמו בסוף כל נסיעה בעמדה מיוחדת – בהטענה שנמשכת חמש דקות", תיאר. "האנרגיה מספיקה לנסיעה של 30 ק"מ וכרגע נעשה ניסוי בקווים שמסלולם קצר. בנוסף, דן מתכוונת להכניס לשירות שני אוטובוסים ארוכים בשיטת ה BTR, בנוסף לשניים שכבר פועלים".

"מערכות המידע הן הלב הפועם של דן", אמר. "כיום לא ניתן לתאר תפעול שוטף, יעיל ומורכב של מערך האוטובוסים שלנו ללא מערכות מחשוב חכמות, טכנולוגיות שהן בחזית".

האם דן תיפרד ממלם בתחום מיקור-החוץ?

לעומת המכרז המתואר, שבו מלם תים זכתה, דן מעוניינת להחליף אותה בתחום אחר, לאחר 12 שנים. חברת האוטובוסים החליטה לצאת למכרז נוסף, גם הוא בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים, למתן שירותי מיקור-חוץ למערכות המידע והפעלת מרכזי שירות, שישרתו את 650 משתמשי המחשב בחברה. בסך הכל, אגף המחשוב של דן כולל 30 איש, כאשר חלק גדול מהם אלה עובדי מיקור-חוץ של מלם.

ככל הידוע כרגע, מלם תים טרם ניגשה למכרז, שמועד סיומו הוא בחודש הבא. יצוין כי גם אם החברה תוחלף במכרז מיקור-החוץ, היא תבצע את הפרויקט של מחשוב האוטובוסים. מדובר בחטיבות שונות של מלם ובאופי פעילות אחר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זבולון מיכאל

    תחום החידושים מעניין מאוד

אירועים קרובים