"חתירה לחדשנות, עתידנות ובינתחומיות – עמוד האש המוביל את המחנה"

אמרה טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בנס ● לדבריה, "החזון להכשיר מנהיגים טכנולוגיים מושתת על בחינה וחקירה מתמדת אודות החינוך והצורך בתרבות למידה, המעניקה השראה"

טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי, נס. צילום: נטע קונס

"מיום הקמתו של תחום החינוך הטכנולוגי בחברה, לפני 13 שנים, חתירה ותשוקה לחדשנות, עתידנות ובינתחומיות, הם המהווים את עמוד האש המוביל את המחנה", כך אמרה טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי, נס.

צירלין דיברה בכנס נס למנהיגות טכנולוגית. הכנס נערך אמש (ג') באולם סמולארש באוניברסיטת תל אביב, לציון סיום מחזור י"א של התכנית לפיתוח מנהיגות טכנולוגית של החברה. את הכנס הנחתה ד"ר ליעד מודריק. עיתונאית ובעלת דוקטורט כפול במדעי המוח ובפילוסופיה.

"בוגרי מחזור י"א", אמרה צירלין, "מצטרפים לשורת בוגרינו, המהווה את ההוכחה לנחיצותה והשפעתה של התכנית על התפתחותם ועתידם המקצועי, להשתלבותם ותרומתם ליחידות אגפי התקשוב והמודיעין, היתרונות אותם הם מביאים לאקדמיה ומי מביניהם שכבר הקימו חברות סטארט-אפ".

ערכי התשוקה לחדשנות

"ערכי התשוקה לחדשנות, עתידנות ובינתחומיות", ציינה, "מוטמעים בתהליך ההכשרה ויוצרים מעבדת היי-טק חינוכית להעצמת חוקרים מוכשרים ויצירתיים, בעלי מיומנויות ופרקטיקה להתמודדות עם תהליכים דינמיים, ותמורות טכנולוגיות חברתיות וכלכליות".

"החזון להכשיר מנהיגים טכנולוגיים", הוסיפה צירלין, "מושתת על בחינה וחקירה מתמדת אודות החינוך והצורך בתרבות למידה, המעניקה השראה. וזאת, כפי שאמר העתידן תומאס פריי, על מנת להכין את האנושות לעולמות לא ידועים, להכין את החשיבה למחשבות שאנו לא מסוגלים להעלות על הדעת ולכונן נחישות לאתגרים שאיננו יכולים לדמיין".

לדבריה, "מכון המחקר של אוניברסיטת פיניקס ערך מחקר להבנת המיומנויות שיידרשו מעובדים בעשור הבא, ומצא, בין היתר, כי יילך ויגבר הצורך בסוג המיומנויות שלא ניתן לקודד אותן, לכישורים שיתמכו ביצירת תובנות ייחודיות וחיוניות, ביכולת חשיבה חדשנית וסתגלנית, בבינה חברתית, לצד מסוגלות בין-תרבותית, בשילוב בין תחומים ואוריינות במדיות חדשות".

נתונים אלה, אמרה צירלין, "מהווים את נקודת המפגש שבין טכנולוגיה, חדשנות וחינוך. זו לא הטכנולוגיה החדישה והאמצעים היוקרתיים המביאים את הבשורה, והעשייה אינה מסתכמת בחיזוי מגמות מסתמנות ואלו שנעלמות, אלא ביצירה והפקה של תובנות, באסטרטגיות דידקטיות, בעיצוב תהליכי הכשרה חדשניים ונבירה בדילמות חינוכיות. זוהי הקריאה למערכות השכלה והכשרה, מותאמות לעידן שבו הידע מתיישן במהירות ועולם המקצועות וההתמחויות הופך למשולב, מורכב ומשתנה".

צירלין אמרה כי "זו ליבת האתגר בבניין מסלולי התכנית לפיתוח מנהיגות טכנולוגית ועתידנות ויעדיה לאורך השנים: פיתוח ומחקר, ממנו נגזרים מרכיבי התוכן והשיטה. להעמיק ולהרחיב את הבנת המיומנויות שיידרשו מחוקרים בעשור הבא, בעולם משתנה של טכנולוגיה מתקדמת. שכן קישוריות גלובלית, מכונות חכמות ותקשורת – הם רק אחדים מהמחוללים המשפיעים על אופן החשיבה באשר לכישורים להם נזדקק כדי להצליח".

לדברי צירלין, "אנו משדרגים את תכני התכנית, לאור תהליכי מישוב והערכה במקביל וכחלק מעולם ההיי-טק. מסלול ההכשרה הטכנולוגי ללמידה מרחוק שהושק לשלושה תחומי בחירה: תכנות מתקדם, אינטרנט של הדברים ומסלול סייבר ייחודי. בנתיב ההכשרה הראשי הדגש הינו על לימוד מיומנויות קוגניטיביות גבוהות והקניית תהליכי למידה מגוונים לצד מיומנויות רגשיות-חברתיות, למידה בינתחומית, פיתוח חשיבת עתיד המהווה אסטרטגיה מרכזית, פיתוח לומד עצמאי, יצירתי בעל אומץ אינטלקטואלי, זה המיישם כלים חדשניים ואוניברסליים במחקר קבוצתי. זו ההשראה המניעה את ראיית הנולד לתובנה ולפעולה חינוכית. התהליך מאפשר ללומדים לקחת את חזון העתיד שלהם – ולהפוך אותו לתובנות משמעותיות. מהגיית רעיונות פורצי דרך – לפרויקטי הגמר אותם ראינו הערב".

צירלין סיימה באומרה כי "שיתוף הפעולה עם ארגון BOOST, הסולל את דרכם אל עולם היזמות וההשתלבות בחממות טכנולוגיות – מהווה נקודת מפנה משמעותית בצמיחת תחום חינוך טכנולוגי. שיתוף פעולה זה ממנף את חזון התכנית, מעלה על נס את משמעותו של תהליך ההכשרה מחד ואת השפעותיו העתידיות מאידך. תהליך הגיית רעיון פורץ דרך, חקירתו המדעית והטכנולוגית, מסכם דרך ופותח שער למימושה, לקראת ההאצה הנכספת: חממה טכנולוגית עתידית, שתניב לסטארט-אפ את מירב היתרונות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים