האם חוקי הגנת סייבר סיניים חדשים ישמשו להחרמת חברות אמריקניות?

אחרי שדונלד טראמפ הוציא צו חירום שהופנה למשרד המסחר האמריקני, והורה לו לאסור על חברות אמריקניות רכישה של ציוד מיצרניות תקשורת זרות המציבות "סיכוני ביטחון לאומי משמעותיים" - כשעל הכוונת בעיקר וואווי הסינית - אפשר שכעת תחזיר סין לאמריקנים באותה מטבע

נאבקות. סין וארצות הברית. אילוסטרציה: BigStock

חוקים חדשים לאבטחת סייבר המוצעים כעת בסין יכולים לשמש לצורך חרם יבוא על טכנולוגיה מארצות הברית, כך על פי פרסום ב-South China Morning Post.

בצעד שמסתמן כתגובה לצו החירום האמריקני האחרון שהוציא דונלד טראמפ, הציגה ממשלת סין ביום ו' טיוטת תקנות אבטחת סייבר חדשות, שעובדי התעשייה אמרו כי ניתן להשתמש בהן בכדי להדק את הפיקוח על טכנולוגיה האמריקנית שמיובאת לסין.

החקיקה המתגבשת, והשימוש האפשרי והמשוער בה, מגיעים ככל הנראה כתגובה לסנקציות שספגה ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי מהאמריקנים וטראמפ לאורך חודשים, ושהגיעו לשיאן בצו חרם נשיאותי שהוצא ב-14 במאי. הצו שהוציא טראמפ – שעניינו לכאורה הגנה על ביטחון המולדת מפני גורמים עוינים – משפיע על כל החברות בארצות הברית שעושות עסקים מול יצרנית הסמארטפונים השנייה בגודלה בעולם והשפעתו עליה מתרחבת ובעלת רבדים רבים.

המינהל הסיני לביטחון הסייבר (China’s Cyberspace Administration) פרסם את טיוטת החוק אונליין למשך חודש ימים, לצורך התייעצויות עם הציבור כחלק מסקירה רחבה יותר של יישום ה-Cyber Security Law של סין, אשר נכנס לתוקף ביוני 2017. כמו בצו החירום הנשיאותי האמריקני, גם כאן לא מדובר בחוק שנוקב בשם מסוים של חברה אלא באמצעים שיחייבו מפעילי תשתיות מידע קריטיות במדינה – לרבות מפעילי רשתות תקשורת מרכזיות וספקי שירותים פיננסיים – לבצע סקירה של סיכוני הביטחון הלאומי בעת רכישת מוצרים ושירותים מחו"ל.

הממשל הסיני: קורא להידברות ומכחיש קשר עם וואווי

ביום ו' הכחישה סין גם את דברי מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו,שאמר יום קודם לכן כי מנכ"ל וואווי, רן ז'נג-פאי, שיקר בנוגע לקשרי החברה שלו עם הממשלה. "לאחרונה, כמה פוליטיקאים אמריקנים המציאו באופן קבוע שמועות מפוברקות על וואווי, אך מעולם לא סיפקו את העדות הברורה שמדינות ביקשו לכך", אמר דובר משרד החוץ הסיני, לואו קאנג, כשנשאל על דברי פומפיאו.

הדברים נאמרו במסגרת תדרוך עיתונאים קבוע בבייג'ינג, ולואו התייחס גם לשאלה האם סין מוכנה לדון במצבה של וואווי כחלק ממשא ומתן על סחר והשיב: "הצהרנו על עמדתה של סין בנושא וואווי שובו שוב. אנו מפצירים בארה"ב לתקן את פעולתה השגויה של שימוש בכוח המדינה בכדי להפיל עסקים זרים, שמנסים לשמר אינטרסים בלתי לגיטימיים, משבשים את השוק ומערערים את שיתוף הפעולה הבינלאומי".

לואו הוסיף ואמר כי "בנוגע לשיחות המסחר בין סין לארה"ב שהוזכרו, סין כבר הבהירה את עמדתה בהזדמנויות רבות, וסין סבורה כי יש לפתור את המחלוקות בתחום הסחר והכלכלה בין שתי המדינות באמצעות דיאלוג ידידותי וייעוץ. אבל כל דיאלוג והתייעצות חייבים להיות מבוססים על כבוד הדדי, שוויון ותועלת הדדית. נדרש עיקרון שכזה כדי לאפשר דיאלוג ברוח זו, מלא תקווה ומשמעות".

סגן יושב הראש של וואווי, קן הו, התייחס לאיסור הסחר האמריקני במהלך נאום בכנס אבטחת סייבר בגרמניה ואמר: "כשהגעתי קודם, נאמר לי שאנחנו נמצאים במקום היסטורי שבו ניצבה פעם חומת ברלין, וזה הזכיר לי את העובדה שאנחנו לא רוצים לראות עוד חומה, ולא רוצים לעבור עוד חוויה כואבת. באותה מידה, אנחנו לא רוצים לבנות חומה חדשה במונחים של סחר, אנחנו גם לא רוצים לבנות קיר חדש במובנים של טכנולוגיה. אנחנו צריכים מערכת אקולוגית גלובלית משולבת, שיכולה לעזור לנו לקדם חדשנות טכנולוגית מהירה יותר וצמיחה כלכלית חזקה יותר, ובסופו של דבר זה מה שעלינו לסמוך עליו בכדי לשמור על שגשוג החברה האנושית", אמר הו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים