מנכ"ל גוגל העיד בקונגרס וטען: "אנחנו לא מוטים פוליטית"

במהלך עדותו נשאל סונדר פיצ'אי, מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה, באופן מפתיע-משעשע דווקא על ידי חברת הקונגרס הדמוקרטית, זואי לופגרן, מדוע כשהיא מחפשת ממש ברגע זה את המילה 'אידיוט' במנוע החיפוש המוביל, היא מקבלת מידית תמונות של דונלד טראמפ

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל

בכירי תעשיית הטכנולוגיה האמריקנית הגיעו אל גבעת הקפיטול במהלך השנה האחרונה לשימועים בנוגע להתנהלות חברות הטכנולוגיה המובילות שלהם, ואתמול (ג') היה זה סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, שהתייצב בפני ועדת המשפט של הקונגרס לדיון שמוגדר כעוסק ב"שקיפות ואחריות" במנוע החיפוש של עמק הסיליקון.

כמו בכל השימועים הקודמים של ענקיות היי-טק, המפגש היה בעיקר סוער ומתוקשר ופחות מאיר ומלמד. פיצ'אי הוא מנכ"ל שונה ממארק צוקרברג או מג'ק דורסי, שהעידו בשימועים לפניו, הוא פחות "כוכב" ונתפש כאדם מעמיק, כך שהיה ברור, גם לפי ההערות המוכנות לדבריו שפרסם עוד קודם לעדות, שיעשה עבודה רצינית וישתדל להפגין כנות מול הוועדה. אך כבר עם תחילת השימוע היה ניכר כי פיצ'אי נתקל בשאלות מטעם מחוקקים שפשוט לא מבינים את התחום שאותו הוא מייצג ואת העקרונות שעל פיהם עובד מנוע החיפוש.

"אין תכניות להשיק חיפוש בסין"

הסבריו של פיצ'אי, נציגה הבכיר של גוגל שמתייצב לראשונה בבית הנבחרים האמריקני, מגיעים עקב בחינה מעמיקה מטעם מחוקקים וקבוצות זכויות אדם את אלפבית, החברה האם, ואת גוגל שלה, כמו גם את יתר החברות הטכנולוגיות, על האופן שבו הן מטפלות בנתוני המשתמשים שלהן, וכן כיצד הן מתמודדות עם מידע שגוי והטיות פוליטיות. הדברים עלו באופן דרמטי לכותרות עקב חשיפות אחרונות, כמו שערוריית קיימברידג' אנליטיקהפייסבוק, שהעידו על הכוח ההולך והגובר של ענקיות הטכנולוגיה על חיינו.

במקרה של גוגל, החדשות שהרשת החברתית שלה, +Google, חשפה את נתוני המשתמשים בה באופן חסר אחריות, כמו גם הביקורת הקשה על כך שהיא מצבעת הטיה פוליטית, לכאורה, כנגד השמרנים בארצות הברית, בתיבול הידיעות על תכניותיה לחזור לשוק הסיני בתוך ציות לצנזורה מפרת זכויות האזרח של בייג'ינג – כל אלו הביאו לזימונו של פיצ'אי לעדות.

"כרגע, אין תכניות להשיק חיפוש בסין", סיפק פיצ'אי את אחת התגובות החשובות במפגש של אתמול. אבל הוסיף והודה כי גוגל "פיתחה ובחנה איך החיפוש יכול להיראות. הפרויקט שלנו נמשך זמן מה. בשלב מסוים היו לנו מעל 100 אנשים שעבדו על זה לפי הבנתי", אמר.

פיצ'אי בישר למחוקקים כי אין לענקית בהובלתו דיונים שוטפים מול הממשלה הסינית ונשבע כי יהיה "שקוף לחלוטין" מול קובעי המדיניות אם החברה תחליט להשיק מוצרי חיפוש בסין.

מה הקשר בין אידיוט לטראמפ?

כאמור, מרבית השאלות שהוצבו בפני המנכ"ל נשמעו כנובעות מחוסר הבנת התחום. אפילו שאילתות דמוקרטיות ידידותיות שקיבל המנכ"ל, שביקשו ממנו להסביר כיצד מתבצעים הדירוגים של מנועי החיפוש הדומיננטי של החברה שלו, התקילו את פיצ'אי, שניסה בסבלנות להסביר איך הדברים עובדים.

כך למשל, זואי לופגרן, חברת קונגרס דווקא מהצד הדמוקרטי של המפה, תחקרה את סונדר פיצ'אי ואמרה לו: "כעת, אם אתה מגגל את המילה 'אידיוט' תחת תמונות, עולה תמונה של דונלד טראמפ. הרגע עשיתי את זה, איך דבר כזה קורה?" פיצ'אי סיפק ללופגרן ולעמיתיה הסבר מפורט על הטכניקות של גוגל וכיצד החיפושים פועלים בהקשר למילות מפתח.

בין היתר אמר פיצ'אי, כדי להדגים שאין הטיה מכל סוג במנוע של החברה שלו, כי כשהוא מחפש את שמו שלו הוא מקבל בתוצאות שלל השמצות ודברי בלע עליו.

הוא הבהיר כי בכל פעם שאדם מקליד מילת מפתח, מכיוון שגוגל סורקת ומאחסנת עותקים של מיליארדי דפי מאתרים באינדקס שלה, "אנחנו לוקחים את מילת המפתח ומתאימים אותה לדפים אלו ומדרגים אותה על סמך 200 אותות – דברים כמו רלוונטיות, רעננות, פופולריות, איך אנשים אחרים משתמשים בה. ובהתאם לכך, בכל זמן נתון, אנו מנסים לדרג ולמצוא את תוצאות החיפוש הטובות ביותר בעבור השאילתה". לופגרן השיבה בסוג של הרמה להנחתה ואמרה לפיצ'אי: "אז זה לא איזה איש קטן שיושב מאחורי הווילון ומפענח מה הולכים להראות למשתמשים?"

דונלד טראמפ. צילום: BigStock

דונלד טראמפ. צילום: BigStock

"לאלגוריתמים של גוגל אין דעות פוליטיות"

במפגש ענה פיצ'אי לשאלות מחוקקי ארה"ב בנוגע למגוון נושאים, בזמן שמנהיג הרוב בקונגרס, קווין מקארתי, אמר כי גוגל צריכה להעיד בגלל "הפער ההולך ומתרחב של חוסר האמון" בין חברות טכנולוגיה לאנשים האמריקנים.

כמובן שנציגים רפובליקנים היו בעיקר מי שזרקו מבחר אנקדוטות על החיפושים שלהם בגוגל בפני פיצ'אי וביקשו ממנו להסביר אותם, למרות שכבר החליטו על כך שגוגל מוטה פוליטית, בעיקר תחת שרביטו של המנצח, הנשיא טראמפ, שטען זאת באופן מובהק
בחודשים האחרונים.

"הרבה אנשים אחרים חושבים שמה שאני אומר קורה", אמר הרפובליקן סטיב צאבוט, שצלב את פיצ'אי ביתר שאת ושהצהיר, "גם אני חושב שזה קורה", מבלי לספק הוכחה חותכת לחשדות.

"זה לא אפשרי שעובד כלשהו או קבוצה של עובדים יערכו מניפולציה על תוצאות החיפוש שלנו", אמר פיצ'אי למחוקקים, והתעקש שגוגל משתמשת ב"מתודולוגיה יציבה" (robust methodology) בכדי לשקף את מה שנאמר בנושא מסוים. הוא הוסיף והבהיר כי "לאלגוריתמים של גוגל אין דעות פוליטיות". אבל המחוקקים המשיכו בשלהם עוד ועוד, כשצאבוט מתעקש "מישהו שם עושה משהו שפשוט לא עובד אם אתה מחפש תוצאות לא משוחדת".

פיצ'אי ענה ש"כפי שהסברתי קודם לכן, (תוצאות החיפוש של גוגל – ג"פ) לא יכולות להיות 'שוק חופשי' של רעיונות, אבל זהו שוק עם כללים ידועים למדי ולא מפלגתיים. אם אתרי הימין לא מנצחים שם, אולי לא גוגל היא הבעיה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים