הממשלה תבחן את הרגולציה על חברות פינטק

תכנית חדשה, שעליה ממליץ צוות ממשלתי בין משרדי, תאפשר לבחון כיצד להתאים את הרגולציה לצרכים של חברות הפינטק ● שר האוצר, משה כחלון: "התכנית תיתן מענה לצורך לוודא שלתעשייה יהיו התנאים להצליח ולשגשג, ללא נטל רגולטורי מיותר"

שוב, הממשלה רצה אחרי הטכנולוגיה. אילוסטרציה: BigStock

צוות ממשלתי בין משרדי, בהובלת משרדי האוצר והמשפטים, ממליץ לממשלה לאשר את הקמתה של תכנית לחברות פינטק, שבמסגרתה תיבחן הרגולציה על התחום, במה שנקרא "סביבת ניסוי רגולטורית". ההמלצות הוגשו היום (א') לשר האוצר, משה כחלון, ולשרת המשפטים, איילת שקד, וקיבלו את ברכתם.

מדובר בתכנית ייעודית עבור חברות פינטק בתחילת דרכן, הכוללת ליווי רגולטורי צמוד לצד הקלות רגולטוריות לתקופה מוגבלת. מטרתה היא מחד להעמיק את פעילות חברות הפינטק ומאידך לאפשר לרגולטור ללמוד את צרכיה של התעשייה בתחום.

ענף הפינטק נמצא במגמת צמיחה משמעותית ועל פי נתוני משרד האוצר, בישראל פועלות כיום כ-400 חברות בתחום. בהודעת הצוות נכתב כי "לתעשייה פוטנציאל לשנות את פני תעשיית הפיננסים בישראל באמצעות עידוד החדשנות, התאמת השירותים הפיננסיים ללקוחות ושיפור נוחות השימוש בהם, התייעלות המערכת הפיננסית והגברת התחרות. אולם, רק מעט חברות פינטק ישראליות מציעות את שירותיהן באופן נרחב לצרכן הישראלי. בחינת הקשיים עימם מתמודדות חברות הפינטק בישראל מעלה כי דרישות רגולטוריות רבות ומורכבות מעכבות את קידום החדשנות בעולם הפיננסי".

על רקע זה הוקם הצוות, שפרט לנציגי משרדי האוצר והמשפטים כולל נציגויות מהפיקוח על הבנקים, רשות ניירות ערך, רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, הרשות לאיסור הלבנת הון, רשות המסים והמפקחת על מערכות תשלומים בבנק ישראל. הצוות המליץ על הקמת סביבת ניסוי מותאמת לחברות הפינטק הישראליות, שתאפשר למידה, ניסוי וטעייה להתמודדות עם האתגרים הרגולטוריים המאפיינים אותן – הן מצד החברות והן מצד הרגולטורים. סביבת הניסוי תכלול מתווה "רגולציה מותאמת", במסגרתו יותאמו הכללים הרגולטוריים לפעילות החברות ומאפייניה, וזאת תוך התחשבות במסגרת הנורמטיבית בישראל, בטובת הצרכנים ובמאפייני השוק. בנוסף, יוקם מתווה ליווי ייעודי, שיספק מענה רגולטורי לקשיים הייחודיים של חברות המבקשות לפעול בישראל ואינן נזקקות לרישיון בהתאם לדין הקיים.

בהודעת הממשלה נמסר כי "עבודת הצוות מבשרת על שינוי תפיסה רגולטורי ואימוץ גישה מקורית המקדמת חדשנות – שניהם חיוניים להתפתחות כלכלת ישראל בכלל ותעשיית הפינטק בפרט".

המלצות הצוות יבואו לידי ביטוי בחקיקת חוק שיקים ועדה שתפעיל את התוכנית, ויקנה לרגולטורים את הסמכויות הנדרשות ליישומה, כך שניתן יהיה לאפשר הטמעה בטוחה של טכנולוגיות פיננסיות בישראל.

"המטרה: לוודא שיהיו תנאים לשגשוג, ללא נטל רגולטורי מיותר"

השר כחלון אמר כי "החדשנות הישראלית היא שם דבר בעולם, ולכן אין זה מפתיע שגם בתעשיית הפינטק, מדינת ישראל נמצאת בצמרת העולמית. אחריותנו, כמדינה, היא לוודא שלתעשיית ההיי-טק יהיו התנאים להצליח ולשגשג, ללא נטל רגולטורי מיותר. התוכנית תיתן מענה לצורך הזה, ותאפשר לחדשנות הטכנולוגית להגיע ללקוחות בלי להכביד בנטל בירוקרטי ורגולטורי על החברות הקטנות, תוך שמירה והגנה על הלקוחות. מדובר בדחיפה משמעותית לתחום החדשנות הפיננסית בישראל, שכולנו נרוויח ממנה".

לדברי השרה שקד, ״הקמת הצוות היא צעד נוסף במאמץ הכולל לפיתוח התעשייה במדינת ישראל. עידודה ופיתוחה של תעשיית הפינטק בישראל יביאו לשיפור משמעותי בשירותים הפיננסיים המוצעים לצרכן הישראלי, וכן יתרמו הם לפיתוח חדשנות ישראלית ברמה בין לאומית. הכול מתוך תפיסה כלכלית של הפחתת רגולציה והסרת חסמים בשוק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים