בנק ישראל השיק את תכנית ההסברה לציבור בנושא מערכת נתוני אשראי

המערכת תרחיב את המידע העומד לרשות נותני האשראי בבואם להעריך את רמת הסיכון של הלקוח, תרחיב את הנגישות לאשראי ותהווה בסיס מידע לא מזוהה – שישפר את היכולת של בנק ישראל לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק ● תכנית ההסברה היא בעברית, ערבית, אמהרית ורוסית

נתוני אשראי. צילום אילוסטרציה: BigStock

בנק ישראל השיק בימים אלה תכנית הסברה באמצעי התקשורת ובאינטרנט שנועדה ליידע את הציבור על התחלת הפעלתה של מערכת נתוני אשראי. תכנית ההסברה היא בעברית, ערבית, אמהרית ורוסית.

מערכת נתוני האשראי הוקמה במשך שנה וחצי על ידי אנשי ה-IT של בנק ישראל, בראשותו של המנמ"ר אבנר זיו, בליווי משרד האוצר ומשרד המשפטים, ופותחה על ידי מטריקס בשיתוף עם רפאל ו-HPE, בעלות של יותר מ-130 מיליון שקלים.

אבנר זיו, מנמ''ר בנק ישראל. צילום: ניב קנטור

אבנר זיו, מנמ"ר בנק ישראל. צילום: ניב קנטור

תחילת הפעלתה של המערכת צפויה לאמצע חודש אפריל

לדברי גורמים בבנק ישראל, מערכת נתוני האשראי תרחיב את המידע העומד לרשות נותני האשראי בבואם להעריך את רמת הסיכון של הלקוח, תרחיב את הנגישות לאשראי ותהווה בסיס מידע לא מזוהה – שישפר את היכולת של בנק ישראל לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק. בכך הוא ישמש את הבנק לביצוע תפקידיו, לרבות לצורכי מחקר מקרו-כלכלי ופיתוח כלי מדיניות אפקטיביים.

המערכת תביא להגברת התחרות בתחום האשראי הן בתוך המערכת הבנקאית והן מצד שחקנים חוץ בנקאיים ותאפשר ללקוח לקבל אשראי בתנאים המיטביים האפשריים עבורו, וצפויה לשנות את כללי המשחק הנהוגים כיום בשוק האשראי הקמעונאי.

תחילת הפעלתה של המערכת צפויה לאמצע חודש אפריל. כפי שנקבע בחוק, בנק ישראל אוסף נתוני אשראי ממקורות מידע מסוג נותני אשראי ורשויות מדינה, וימסור אותם – אם הלקוח יהא מעונין בכך וייתן את הסכמתו – באמצעות לשכות אשראי לנותני אשראי המורשים להשתמש במידע (מלווים) וללקוחות עצמם (לווים). המידע הנאסף מתייחס לנתוני אשראי ממקורות מידע בנקאיים וחברות כרטיסי אשראי החל ממאי 2016, וכן נתונים מבנק הדואר, ממדור מושכי שיקים ללא כיסוי בבנק ישראל, לשכות ההוצאה לפועל והכונס הרשמי לתקופה שמתחילה ב-31 אוגוסט 2018.

"תגביר את התחרות בתחום האשראי"

צוריאל תמם, הממונה על שיתוף נתוני אשראי בבנק ישראל אמר כי "אנו צופים כי בתוך פרק זמן קצר, עם סיום ההיערכות של הגורמים השונים לפעילות עם המערכת החדשה, מערכת נתוני אשראי תגביר את התחרות בתחום האשראי ויהיה בכוחה לשנות באופן משמעותי את כללי המשחק בשוק האשראי הקמעונאי. המערכת תאפשר ללקוחות לקבל הצעות ערך משתלמות יותר והם יוכלו לנהל את צעדיהם בצורה מושכלת ולהגדיל את כוח המיקוח שלהם מול מלווים שונים בבואם לקחת אשראי..

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים