נס תובעת מההסתדרות 16 מיליון שקלים

התביעה הוגשה על רקע התנהלותה בפרשת ההעסקה של עובדי הדסה במיקור חוץ • טרם הוגש כתב הגנה.

שני מיליון מתקפות במשך שנתיים וחצי. צילום אילוסטרציה: BigStock

נס תובעת מההסתדרות הכללית 16 מיליון שקלים בשל התנהלותה בפרשת ההעסקה של עובדי הדסה במיקור חוץ.

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה השבוע תביעה נגד מרחב ירושלים בהסתדרות העובדים הכללית החדשה. את התביעה הגישה נס, על ידי עורכי הדין תומר רייף ותום אפלשטיין ממשרד עוה"ד זיסמן, אהרוני, גייר ושות'.

ההסתדרות, נטען, "התנהלה התנהלות בלתי לגיטימית, בריונית וקפריזית, כשהחליטה להשתמש בכלים העוצמתיים העומדים לרשותה בצורה רשלנית, לא הוגנת, לא זהירה, לא לגיטימית ושלא למטרה להם הם נועדו, תוך גרימת נזק כלכלי לנס. בבית החולים הדסה הוחלט לבצע התייעלות ארגונית, שבמסגרתה מערך המחשוב של בית החולים יעבור לפעול במתכונת של מיקור-חוץ. ביוני 2017 התקשר בית החולים עם נס, בהסכם לפיו נס התחייבה לספק לבית החולים את שירותי המחשוב והתמיכה הטכנית במיקור-חוץ, למשך 12 שנים, עם אופציה להארכה לחמש שנים. הוסכם כי נס תקלוט לשורותיה את 23 עובדי המחשוב שהיו מועסקים בהעסקה ישירה בבית החולים, ובלא פגיעה בתנאי שכרם ובהתחייבות לא לפטרם למשך שנה".

לאחר החתימה, נכתב, "התקיים תהליך סדור, בו נקלטו מרבית עובדי המחשוב של בית החולים כעובדי נס. לעובדים הוסברו תנאי ההעסקה, והם הסכימו להם. באוקטובר 2018, כמעט שנה לאחר שהושלם התהליך, ההסתדרות החליטה לפעול כדי לבטל את מיקור החוץ, כך שההתקשרות של בית החולים עם נס תבוטל, תימנע הפסקת העסקה של עובדים, ועובדי המחשוב, לרבות אלה שלא הועסקו על ידי בית החולים – יועסקו ישירות על ידי בית החולים. לצורך כך, החליטה ההסתדרות לביים 'סכסוך עבודה' מדומה מול נס והעלתה טענות סרק על כך שנס 'פגעה', כביכול, בתנאי העסקת העובדים".

"הופעל לחץ על הנהלת בית החולים"

"הטענות האמתיות של ההסתדרות היו ביחס לעצם ההחלטה של בית החולים להעביר את מערך המחשוב למיקור חוץ כשנה קודם לכן. נס אינה הכתובת לטענות אלה, אך ההסתדרות השתמשה בהכרזת סכסוך עבודה כלפי נס כאמצעי לייצר שיבושים ואנדלרמוסיה במערך המחשוב בבית החולים, וכך הפעילה לחץ על הנהלת בית החולים, המאיסה עליה את נס וגרמה לה לבטל את הסכם מיקור החוץ. ההסתדרות הובילה עיצומים ושיבושים קשים בפעילות מערך המחשוב בבית החולים, לרבות פעולות שהיה בהן סיכון לחיי מטופלים".

כך, נטען, "במסגרת הצעדים האגרסיביים שהובילה ההסתדרות, החליף עובד נס בבית החולים, בלא סמכות, את סיסמת הגישה הראשית של מערכת אבטחת המידע של בית החולים, והחזיק את הסיסמא החדשה אצלו כ"בת ערובה". במקרה אחר עובדים פסלו, בלא סמכות, ציוד מחשוב חיוני, לרבות עגלות מחשוב שהיו בשימוש מבצעי בחדרי ניתוח, וסירבו לשחרר קו רשת שמקושר למכשיר CT קריטי – שננעל".

אירועים אלה, טוענת נס, "מצטרפים לאינספור שביתות והשבתות של מוקד השירות ומערך הטכנאים, אי-מתן מענה לקריאות שירות, ושיבושים קשים הכוללים גם עימותים בין עובדי נס לעובדי בית החולים הנזקקים לשירותי IT".

"ההסתדרות התנהלה בצינות וזלזלה בהתרעה לסיכון חיי אדם"

"ההסתדרות התנהלה בצינות וזלזלה בהתרעה של הנהלת בית החולים, על הסיכון לחיי אדם הטמון בפעולות שהובילה ההסתדרות", נכתב, "מטרותיו האמתיות של סכסוך העבודה המדומה נחשפו באופן ברור וחד משמעי בתוך שבועות ספורים: לכפות על בית החולים להעסיק את עובדי נס העסקה ישירה, ולהוציא את נס מבית החולים. לאחר שבועות ארוכים של עיצומים ושיבושים קשים, הצליחה ההסתדרות בתכניתה ובית החולים הודיע לנס על ביטול הסכם מיקור החוץ".

ביטול הסכם מיקור החוץ, נכתב, "גרם לנס נזקים כבדים, ובכלל זה אובדן רווח שהיה יכול לצמוח לה על פני מלוא תקופת הסכם מיקור החוץ, אובדן ההשקעות שהשקיעה בפרויקט בבית החולים, וכן נזק תדמיתי כבד אל מול לקוחות קיימים ופוטנציאליים. כמו כן, האירועים בבית החולים ציירו את נס, שלא בצדק, כחברה שפוגעת בזכויות עובדים, ולא מן הנמנע כי הדבר יקשה עליה לגייס כוח אדם בעתיד. עבור חברה שפעילותה מבוססת במידה רבה על ההון האנושי, מדובר בנזק משמעותי ביותר".

התנהלות ההסתדרות, נטען, "הייתה רשלנית, ההסתדרות פעלה בניגוד לאופן שבו ארגון עובדים סביר אמור לנהוג, ועשתה שימוש מדומה, לא לגיטימי ובלתי הוגן בכלי של  סכסוך עבודה וכן פעלה באופן בלתי סביר מתוך מטרה לגרום נזק לנס".

נס מבקשת מבית המשפט להשית הוצאות על ההסתדרות, "על מנת להביע את מורת הרוח מהתנהלותה חסרת תום הלב. מדובר במקרה חמור של ארגון עובדים שפעל בחוסר אחריות, ברשלנות ומתוך שכרון-כוח, ומן הראוי שתצא אמירה שיפוטית ברורה לפיה התנהלות כגון זו אינה מקובלת במחוזותינו. המטרות שלשמן הוקמה ההסתדרות הן מטרות ראויות כשלעצמן, והכלים העומדים לרשותה הם כלים עוצמתיים, אך מן הראוי היה שההסתדרות תפעל בזהירות יתרה".

בתביעה, על סך 16,160,900 שקלים, נס טוענת כי "ההסתדרות, במעשיה ובמחדליה, הפרה את חובת הזהירות המושגית והקונקרטית שיש לה כלפי נס. היא לא נהגה כפי שארגון עובדים נבון וסביר היה נוהג בנסיבות העניין. היא פעלה באופן רשלני כשהשתמשה שלא כדין בכלי של סכסוך עבודה. היה זה סכסוך עבודה מדומה, לא לגיטימי בגין מחלוקות שאינן כנות, תוך שהיא מודעת לכך היטב ומתכוונת לכך. מטרת הסכסוך אינה לפתור את המחלוקות – אלא לגרום לבית החולים להפסיק את ההתקשרות עם נס ולהעסיק את עובדי המחשוב אצלו בעסקה ישירה. ההסתדרות יזמה, ליבתה, הובילה, תמכה ונתנה גיבוי לצעדים ארגוניים אגרסיביים שננקטו על ידי עובדי נס בבית החולים, שלא כדין וללא סמכות, לרבות תוך סיכון חיי אדם. ההסתדרות גרמה לנס נזק במכוון".

טרם הוגש כתב הגנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים