הטבלה לא משקרת – מי ראשונה? מטריקס, One1, חילן, טלדור או מלם?

איזו חברה רשמה את העליות הגדולות ביותר? באיזו מספר העובדים הוא הגדול ביותר? ומיהי החברה שה-EBIDTA שלה דווקא ירד? ● נתוני ביניים

עליות או ירידות? תלוי איזו חברה. אילוסטרציה: BigStock

אנחנו נמצאים היום (ד') כשבוע וחצי לפני סיומה של תקופת פרסום הדו"חות של החברות, לרבות חברות ה-IT, לשנת 2018. מדובר בהזדמנות מצוינת לבדוק אילו חברות IT ירדו? אילו עלו? ואילו מהן, אם בכלל, דרכו במקום?

בסך הכל, 2018 הייתה שנה טובה לענף ה-IT הישראלי, לפחות לפי התוצאות של ארבע מהחברות הגדולות שכבר פרסמו את תוצאותיהן – מלם תים, One1, חילן, טלדור ומטריקס. כולן רשמו עליות בסעיפים העיקריים – ההכנסות והרווח הנקי, כמו גם במצבת העובדים שלהן. הדבר מעיד על ההתרחבות והשגשוג של כל אחת מהן ושל הענף בכללותו.

זאת שעולה וזאת שעולה יותר

אז מיהי חברת ה-IT הגדולה ביותר? לפני שאענה על כך, אסביר שבחנו את השאלה הזאת על פי כמה סעיפים: ההכנסות, הרווח הנקי וה-EBIDTA (הרווח לפני מסים ופחת) – בכללותם ופר עובד, ומספר העובדים שהעסיקה כל אחת מהחברות נכון לסוף 2018.

השוואה בין החברות הללו מראה שהגדולה ביותר מביניהן כמעט בכל הסעיפים היא מטריקס. כך, החברה הוותיקה רשמה בשנה החולפת את ההכנסות הגבוהות ביותר מבין ארבע הנסקרות – 3.17 מיליארד שקלים, ומצבת העובדים שלה היא הגדולה ביותר ועומדת על 9,252 עובדים – נתון המהווה גידול של 7.56% לעומת מצבת כוח האדם בסוף 2017. יש לציין שהעלייה בהכנסות הייתה גבוהה ב-43% מהגידול בכוח האדם, כלומר – ההכנסה פר עובד גדלה בשיעור זה, ועמדה על 434 אלף שקלים.

מוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס. צילום: ניב קנטור

מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס. צילום: ניב קנטור

מטריקס צמחה בשיעורים הגבוהים ביותר מפי שלושה לעומת One1 וביותר מפי שניים לעומת מלם תים. עם זאת, היא צמחה פחות מחילן, שרשמה עלייה של 11.9% בהכנסות.

החברה השנייה בגודלה אחרי מטריקס מבחינת ההכנסות היא מלם תים, אם כי הפער בין השתיים הוא של יותר משליש – למעלה ממיליארד שקלים: 3.17 מיליארד, כאמור, למטריקס בהשוואה לשני מיליארד לחברה המתחרה. עם זאת, ההכנסה לעובד במלם תים עמדה על 563 אלף שקלים – ב-30% יותר מזו של העובד הממוצע במטריקס והסכום הגבוה ביותר מארבע החברות.

אודי ויינטראוב, מנכ''ל משותף במלם תים. צילום: ניב קנטור

אודי ויינטראוב, מנכ"ל משותף במלם תים. צילום: ניב קנטור

ההכנסה לעובד של One1 זהה לזו של מטריקס – 434 אלף שקלים, אך ההכנסות הכוללות שלה עומדות על פחות מחצי (45.17%) מאלה של החברה המובילה, ועומדות על 1.43 מיליארד שקלים. הפער ביניהן בסעיף זה התרחב בשנה החולפת לעומת זו שלפניה, משום שההכנסות של One1 גדלו בשנה האחרונה ב-2.6% בלבד. בנוסף, יעילותה של One1 ירדה ב-2018, מאחר שמצבת כוח האדם שלה גדלה ב-3.06% – יותר מאשר ההכנסות. מכאן שההכנסה לעובד ירדה ל-85% לעומת 2017.

שי אוזון, המנכ"ל הפורש של One1. צילום: פלי הנמר

שי אוזון, המנכ"ל הפורש של One1. צילום: פלי הנמר

ההכנסות של חילן גדלו, כאמור, בשיעור הגבוה ביותר, אולם ההכנסה לעובד בה היא הנמוכה ביותר מבין ארבע החברות הנסקרות, ומגיעה ל-374 אלף שקלים. עם זאת, בהחלט אפשר להגדיר אותה כחברה יעילה, שכן לעומת העלייה הדו ספרתית בהכנסות, מצבת העובדים שלה גדלה ב-8.7%. המשמעות היא שחילן רשמה עלייה של 16.22% בהכנסה הממוצעת לעובד.

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור. צילום: רפאל בן דור

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור. צילום: רפאל בן דור

טלדור רשמה את ההכנסות הנמוכות ביותר – 739.1 מיליון שקלים, כמו גם את ההכנסה הנמוכה ביותר לעובד – 352 אלף.

אבי באום, יו"ר חילן. צילום: יח"צ

אבי באום, יו"ר חילן. צילום: יח"צ

בחזרה למטריקס – היא עולה על יתר החברות גם בהיקף וגם בשיעור הגידול ברווח הנקי וב-EBIDTA, עם עליות של 13.9% ו-12.8%, בהתאמה. עם זאת, כשמשווים את הרווח הנקי וה-EBIDTA לעובד בה – התמונה משתנה, והיא רושמת את הנתון הנמוך ביותר לעומת מתחרותיה – כ-15.6 אלף שקלים.

בחברות האחרות, הרווח הנקי גדל הרבה פחות, ובמקרה של טלדור אף נרשם הפסד של 7.63 מיליון שקלים. הרווח הנקי השנתי של מלם תים עמד על 68.34 מיליון שקלים – עלייה של 5.8% בלבד, וה-EBIDTA שלה אף ירד ב-3.45%. פר עובד, הרווח הנקי עמד על 19.25 אלף שקלים וה-EBIDTA – על 36.52 אלף.

One1 רשמה עלייה של 3.4% ברווח הנקי ושל 2.3% ב-EBIDTA, אם כי כשמנתחים פר עובד, הנתונים היו גבוהים מאלה של מטריקס.

עוד נתון מעניין לציון הוא ה-EBIDTA לעובד בחילן, שהיה הגבוה ביותר מבין החברות הללו ועמד על 43.83 אלף שקלים. מדובר ביותר מ-60% מהנתון של מטריקס – כאמור, 27.16 אלף שקלים.

לסיכום, החברות הבולטות בשוק ה-IT הציגו ב-2018 נתונים נאים. יש לקוות שהמגמה תימשך ב-2019.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זאב קופל

    יש לכם טעות בחישוב: במטריקס הכנסות של 3,170,000,000 לחלק ל- 9252 עובדים נותנים 342,628 ש"ח לעובד ולא 434,000 כפי שכתבתם...

אירועים קרובים