ארה"ב: שר האוצר מוטרד מליברה של פייסבוק בגלל "ביטחון לאומי"

המטבע הדיגיטלי שעתידה ענקית הרשתות החברתיות להשיק ב-2020 מעורר חששות גדולים ● אתמול (ב') הצטרף לקולות נגד הקריפטו המתוכנן של פייסבוק, ותחום הקריפטו בכלל, גם שר האוצר האמריקני שאמר שליברה "עלול להיות מנוצל לרעה על ידי מכביסי כספים וטרוריסטים"

סטיבן מנושין, שר האוצר האמריקני. צילום: BigStock

שר האוצר של ארה"ב, סטיבן מנושין, התייחס ספציפית למטבע הווירטואלי העתידי "ליברה" של פייסבוק, ולתחום הקריפטוגרפי בכלל, במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (ב'), והביע חששות בנוגע לשימוש לרעה בקריפטו להלבנת כספים ולמימון טרור.

בנאומו התמקד מנושין בעיקר בביטקוין ובליברה. באופן ספציפי אמר שר האוצר כי המטבע של פייסבוק יכול להיות מנוצל לרעה לצורך פעילויות פליליות, כגון הלבנת הון, אבל גם לכאלו המהוות איום על ביטחון המולדת, שיבואו לידי ביטוי במימון טרור.

מנושין אמר במפורש שהוא רואה את ליברה כיום כ"בעיית ביטחון לאומי". 

לדבריו, "בכל הנוגע לליברה של פייסבוק והתפתחויות אחרות בתחום הקריפטו, המטרה העיקרית שלנו היא לשמור על שלמות המערכת הפיננסית שלנו ולהגן עליה מפני ניצול. לא נאפשר לספקי שירותי נכסים דיגיטליים לפעול בצללים".

ככלל, המילים הדומיננטיות שבהן השתמש השר בדבריו בנושא היו שליליות, וכללו מונחים כמו: מימון בלתי חוקי, מימון טרור, הלבנת הון, אופי נדיף, ספקולטיבי והונאה.

קריפטו. אילוסטרציה: BigStock

קריפטו. אילוסטרציה: BigStock

כספי קריפטו בשימוש גורמים רעים

מנושין ציין כי מטבעות ווירטואליים, כמו ביטקוין – שהוא המפורסם והנפוץ ביותר לשימוש בתחום – מנוצלים כבר כיום על מנת לתמוך בפעילות אסורה כגון פשעי סייבר, העלמת מס, סחיטה, תביעות כופר, סמים קשים וסחר בבני אדם, בהיקף של מיליארדי דולרים. לדבריו, שחקנים רעים רבים כבר ניסו, ואף הצליחו, להשתמש בקריפטו למימון התנהגות מזיקה שלהם.

בדבריו לעיתונאים הדגיש מנושין אפילו כי אינו חש בנוח כיום לנוכח ההשקה הקרבה של ליברה, בשנת 2020.

לפני חודש בדיוק הציגה פייסבוק – הרשת החברתית הדומיננטית מכולן, שמספקת את שירותי הליבה שלה יחד עם השירותים המובילים האחרים שבבעלותה, ווטסאפ ואינסטגרם, למיליארדי תושבי העולם – את ליברה, פרויקט הכסף הדיגיטלי שהיא עומדת להשיק בשנה הבאה. לדבריה, מדובר ב"מטבע עולמי פשוט ותשתיות פיננסיות המעצימות מיליארדי אנשים. ממציא מחדש כסף. משנה את הכלכלה העולמית. כך שאנשים בכל מקום יוכלו לחיות חיים טובים יותר". אבל תיאורים לחוד ומעשים לחוד, והמהלך הדרמטי שעליו שוקדת הענקית בהובלת המייסד והמנכ"ל, מארק צוקרברג, מדאיג עד מאוד מנהיגים, מחוקקים, רגולטורים ואושיות פיננסיות בארה"ב ובעולם.

התייחסותו של מנושין לנושא מגיעה ימים ספורים לאחר שהנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, עצמו גילה בציוץ שהוא לא אוהד של התחום הקריפטוגרפי, שלדבריו "אינו כסף", בציינו ספציפית את הביטקוין. התגובה הזו מטעם הנשיא גרמה לביטקווין לאבד כ-10% מערכו בסוף השבוע האחרון.

הנשיא צייץ גם ביקורת על פרויקט ליברה ועל הענקית שמובילה אותו, כתב כי "יהיה לו מעמד או מהימנות מועטים", והציע שהרגולטורים בארה"ב יכפיפו את ענקית המדיה החברתית להסדרה בנושא. "אם פייסבוק וחברות אחרות רוצה להפוך לבנק, הן חייבות לאמץ אמנת בנקאות חדשה ולהיות כפופות לכל תקנות הבנקאות, בדיוק כמו בנקים אחרים, הן הלאומיים והן הבינלאומיים", המשיך הנשיא. מנושין מצידו הגן על דברי טראמפ והסביר שלטעמו הדאגות שהשמיע הבוס שלו הן לגיטימיות.

פייסבוק אמורה להתייצב לדיון בנושא ליברה פני ועדת הבנקאות של הסנאט האמריקני היום (ג'). למחרת יגיעו נציגי ענקית המדיה החברתית לדיון נוסף בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, משם כבר נשמעה ביקורת גדולה על תכניותיה, שהיו חלק מלחץ גדל והולך לרגולציה ובחינה מדוקדקת של מהלכי פייסבוק, הן מצד רפובליקנים והן מצד דמוקרטים.

בשבוע שעבר הצטרף לקולות המבקרים גם ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, שאמר לחוקקים כי הוא רוצה שפייסבוק תאט את השקת ליברה ותנפיק קודם להשקה תשובות לגבי אמצעי האבטחה ושמירת הפרטיות שתספק למשתמשים בו בעתיד.

פייסבוק התייחסה לדברים וסיפרה ל-CNBC כי ציפתה לביקורתיות מצד רגולטורים, בנקים מרכזיים ומחוקקים ברחבי העולם. עם זאת, לדבריה, ליברה הוכרזה זמן רב בטרם ההשקה בדיוק לשם כך – בכדי לטפל בבעיות שיעלו ולפתור אותן מבעוד מועד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים