נתניהו: "ההשקעה של ישראל ב-IT – השנייה בגודלה בעולם"

לדברי בנימין נתניהו, ראש הממשלה, "ישראל סייעה למשטרה האוסטרלית לסכל פיגוע של דאע''ש במטוס; אם נכפיל את המקרה הזה ב-50, זה ייתן רעיון לתרומת ישראל למניעת פעולות טרור בעשרות מדינות"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשבוע הסייבר הלאומי באוניברסיטת תל אביב. צילום ארכיון: חן גלילי

"ישראל השקיעה ב-IT, באופן יחסי, יותר מכל מדינה מערבית אחרת, ובאופן אבסולטי – יותר מכל מדינה בעולם, למעט ארה"ב. אלה סכומים עצומים שמושקעים במודיעין, במוסד בשב"כ והם מייצרים אנשים מוכשרים ביותר. זוהי השקעה עצומה בהון אנושי, אנשים שיוכלו להתמודד עם האינטרנט ועם השלכות המהפכה – גם כיזמים וגם כעובדים", כך אמר בנימין נתניהו, ראש הממשלה.

נתניהו דיבר היום (ד') בשבוע הסייבר הלאומי באוניברסיטת תל אביב. לדבריו, "אנחנו בעיצומה של מהפכה, שבליבה אבטחת סייבר – מה שמייצר אתגרים עצומים והזדמנויות אדירות".

"לפני 50 שנים", ציין נתניהו, "תעשיית הרכב הישראלית הסתכמה בסוסיתא, רכב הפייברגלס, ולא הייתה לנו אפשרות להתחרות כי זו הייתה תעשייה המבוססת על יתרונות הגודל – שאין לישראל. כיום תעשיית רכב השתנתה, עוד מעט 85% משווי הרכב יהיה תוכנה, מכוניות הן מחשבים על גלגלים, ואז אנחנו יכולים להתחרות. חברות ישראליות מובילות בתחום, דוגמת מובילאיי, ברובן לא היו קיימות לפני שבע שנים".

"עוד תעשיה משתנה", אמר ראש הממשלה, "היא בריאות דיגיטלית. יש לישראל מאגר נתונים רפואי מגוון ביותר, כי הרבה מתושביה מגיעים ממקומות שונים. יש לנו חיבור דיגיטלי בין בתי חולים, מה שמאפשר רפואה מונעת והרבה למידה. אנחנו צריכים להחליט לשים מיליארד שקלים בפרויקט הזה והוא יעשה מהפכה. החקלאות המדויקת, באמצעות בינה מלאכותית וביג דטה, יאפשרו לנו לנטר את המים והדשנים בתחום".

לפני עשר שנים, אמר, "החברות הגדולות בעולם היו חברות אנרגיה, והיום אלו חברות IT. לכולן יש בישראל מרכזי פיתוח, לחלקן אלה אפילו מרכזי הפיתוח העיקריים. אלו הזדמנויות שישראל צריכה לתפוס".

"בכל התעשיות האלה ראינו צמיחה נהדרת, וסייבר הוא הגורם החיוני בכל הצמיחה הזו. אנחנו מתכוונים להיות מובילים עולמיים. בעבר אמרתי שנהיה בין 5 המדינות מובילות בעולם בסייבר – אני חושב שהגענו לשם".

מספר חברות אבטחת הסייבר בישראל, הוסיף ראש הממשלה, "עלה משמעותית וכך גם ההשקעה הפרטית בחברות האלה והאקזיטים. הייתי רוצה פחות אקזיטים ויותר חברות שיצמחו אך אני מניח להן להתנהל. קשה שלא לייצר רגולציה, וזה לא שאין בכך צורך, אך צריך לקחת את הסיכון ולעשות פחות רגולציה וכך החלטתי, על מנת לאפשר לתעשייה הזו לצמוח. בנוסף, אנו מעודדים את החיבורים בין חברות ובין ממשלות".

נתניהו סיים בדוגמה לאבטחת סייבר: "מטוס מסידני לאבו דאבי היה אמור להתפוצץ על ידי דאע"ש. הזהרנו את המשטרה האוסטרלית, והאירוע טופל. אם נכפיל את המקרה הזה ב-50, תקבלו רעיון לתרומת ישראל למניעת פעולות טרור בעשרות מדינות. הרבה מהאירועים האלה לא קורים בזכות הפעולות הישראליות, זה משפיע לא רק על תעופה ותחבורה – אלא על הכל, וזו המהפכה".

יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי. צילום: חן גלילי, שבוע הסייבר הלאומי

יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי. צילום: חן גלילי, שבוע הסייבר הלאומי

"איראן היא איום סייבר מרכזי על המזרח התיכון"

יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי, הציג נתונים לפיהם האיראנים הם בין חמשת השחקנים המדינתיים הפעילים בסייבר. "האיראנים פועלים באופן שוטף ולאורך זמן במתווה תקיפה רחב – תקיפות למטרת איסוף מודיעין, תקיפות לשינוי תודעה, ותקיפות שמטרתן פגיעה והרס מערכות. איראן היא בין המדינות הבודדות שמבצעות תקיפות הרס, בעיקר נגד מדינות המפרץ".

אונא הציג תוצאות סקר שהוביל מערך הסייבר הלאומי בקרב 300 חברות במגזר הפרטי. עלה ממנו כי 68% מהחברות במשק חוו בשנה האחרונה לפחות מתקפת סייבר אחת, או ניסיון מתקפה. 63% מהם דיווחו על אירועי סייבר, גם שהמתקפה לא הסבה נזק.

עוד עלה מהסקר כי 84% מהחברות מייעדות תקציב להגנת סייבר, ו-80% מהן מצהירות שהגנת הסייבר היא בסדר עדיפות גבוה אצלן – במיוחד בקרב חברות מתחום המידע והתקשורת, וחברות בעלות פעילות בינלאומית. ב-75% מהחברות כבר יש ממונה סייבר וכ-60% מהארגונים נוהגים לעדכן את הדירקטוריון שלהם לפחות אחת לרבעון בנושא הגנת סייבר.

מהסקר עלה כי הסיבה העיקרית להשקעה בסייבר היא רמת מודעות גבוהה של ההנהלה לנושא. "מודעות גבוהה של ההנהלה לנושא הסייבר עלתה בשכיחות גבוהה יחסית בארגונים בעלי פעילות בינלאומית", סיים אונא בצטטו מהמחקר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דוד

    קודם תמנע את הטרור שאתה עושה לחצי נתושבי המדינה. טרור שעשית ועושה בדיור - עלו יותר מכפול 120% וכך שכר הדירה לך הבייתה

אירועים קרובים